Sed ut me ad propositum reducam, vides, quam 6.33.1.1
facile sit gratiam referre felicibus et in summo huma-
narum opum positis. Dic illis, non quod volunt audire,
sed quod audisse semper volent; plenas aures adula-
tionibus aliquando vera vox intret; da consilium utile. 5
Quaeris, quid felici praestare possis? effice, ne felicitati 2.1
suae credat, ut sciat illam multis et fidis manibus
continendam. Parum in illum contuleris, si illi stul-
tam fiduciam permansurae semper potentiae excusseris
docuerisque mobilia esse, quae dedit casus, et maiore 5
cursu fugere, quam veniunt, nec iis portionibus, quibus
ad summa perventum est, retro iri, sed saepe inter
maximam fortunam et ultimam nihil interesse? Nescis, 3.1
quantum sit pretium amicitiae, si non intellegis multum
te ei daturum, cui dederis amicum, rem non domibus
tantum, sed saeculis raram, quae non aliubi magis de-
est, quam ubi creditur abundare. Quid? istos tu libros, 4.1
quos vix nomenclatorum conplectitur aut memoria aut
manus, amicorum existimas esse? non sunt isti amici,
qui agmine magno ianuam pulsant, qui in primas et
secundas admissiones digeruntur. 5
  Consuetudo ista vetus est regibus regesque simu- 34.1.1
lantibus populum amicorum discribere, et proprium
superbiae magno aestimare introitum ac tactum sui
liminis et pro honore dare, ut ostio suo propius ad-
sideas, ut gradum prior intra domum ponas, in qua 5
deinceps multa sunt ostia, quae receptos quoque ex-
cludant. Apud nos primi omnium <C.> Gracchus et mox 2.1
Livius Drusus instituerunt segregare turbam suam et
alios in secretum recipere, alios cum pluribus, alios
universos. Habuerunt itaque isti amicos primos, ha-
buerunt secundos, numquam veros. Amicum vocas, 3.1
cuius disponitur salutatio? aut potest huius tibi fides
patere, qui per fores maligne apertas non intrat, sed
inlabitur? huic pervenire usque ad libertatem de-
stringendam licet, cuius volgare et publicum verbum 5
et promiscuum ignotis 'have!' non nisi suo ordine
emittitur? Ad quemcumque itaque istorum veneris, 4.1
quorum salutatio urbem concutit, scito, etiam si ani-
madverteris obsessos ingenti frequentia vicos et con-
meantium in utramque partem catervis itinera con-
pressa, tamen venire te in locum hominibus plenum, 5
amicis vacuum. In pectore amicus, non in atrio quae- 5.1
ritur; illo recipiendus, illic retinendus est et in sensus
recondendus. Hoc doce: gratus es.