LIBER VII
|
|
Bonum, mi Liberalis, habeas animum volo:
|
7.1.1.1
|
in manibus terrae; non hic te carmine longo
|
|
atque per ambages et longa exorsa tenebo.
|
|
Reliqua hic liber cogit, et exhausta materia circum-
|
|
spicio, non quid dicam, sed quid non dixerim; boni
|
5
|
tamen consules, quidquid ibi superest, cum tibi super-
|
|
fuerit. Si voluissem lenocinari mihi, debuit paulatim
|
2.1
|
opus crescere et ea pars in finem reservari, quam
|
|
quilibet etiam satiatus adpeteret. Sed quidquid maxime
|
|
necessarium erat, in primum congessi; nunc, si quid
|
|
effugit, recolligo. Nec mehercules, si me interroges,
|
5
|
nimis ad rem existimo pertinere, ubi dicta sunt, quae
|
|
regunt mores, prosequi cetera non in remedium animi,
|
|
sed in exercitationem ingenii inventa. Egregie enim
|
3.1
|
hoc dicere Demetrius Cynicus, vir meo iudicio magnus,
|
|
etiam si maximis conparetur, solet plus prodesse, si
|
|
pauca praecepta sapientiae teneas, sed illa in promptu
|
|
tibi et in usu sint, quam si multa quidem didiceris,
|
5
|
sed illa non habeas ad manum. 'Quemadmodum' in-
|
4.1
|
quit 'magnus luctator est, non qui omnes numeros
|
|
nexusque perdidicit, quorum usus sub adversario rarus
|
|
est, sed qui in uno se aut altero bene ac diligenter
|
|
exercuit et eorum occasiones intentus expectat (neque
|
5
|
enim refert, quam multa sciat, si scit, quantum victo-
|
|
riae satis est), sic in hoc studio multa delectant, pauca
|
|
vincunt. Licet nescias, quae ratio oceanum effundat
|
5.1
|
ac revocet, quare septimus quisque annus aetati signum
|
|
inprimat, quare latitudo porticus ex remoto spectanti-
|
|
bus non servet portionem suam, sed ultima in angustius
|
|
coeant et columnarum novissime intervalla iungantur,
|
5
|
quid sit, quod geminorum conceptum separet, partum
|
|
iungat, utrum unus concubitus spargatur in duos an
|
|
totiens concepti sint, cur pariter natis fata diversa
|
|
sint maximisque rerum spatiis distent, quorum inter
|
|
ortus minimum interest: non multum tibi nocebit
|
10
|
transisse, quae nec licet scire nec prodest. Involuta
|
|
veritas in alto latet. Nec de malignitate naturae queri
|
6.1
|
possumus, quia nullius rei difficilis inventio est, nisi
|
|
cuius hic unus inventae fructus est, invenisse; quid-
|
|
quid nos meliores beatosque facturum est, aut in aperto
|
|
aut in proximo posuit. Si animus fortuita contempsit,
|
7.1
|
si se supra metus sustulit nec avida spe infinita con-
|
|
plectitur, sed didicit a se petere divitias; si deorum
|
|
hominumque formidinem eiecit et scit non multum
|
|
esse ab homine timendum, a deo nihil; si contemptor
|
5
|
omnium, quibus torquetur vita, dum ornatur, eo per-
|
|
ductus est, ut illi liqueat mortem nullius mali materiam
|
|
esse, multorum finem; si animum virtuti consecravit
|
|
et, quacumque vocat illa, planum putat; si sociale
|
|
animal et in commune genitus mundum ut unam om-
|
10
|
nium domum spectat et conscientiam suam dis aperuit
|
|
semperque tamquam in publico vivit se magis veritus
|
|
quam alios: subductus ille tempestatibus in solido ac
|
|
sereno stetit consummavitque scientiam utilem ac ne-
|
|
cessariam. Reliqua oblectamenta otii sunt; licet enim
|
15
|
iam in tutum retracto animo ad haec quoque excurrere
|
|
cultum, non robur, ingeniis adferentia.'
|
|