Nullum animal morosius est, nullum maiore arte
|
1.17.1.1
|
tractandum quam homo, nulli magis parcendum. Quid
|
|
enim est stultius quam in iumentis quidem et canibus
|
|
erubescere iras exercere, pessima autem condicione sub
|
|
<homine> hominem esse? Morbis medemur nec irascimur;
|
5
|
atqui et hic morbus est animi; mollem medicinam de-
|
|
siderat ipsumque medentem minime infestum aegro.
|
|
Mali medici est desperare, ne curet: idem in iis, quo-
|
2.1
|
rum animus adfectus est, facere debebit is, cui tradita
|
|
salus omnium est, non cito spem proicere nec morti-
|
|
fera signa pronuntiare; luctetur cum vitiis, resistat,
|
|
aliis morbum suum exprobret, quosdam molli curatione
|
5
|
decipiat citius meliusque sanaturus remediis fallentibus;
|
|
agat princeps curam non tantum salutis, sed etiam
|
|
honestae cicatricis. Nulla regi gloria est ex saeva
|
3.1
|
animadversione (quis enim dubitat posse?), at contra
|
|
maxima, si vim suam continet, si multos irae alienae
|
|
eripuit, neminem suae inpendit.
|
|
Servis imperare moderate laus est. Et in man-
|
18.1.1
|
cipio cogitandum est, non quantum illud inpune possit
|
|
pati, sed quantum tibi permittat aequi bonique natura,
|
|
quae parcere etiam captivis et pretio paratis iubet.
|
|
Quanto iustius iubet hominibus liberis, ingenuis, ho-
|
5
|
nestis non ut mancipiis abuti sed ut his, quos gradu
|
|
antecedas quorumque tibi non servitus tradita sit, sed
|
|
tutela. Servis ad statuam licet confugere; cum in ser-
|
2.1
|
vum omnia liceant, est aliquid, quod in hominem licere
|
|
commune ius animantium vetet. Quis non Vedium
|
|
Pollionem peius oderat quam servi sui, quod muraenas
|
|
sanguine humano saginabat et eos, qui se aliquid
|
5
|
offenderant, in vivarium, quid aliud quam serpentium,
|
|
abici iubebat? O hominem mille mortibus dignum,
|
|
sive devorandos servos obiciebat muraenis, quas esurus
|
|
erat, sive in hoc tantum illas alebat, ut sic aleret.
|
|
Quemadmodum domini crudeles tota civitate conmon-
|
3.1
|
strantur invisique et detestabiles sunt, ita regum et
|
|
iniuria latius patet et infamia atque odium saeculis
|
|
traditur; quanto autem non nasci melius fuit, quam
|
|
numerari inter publico malo natos!
|
5
|