Esse autem aliquos scio, qui clementia pessimum 1.2.1.1
quemque putent sustineri, quoniam nisi post crimen
supervacua est et sola haec virtus inter innocentes
cessat. Sed primum omnium, sicut medicinae apud
aegros usus, etiam apud sanos honor est, ita clemen- 5
tiam, quamvis poena digni invocent, etiam innocentes
colunt. Deinde habet haec in persona quoque innocen-
tium locum, quia interim fortuna pro culpa est; nec
innocentiae tantum clementia succurrit, sed saepe vir-
tuti, quoniam quidem condicione temporum incidunt 10
quaedam, quae possint laudata puniri. Adice, quod
magna pars hominum est, quae reverti ad innocentiam
possit, si * Non tamen volgo ignoscere decet; nam 2.1
ubi discrimen inter malos bonosque sublatum est, con-
fusio sequitur et vitiorum eruptio; itaque adhibenda
moderatio est, quae sanabilia ingenia distinguere a de-
ploratis sciat. Nec promiscuam habere ac volgarem 5
clementiam oportet nec abscisam; nam tam omnibus
ignoscere crudelitas quam nulli. Modum tenere debe-
mus; sed quia difficile est temperamentum, quidquid
aequo plus futurum est, in partem humaniorem prae-
ponderet. 10
  Sed haec suo melius loco dicentur. Nunc in tres 3.1.1
partes omnem hanc materiam dividam. Prima erit
manumissionis; secunda, quae naturam clementiae habi-
tumque demonstret: nam cum sint vitia quaedam vir-
tutes imitantia, non possunt secerni, nisi signa, quibus 5
dinoscantur, inpresseris; tertio loco quaeremus, quo-
modo ad hanc virtutem perducatur animus, quomodo
confirmet eam et usu suam faciat.