'Duas' inquit 'res ille tibi praestitit, voluntatem 7.15.3.1
et rem; tu quoque illi duas debes.' Merito istud
diceres ei, qui tibi reddidit voluntatem otiosam, huic
vero, qui et vult et conatur et nihil intemptatum
relinquit, id non potes dicere; utrumque enim prae- 5
stat, quantum in se est. Deinde non semper nu- 4.1
mero numerus aequandus est, aliquando una res pro
duabus valet; itaque in locum rei succedit tam pro-
pensa voluntas et cupida reddendi. Quod si animus
sine re ad referendam gratiam non valet, nemo ad- 5
versus deos gratus est, in quos voluntas sola confertur.
'Dis' inquit 'nihil aliud praestare possumus.' Sed 5.1
si huic quoque, cui referre gratiam debeo, nihil aliud
praestare possum, quid est, quare non eo adversus
hominem gratus sim, quo nihil amplius in deos confero?
  Si tamen quaeris, quid sentiam, et vis signare 16.1.1
responsum, hic beneficium recepisse se iudicet, ille se
sciat non reddidisse; hic illum dimittat, ille se teneat;
hic dicat: 'habeo', ille respondeat: 'debeo'. In omni 2.1
quaestione propositum sit nobis bonum publicum;
praecludendae sunt excusationes ingratis, ad quas re-
fugere non possint et sub quibus infitiationem suam
tegere. 'Omnia feci.' Fac etiamnunc. Quid? tu tam 3.1
inprudentes iudicas maiores nostros fuisse, ut non in-
tellegerent iniquissimum esse eodem loco haberi eum,
qui pecuniam, quam a creditore acceperat, libidine aut
alea absumpsit, et eum, qui incendio aut latrocinio aut 5
aliquo casu tristiore aliena cum suis perdidit? Nullam
excusationem receperunt, ut homines scirent fidem uti-
que praestandam; satius enim erat a paucis etiam
iustam excusationem non accipi quam ab omnibus
aliquam temptari. Omnia fecisti, ut redderes; hoc illi 4.1
satis sit, tibi parum. Nam quemadmodum ille, si
enixam et sedulam operam transire pro inrita patitur,
cui gratia referatur, indignus est, ita tu ingratus es,
nisi ei, qui voluntatem bonam in solutum accipit, eo 5
libentius debes, quia dimitteris. Non rapias hoc nec
testeris; occasiones reddendi nihilo minus quaeras.
Redde illi, quia repetit, huic, quia remittit; illi, quia
<bonus est>, huic, quia malus.