'Reddere est' inquit 'accepturo tradidisse. Quid
|
7.19.1.1
|
enim? si cui vinum debeas et hoc ille te infundere
|
|
reticulo iubeat aut cribro, reddidisse te dices? aut red-
|
|
dere voles, quod, dum redditur, inter duos pereat?'
|
|
Reddere est id, quod debeas, ei, cuius est, volenti dare.
|
2.1
|
Hoc unum mihi praestandum est; ut quidem habeat,
|
|
quod a me accepit, iam ulterioris est curae; non tute-
|
|
lam illi, sed fidem debeo, multoque satius est illum
|
|
non habere, quam me non reddere. Et creditori statim
|
3.1
|
in macellum laturo, quod acceperit, reddam; etiam, si
|
|
mihi adulteram, cui numerem, delegaverit, solvam; et,
|
|
si nummos, quos accipiet, in sinum suum discinctus
|
|
infundet, dabo. Reddendum enim mihi est, non ser-
|
5
|
vandum, cum reddidero, ac tuendum; beneficii accepti,
|
|
non redditi, custodiam debeo. Dum apud me est, sal-
|
|
vum sit; ceterum, licet accipientis manibus effluat,
|
|
dandum est reposcenti. Reddam bono, cum expediet,
|
|
malo, cum petet.
|
10
|
'Tale' inquit 'illi beneficium, quale accepisti, non
|
4.1
|
potes reddere; accepisti enim a sapiente, stulto reddis.'
|
|
Non; reddo illi, quale nunc potest recipere, nec per
|
|
me fit, quod deterius id, quod accepi, reddam, sed per
|
|
illum, cui, si ad sapientiam redierit, reddam, quale
|
5
|
<accepi>, dum in malis est, reddam, quale ab illo potest
|
|
accipi. 'Quid? si' inquit 'non tantum malus factus
|
5.1
|
est, sed ferus, sed inmanis, qualis Apollodorus aut
|
|
Phalaris, et huic beneficium, quod acceperas, reddes?'
|
|
Mutationem sapientis tantam natura non patitur. Non
|
|
in pessima ab optimis lapsus necesse est etiam in
|
5
|
malo vestigia boni teneat; numquam tantum virtus
|
|
extinguitur, ut non certiores animo notas inprimat,
|
|
quam ut illas eradat ulla mutatio. Ferae inter nos
|
6.1
|
educatae si in silvas eruperunt, aliquid mansuetudinis
|
|
pristinae retinent tantumque a placidissimis absunt,
|
|
quantum a veris feris et numquam humanam manum
|
|
passis. Nemo in summam nequitiam incidit, qui um-
|
5
|
quam haesit sapientiae; altius infectus est, quam ut
|
|
ex toto elui et transire in colorem malum possit.
|
|
Deinde interrogo, utrum iste ferus sit animo tantum,
|
7.1
|
an et in perniciem publicam excurrat? Proposuisti
|
|
enim mihi Phalarim et <alterum> tyrannum, quorum si
|
|
naturam habet intra se malus, quidni ego isti benefi-
|
|
cium suum reddam, ne quid mihi cum illo iuris sit
|
5
|
amplius? Si vero sanguine humano non tantum gaudet,
|
8.1
|
sed pascitur, sed et suppliciis omnium aetatium cru-
|
|
delitatem insatiabilem exercet nec ira sed aviditate
|
|
quadam saeviendi furit, si in ore parentium liberos
|
|
iugulat, si non contentus simplici morte distorquet nec
|
5
|
urit solum perituros, sed excoquit, si arx eius cruore
|
|
semper recenti madet, parum est huic beneficium non
|
|
reddere. Quidquid erat, quo mihi cohaereret, intercisa
|
|
iuris humani societas abscidit. Si praestitisset quidem
|
9.1
|
aliquid mihi, sed arma patriae meae inferret, quidquid
|
|
meruerat, perdidisset, et referre illi gratiam scelus
|
|
haberetur; si non patriam meam inpugnat, sed suae
|
|
gravis est et sepositus a mea gente suam exagitat,
|
5
|
abscindit, nihilo minus illum tanta pravitas animi,
|
|
etiam si non inimicum, invisum mihi efficit, priorque
|
|
mihi ac potior eius officii ratio est, quod humano
|
|
generi, quam quod uni homini debeo.
|
|