Hic locus fabulam poscit. Pythagoricus quidam
|
7.21.1.1
|
emerat a sutore phaecasia, rem magnam, non prae-
|
|
sentibus nummis. Post aliquot dies venit ad tabernam
|
|
redditurus et, cum clusam diu pulsaret, fuit, qui diceret:
|
|
'Quid perdis operam? sutor ille, quem quaeris, elatus,
|
5
|
conbustus est; quod nobis fortasse molestum est, qui
|
|
in aeternum nostros amittimus, tibi minime, qui scis
|
|
futurum, ut renascatur', iocatus in Pythagoricum. At
|
2.1
|
philosophus noster tres aut quattuor denarios non in-
|
|
vita manu domum rettulit subinde concutiens; deinde,
|
|
cum reprehendisset hanc suam non reddendi tacitam
|
|
voluptatem, intellegens adrisisse illud lucellum sibi
|
5
|
redit ad eandem tabernam et ait: 'Ille tibi vivit;
|
|
redde, quod debes.' Deinde per clostrum, qua se con-
|
|
missura laxaverat, quattuor denarios in tabernam in-
|
|
seruit ac misit poenas a se exigens inprobae cupiditatis,
|
|
ne alieno adsuesceret.
|
10
|
Quod debes, quaere, cui reddas, et, si nemo poscet,
|
22.1.1
|
ipse te adpella; malus an bonus sit, ad te non per-
|
|
tinet; redde et accusa. Oblitus es, quemadmodum inter
|
|
vos officia divisa sint: illi oblivio imperata est, tibi
|
|
meminisse mandavimus. Errat tamen, si quis existimat,
|
5
|
cum dicimus eum, qui beneficium dedit, oblivisci opor-
|
|
tere, excutere nos illi memoriam rei praesertim hone-
|
|
stissimae; quaedam praecipimus ultra modum, ut ad
|
|
verum et suum redeant. Cum dicimus: 'meminisse non
|
2.1
|
debet', hoc volumus intellegi: 'praedicare non debet
|
|
nec iactare nec gravis esse'. Quidam enim beneficium,
|
|
quod dederunt, omnibus circulis narrant; hoc sobrii
|
|
locuntur, hoc ebrii non continent, hoc ignotis ingerunt,
|
5
|
hoc amicis conmittunt; ut haec nimia et exprobratrix
|
|
memoria subsideret, oblivisci eum, qui dedit, iussimus
|
|
et plus imperando, quam praestari poterat, silentium
|
|
suasimus. Quotiens parum fiduciae est in iis, quibus
|
23.1.1
|
imperes, amplius exigendum est, quam sat est, ut prae-
|
|
stetur, quantum sat est. In hoc omnis hyperbole
|
|
extenditur, ut ad verum mendacio veniat. Itaque
|
|
ille, cum dixit:
|
5
|
'Qui candore nives anteirent, cursibus auras',
|
|
quod non poterat fieri, dixit, ut crederetur, quantum
|
|
plurimum posset. Et qui dixit:
|
|
'His inmobilior scopulis, violentior amne',
|
|
ne hoc quidem se persuasurum putavit aliquem tam
|
10
|
inmobilem esse quam scopulum. Numquam tantum
|
2.1
|
sperat hyperbole, quantum audet, sed incredibilia ad-
|
|
firmat, ut ad credibilia perveniat. Cum dicimus: 'Qui
|
|
beneficium dedit, obliviscatur', hoc dicimus: 'similis sit
|
|
oblito; memoria eius non adpareat nec incurrat'. Cum
|
3.1
|
dicimus beneficium repeti non oportere, non ex toto
|
|
repetitionem tollimus; saepe enim opus est malis ex-
|
|
actore, etiam bonis admonitione. Quid ergo? occasio-
|
|
nem ignoranti non ostendam? necessitates illi meas
|
5
|
non detegam? quare nescisse se aut mentiatur aut
|
|
doleat? Interveniat aliquando admonitio, sed vere-
|
|
cunda, quae non poscat nec in ius vocet.
|
|