Sequitur, ut dicamus, quae beneficia danda sint 1.11.1.1
et quemadmodum. Primum demus necessaria, deinde
utilia, deinde iocunda, utique mansura. Incipiendum
est autem a necessariis; aliter enim ad animum per-
venit, quod vitam continet, aliter, quod exornat aut 5
instruit. Potest in eo aliquis fastidiosus esse aesti-
mator, quo facile cariturus est, de quo dicere licet:
'Recipe, non desidero; meo contentus sum.' Interim
non reddere tantum libet, quod acceperis, sed abicere.
Ex his, quae necessaria sunt, quaedam primum optinent 2.1
locum, sine quibus non possumus vivere, quaedam
secundum, sine quibus non debemus, quaedam tertium,
sine quibus nolumus. Prima huius notae sunt: hostium 3.1
manibus eripi et tyrannicae irae et proscriptioni et
aliis periculis, quae varia et incerta humanam vitam
obsident. Quidquid horum discusserimus, quo maius
ac terribilius erit, hoc maiorem inibimus gratiam; 5
subit enim cogitatio, quantis sint liberati malis, et
lenocinium est muneris antecedens metus. Nec tamen
ideo debemus tardius quemquam servare, quam possu-
mus, ut muneri nostro timor inponat pondus. Proxima 4.1
ab his sunt, sine quibus possumus quidem vivere, sed
ut mors potior sit, tamquam libertas et pudicitia et
mens bona. Post haec habebimus coniunctione ac
sanguine usuque et consuetudine longa cara, ut liberos, 5
coniuges, penates, cetera, quae usque eo animus sibi
adplicuit, ut ab illis quam vita divelli gravius existimet.
Subsecuntur utilia, quorum varia et lata materia est; 5.1
hic erit pecunia non superfluens sed ad sanum modum
habendi parata; hic erit honor et processus ad altiora
tendentium; nec enim utilius quicquam est quam sibi
utilem fieri. Iam cetera ex abundanti veniunt delicatos 5
factura; in his sequemur, ut opportunitate grata sint,
ut non volgaria, quaeque aut pauci habuerint aut pauci
intra hanc aetatem aut hoc modo, quae, etiam si natura
pretiosa non sunt, tempore aut loco fiant. Videamus, 6.1
quid oblatum maxime voluptati futurum sit, quid fre-
quenter occursurum habenti, ut totiens nobiscum quo-
tiens cum illo sit; utique cavebimus, ne munera super-
vacua mittamus, ut feminae aut seni arma venatoria, 5
ut rustico libros, ut studiis ac litteris dedito retia.
Aeque ex contrario circumspiciemus, ne, dum grata
mittere volumus, suum cuique morbum exprobratura
mittamus, sicut ebrioso vina et valetudinario medica-
menta. Maledictum enim incipit esse, non munus, in 10
quo vitium accipientis adgnoscitur.