SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Locutus est mecum amicus tuus bonae indolis, in quo
|
11.1.1
|
quantum esset animi, quantum ingenii, quantum iam etiam
|
|
profectus, sermo primus ostendit. Dedit nobis gustum, ad
|
|
quem respondebit; non enim ex praeparato locutus est, sed
|
|
subito deprehensus. Ubi se colligebat, verecundiam, bonum
|
5
|
in adulescente signum, vix potuit excutere; adeo illi ex alto
|
|
suffusus est rubor. Hic illum, quantum suspicor, etiam cum se
|
|
confirmaverit et omnibus vitiis exuerit, sapientem quoque
|
|
sequetur. Nulla enim sapientia naturalia corporis aut animi
|
|
vitia ponuntur: quidquid infixum et ingenitum est lenitur
|
10
|
arte, non vincitur. Quibusdam etiam constantissimis in
|
2.1
|
conspectu populi sudor erumpit non aliter quam fatigatis et
|
|
aestuantibus solet, quibusdam tremunt genua dicturis,
|
|
quorundam dentes colliduntur, lingua titubat, labra con-
|
|
currunt: haec nec disciplina nec usus umquam excutit, sed
|
5
|
natura vim suam exercet et illo vitio sui etiam robustissimos
|
|
admonet. Inter haec esse et ruborem scio, qui gravissimis
|
3.1
|
quoque viris subitus adfunditur. Magis quidem in iuvenibus
|
|
apparet, quibus et plus caloris est et tenera frons; nihilominus
|
|
et veteranos et senes tangit. Quidam numquam magis quam
|
|
cum erubuerint timendi sunt, quasi omnem verecundiam
|
5
|
effuderint; Sulla tunc erat violentissimus cum faciem eius
|
4.1
|
sanguis invaserat. Nihil erat mollius ore Pompei; numquam
|
|
non coram pluribus rubuit, utique in contionibus. Fabianum,
|
|
cum in senatum testis esset inductus, erubuisse memini, et
|
|
hic illum mire pudor decuit. Non accidit hoc ab infirmitate
|
5.1
|
mentis sed a novitate rei, quae inexercitatos, etiam si non
|
|
concutit, movet naturali in hoc facilitate corporis pronos;
|
|
nam ut quidam boni sanguinis sunt, ita quidam incitati et
|
|
mobilis et cito in os prodeuntis. Haec, ut dixi, nulla sapientia
|
6.1
|
abigit: alioquin haberet rerum naturam sub imperio, si
|
|
omnia eraderet vitia. Quaecumque adtribuit condicio na-
|
|
scendi et corporis temperatura, cum multum se diuque animus
|
|
composuerit, haerebunt; nihil horum vetari potest, non
|
5
|
magis quam accersi. Artifices scaenici, qui imitantur adfectus,
|
7.1
|
qui metum et trepidationem exprimunt, qui tristitiam
|
|
repraesentant, hoc indicio imitantur verecundiam. Deiciunt
|
|
enim vultum, verba summittunt, figunt in terram oculos et
|
|
deprimunt: ruborem sibi exprimere non possunt; nec pro-
|
5
|
hibetur hic nec adducitur. Nihil adversus haec sapientia
|
|
promittit, nihil proficit: sui iuris sunt, iniussa veniunt,
|
|
iniussa discedunt.
|
|
Iam clausulam epistula poscit. Accipe, et quidem utilem
|
8.1
|
ac salutarem, quam te adfigere animo volo: 'aliquis vir bonus
|
|
nobis diligendus est ac semper ante oculos habendus, ut sic
|
|
tamquam illo spectante vivamus et omnia tamquam illo
|
|
vidente faciamus'. Hoc, mi Lucili, Epicurus praecepit;
|
9.1
|
custodem nobis et paedagogum dedit, nec inmerito: magna
|
|
pars peccatorum tollitur, si peccaturis testis adsistit. Aliquem
|
|
habeat animus quem vereatur, cuius auctoritate etiam secre-
|
|
tum suum sanctius faciat. O felicem illum qui non praesens
|
5
|
tantum sed etiam cogitatus emendat! O felicem qui sic
|
|
aliquem vereri potest ut ad memoriam quoque eius se com-
|
|
ponat atque ordinet! Qui sic aliquem vereri potest cito erit
|
|
verendus. Elige itaque Catonem; si hic tibi videtur nimis
|
10.1
|
rigidus, elige remissioris animi virum Laelium. Elige eum
|
|
cuius tibi placuit et vita et oratio et ipse animum ante se
|
|
ferens vultus; illum tibi semper ostende vel custodem vel
|
|
exemplum. Opus est, inquam, aliquo ad quem mores nostri
|
5
|
se ipsi exigant: nisi ad regulam prava non corriges. Vale.
|
|