Ad propositum nunc revertamur. Beneficium qui 1.14.1.1
quibuslibet dat, nulli gratum dat; nemo se stabularii
aut cauponis hospitem iudicat nec convivam dantis
epulum, ubi dici potest: 'Quid enim in me contulit?
Nempe hoc, quod et in illum vix bene notum sibi et in 5
illum etiam inimicum ac turpissimum hominem. Num-
quid enim me dignum iudicavit? morbo suo morem
gessit.' Quod voles gratum esse, rarum effice: quis
patitur sibi inputari <volgaria>? Nemo haec ita inter- 2.1
pretetur, tamquam reducam liberalitatem et frenis artio-
ribus reprimam; illa vero, in quantum libet, exeat, sed
eat, non erret. Licet ita largiri, ut unusquisque, etiam
si cum multis accepit, in populo se esse non putet. 5
Nemo non habeat aliquam familiarem notam, per quam 3.1
speret se propius admissum; dicat: 'Accepi idem, quod
ille, sed ultro. Accepi, quod ille, sed ego intra breve
tempus, cum ille diu meruisset. Sunt, qui idem habeant,
sed non eisdem verbis datum, non eadem comitate tri- 5
buentis. Ille accepit, cum rogasset; ego non rogaram.
Ille accepit, sed facile redditurus, sed cuius senectus
et libera orbitas magna promittebat; mihi plus dedit,
quamvis idem dederit, quia sine spe recipiendi dedit.'
Quemadmodum meretrix ita inter multos se dividet, 4.1
ut nemo non aliquod signum familiaris animi ferat,
ita, qui beneficia sua amabilia esse vult, excogitet,
quomodo et multi obligentur et tamen singuli habeant
aliquid, quo se ceteris praeferant. 5
  Ego vero beneficiis non obicio moras; quo plura 15.1.1
maioraque fuerint, plus adferent laudis. At sit iudi-
cium; neque enim cordi esse cuiquam possunt forte ac
temere data. Quare si quis existimat nos, cum ista 2.1
praecipimus, benignitatis fines introrsus referre et illi
minus laxum limitem aperire, ne perperam monitiones
nostras exaudit. Quam enim virtutem magis veneramur?
cui magis stimulos addimus? quibusve tam convenit 5
haec adhortatio quam nobis societatem generis humani
sancientibus? Quid ergo est? Cum sit nulla honesta 3.1
vis animi, etiam si a recta voluntate incepit, nisi quam
virtutem modus fecit, veto liberalitatem nepotari. Tunc
iuvat accepisse beneficium et supinis quidem manibus,
ubi illud ratio ad dignos perducit, non quolibet casus 5
et consilii indigens inpetus defert; quod ostentare libet
et inscribere sibi. Beneficia tu vocas, quorum auctorem 4.1
fateri pudet? At illa quanto gratiora sunt quantoque
in partem interiorem animi numquam exitura descen-
dunt, cum delectant cogitantem magis a quo, quam
quid acceperis? Crispus Passienus solebat dicere quo- 5.1
rundam se iudicium malle quam beneficium, quorundam
beneficium malle quam iudicium, et subiciebat exempla:
'Malo' aiebat 'divi Augusti iudicium, malo Claudii
beneficium.' Ego vero nullius puto expetendum esse 6.1
beneficium, cuius vile iudicium est. Quid ergo? non
erat accipiendum a Claudio, quod dabatur? Erat, sed
sicut a fortuna, quam scires posse statim malam fieri.
Quid ista inter se mixta dividimus? Non est bene- 5
ficium, cui deest pars optima, datum esse iudicio; alio-
qui pecunia ingens, si non ratione nec recta voluntate
donata est, non magis beneficium est quam thesaurus.
Multa sunt autem, quae oportet accipere nec debere.