Suam itaque incolumitatem amant, cum pro uno 1.4.1.1
homine denas legiones in aciem deducunt, cum in pri-
mam frontem procurrunt et adversa volneribus pectora
ferunt, ne imperatoris sui signa vertantur. Ille est
enim vinculum, per quod res publica cohaeret, ille 5
spiritus vitalis, quem haec tot milia trahunt nihil ipsa
per se futura nisi onus et praeda, si mens illa imperii
subtrahatur.
    Rege incolumi mens omnibus una;
    amisso rupere fidem. 10
Hic casus Romanae pacis exitium erit, hic tanti for- 2.1
tunam populi in ruinas aget; tam diu ab isto periculo
aberit hic populus, quam diu sciet ferre frenos, quos
si quando abruperit vel aliquo casu discussos reponi
sibi passus non erit, haec unitas et hic maximi im- 5
perii contextus in partes multas dissiliet, idemque huic
urbi finis dominandi erit, qui parendi fuerit. Ideo 3.1
principes regesque et quocumque alio nomine sunt
tutores status publici non est mirum amari ultra pri-
vatas etiam necessitudines; nam si sanis hominibus
publica privatis potiora sunt, sequitur, ut is quoque 5
carior sit, in quem se res publica convertit. Olim
enim ita se induit rei publicae Caesar, ut seduci alte-
rum non posset sine utriusque pernicie; nam et illi
viribus opus est et huic capite.
  Longius videtur recessisse a proposito oratio mea, 5.1.1
at mehercules rem ipsam premit. Nam si, quod adhuc
colligit, tu animus rei publicae tuae es, illa corpus
tuum, vides, ut puto, quam necessaria sit clementia;
tibi enim parcis, cum videris alteri parcere. Parcendum 5
itaque est etiam inprobandis civibus non aliter quam
membris languentibus, et, si quando misso sanguine
opus est, sustinenda est <manus>, ne ultra, quam necesse
sit, incidat. Est ergo, ut dicebam, clementia omnibus 2.1
quidem hominibus secundum naturam, maxime tamen
decora imperatoribus, quanto plus habet apud illos,
quod servet, quantoque in maiore materia adparet.
Quantulum enim nocet privata crudelitas! principum 5
saevitia bellum est. Cum autem virtutibus inter <se sit> 3.1
concordia nec ulla altera melior aut honestior sit,
quaedam tamen quibusdam personis aptior est. Decet
magnanimitas quemlibet mortalem, etiam illum, infra
quem nihil est; quid enim maius aut fortius quam 5
malam fortunam retundere? haec tamen magnanimitas
in bona fortuna laxiorem locum habet meliusque in
tribunali quam in plano conspicitur. Clementia, in 4.1
quamcumque domum pervenerit, eam felicem tran-
quillamque praestabit, sed in regia, quo rarior, eo
mirabilior. Quid enim est memorabilius quam eum,
cuius irae nihil obstat, cuius graviori sententiae ipsi, 5
qui pereunt, adsentiuntur, quem nemo interpellaturus
est, immo, si vehementius excanduit, ne deprecaturus
est quidem, ipsum sibi manum inicere et potestate
sua in melius placidiusque uti hoc ipsum cogitantem:
'Occidere contra legem nemo non potest, servare 10
nemo praeter me'? Magnam fortunam magnus ani- 5.1
mus decet, qui, nisi se ad illam extulit et altior
stetit, illam quoque infra <ad> terram deducit; magni
autem animi proprium est placidum esse tranquillum-
que et iniurias atque offensiones superne despicere. 5
Muliebre est furere in ira, ferarum vero nec genero-
sarum quidem praemordere et urguere proiectos. Ele-
phanti leonesque transeunt, quae inpulerunt; ignobilis
bestiae pertinacia est. Non decet regem saeva nec 6.1
inexorabilis ira, non multum enim supra eum eminet,
cui se irascendo exaequat; at si dat vitam, si dat
dignitatem periclitantibus et meritis amittere, facit,
quod nulli nisi rerum potenti licet; vita enim etiam 5
superiori eripitur, numquam nisi inferiori datur. Ser- 7.1
vare proprium est excellentis fortunae, quae numquam
magis suspici debet, quam cum illi contigit idem posse
quod dis, quorum beneficio in lucem edimur tam boni
quam mali. Deorum itaque sibi animum adserens 5
princeps alios ex civibus suis, quia utiles bonique sunt,
libens videat, alios in numerum relinquat; quosdam
esse gaudeat, quosdam patiatur.