Nec hoc Alexandri tantum vitium fuit, quem per
|
7.3.1.1
|
Liberi Herculisque vestigia felix temeritas egit, sed
|
|
omnium, quos fortuna inritavit inplendo. Cyrum et
|
|
Cambysen et totum regni Persici stemma percense:
|
|
quem invenies, cui modum imperii satietas fecerit, qui
|
5
|
non vitam in aliqua ulterius procedendi cogitatione
|
|
finierit? Nec id mirum est: quidquid cupiditati con-
|
|
tingit, penitus hauritur et conditur, nec interest, quan-
|
|
tum eo, quod inexplebile est, congeras. Unus est
|
2.1
|
sapiens, cuius omnia sunt nec ex difficili tuenda; non
|
|
habet mittendos trans maria legatos nec metanda in
|
|
ripis hostilibus castra, non oportunis castellis dispo-
|
|
nenda praesidia; non opus est legione nec equestribus
|
5
|
turmis. Quemadmodum di inmortales regnum inermes
|
|
regunt et illis rerum suarum ex edito tranquilloque
|
|
tutela est, ita hic officia sua, quamvis latissime pateant,
|
|
sine tumultu obit et omne humanum genus potentissi-
|
|
mus eius optimusque infra se videt. Derideas licet:
|
3.1
|
ingentis spiritus res est, cum Orientem Occidentemque
|
|
lustraveris animo, quo etiam remota et solitudinibus
|
|
interclusa penetrantur, cum tot animalia, tantam copiam
|
|
rerum, quas natura beatissime fundit, adspexeris, emit-
|
5
|
tere hanc dei vocem: 'Haec omnia mea sunt!' Sic
|
|
fit, ut nihil cupiat, quia nihil est extra omnia.
|
|
'Hoc ipsum' inquis 'volui! teneo te! volo videre,
|
4.1.1
|
quomodo ex his laqueis, in quos tua sponte decidisti,
|
|
expliceris. Dic mihi: quemadmodum potest aliquis
|
|
donare sapienti, si omnia sapientis sunt? nam id quo-
|
|
que, quod illi donat, ipsius est. Itaque non potest
|
5
|
beneficium dari sapienti, cui, quidquid datur, de suo
|
|
datur; atqui dicitis sapienti posse donari. Idem autem
|
|
me scito et de amicis interrogare: omnia dicitis illis
|
|
esse communia; ergo nemo quicquam donare amico
|
|
potest; donat enim illi communia.' Nihil prohibet
|
2.1
|
aliquid et sapientis esse <et> etiam eius, qui possidet,
|
|
cui datum et adsignatum est. Iure civili omnia regis
|
|
sunt, et tamen illa, quorum ad regem pertinet universa
|
|
possessio, in singulos dominos discripta sunt, et una-
|
5
|
quaeque res habet possessorem suum; itaque dare regi
|
|
et domum et mancipium et pecuniam possumus nec
|
|
donare illi de suo dicimur; ad regem enim potestas
|
|
omnium pertinet, ad singulos proprietates. Fines Athe-
|
3.1
|
niensium aut Campanorum vocamus, quos deinde inter
|
|
se vicini privata terminatione distinguunt; et totus ager
|
|
utique ullius rei publicae est, pars deinde suo domino
|
|
quaeque censetur; ideoque donare agros nostros rei
|
5
|
publicae possumus, quamvis illius esse dicantur, quia
|
|
aliter illius sunt, aliter mei. Numquid dubium est,
|
4.1
|
quin servus cum peculio domini sit? dat tamen domino
|
|
suo munus. Non enim ideo nihil habet servus, quia
|
|
non est habiturus, si dominus illum habere noluerit;
|
|
nec ideo non est munus, cum volens dedit, quia potuit
|
5
|
eripi, etiam si noluisset. Quemadmodum probemus
|
5.1
|
omnia? nunc enim omnia sapientis esse inter duos
|
|
convenit; illud, quod quaeritur, colligendum est, quo-
|
|
modo liberalitatis materia adversus eum supersit, cuius
|
|
universa esse concessimus. Omnia patris sunt, quae
|
6.1
|
in liberorum manu sunt; quis tamen nescit donare
|
|
aliquid et filium patri? Omnia deorum sunt; tamen
|
|
et dis donum posuimus et stipem iecimus. Non ideo,
|
|
quod habeo, meum non est, si meum tuum est; potest
|
5
|
enim idem meum esse et tuum.
|
|