LIBER SEPTIMVS DECIMVS
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Omnis dies, omnis hora quam nihil simus ostendit et aliquo 101.1.1
argumento recenti admonet fragilitatis oblitos; tum aeterna
meditatos respicere cogit ad mortem. Quid sibi istud princi-
pium velit quaeris? Senecionem Cornelium, equitem
Romanum splendidum et officiosum, noveras: ex tenui prin- 5
cipio se ipse promoverat et iam illi declivis erat cursus ad
cetera; facilius enim crescit dignitas quam incipit. Pecunia 2.1
quoque circa paupertatem plurimum morae habet; dum ex
illa erepat haeret. Iam Senecio divitîs inminebat, ad quas
illum duae res ducebant efficacissimae, et quaerendi et
custodiendi scientia, quarum vel altera locupletem facere 5
potuisset. Hic homo summae frugalitatis, non minus patri- 3.1
monii quam corporis diligens, cum me ex consuetudine mane
vidisset, cum per totum diem amico graviter adfecto et sine
spe iacenti usque in noctem adsedisset, cum hilaris cenasset,
genere valetudinis praecipiti arreptus, angina, vix conpres- 5
sum artatis faucibus spiritum traxit in lucem. Intra paucis-
simas ergo horas quam omnibus erat sani ac valentis officiis
functus decessit. Ille qui et mari et terra pecuniam agitabat, 4.1
qui ad publica quoque nullum relinquens inexpertum genus
quaestus accesserat, in ipso actu bene cedentium rerum, in
ipso procurrentis pecuniae impetu raptus est.
    Insere nunc, Meliboee, piros, pone [in] ordine vites. 5
Quam stultum est aetatem disponere ne crastini quidem
dominum! o quanta dementia est spes longas inchoantium:
emam, aedificabo, credam, exigam, honores geram, tum
deinde lassam et plenam senectutem in otium referam.
Omnia, mihi crede, etiam felicibus dubia sunt; nihil sibi 5.1
quisquam de futuro debet promittere; id quoque quod
tenetur per manus exit et ipsam quam premimus horam
casus incidit. Volvitur tempus rata quidem lege, sed per
obscurum: quid autem ad me an naturae certum sit quod 5
mihi incertum est? Navigationes longas et pererratis litoribus 6.1
alienis seros in patriam reditus proponimus, militiam et
castrensium laborum tarda manipretia, procurationes officio-
rumque per officia processus, cum interim ad latus mors est,
quae quoniam numquam cogitatur nisi aliena, subinde nobis 5
ingeruntur mortalitatis exempla non diutius quam dum
miramur haesura. Quid autem stultius quam mirari id 7.1
ullo die factum quod omni potest fieri? Stat quidem
terminus nobis ubi illum inexorabilis fatorum necessitas
fixit, sed nemo scit nostrum quam prope versetur a termino;
sic itaque formemus animum tamquam ad extrema ventum 5
sit. Nihil differamus; cotidie cum vita paria faciamus. Maxi- 8.1
mum vitae vitium est quod inperfecta semper est, quod
[in] aliquid ex illa differtur. Qui cotidie vitae suae summam
manum inposuit non indiget tempore; ex hac autem indi-
gentia timor nascitur et cupiditas futuri exedens animum. 5
Nihil est miserius dubitatione venientium quorsus evadant;
quantum sit illud quod restat aut quale sollicita mens inex-
plicabili formidine agitatur. Quo modo effugiemus hanc 9.1
volutationem? Uno: si vita nostra non prominebit, si in se
colligitur; ille enim ex futuro suspenditur cui inritum est
praesens. Ubi vero quidquid mihi debui redditum est, ubi
stabilita mens scit nihil interesse inter diem et saeculum, 5
quidquid deinceps dierum rerumque venturum est ex alto
prospicit et cum multo risu seriem temporum cogitat. Quid
enim varietas mobilitasque casuum perturbabit, si certus sis
adversus incerta? Ideo propera, Lucili mi, vivere, et singulos 10.1
dies singulas vitas puta. Qui hoc modo se aptavit, cui vita sua
cotidie fuit tota, securus est: in spem viventibus proximum
quodque tempus elabitur, subitque aviditas et miserrimus ac
miserrima omnia efficiens metus mortis. Inde illud Maecenatis 5
turpissimum votum quo et debilitatem non recusat et
deformitatem et novissime acutam crucem, dummodo inter
haec mala spiritus prorogetur:
    debilem facito manu, 11.1
    debilem pede coxo,
    tuber adstrue gibberum,
    lubricos quate dentes:
    vita dum superest, benest; 5
    hanc mihi, vel acuta
    si sedeam cruce, sustine.
Quod miserrimum erat si incidisset optatur, et tamquam vita 12.1
petitur supplicî mora. Contemptissimum putarem si vivere
vellet usque ad crucem: 'tu vero' inquit 'me debilites licet,
dum spiritus in corpore fracto et inutili maneat; depraves
licet, dum monstroso et distorto temporis aliquid accedat; 5
suffigas licet et acutam sessuro crucem subdas': est tanti
vulnus suum premere et patibulo pendere districtum, dum
differat id quod est in malis optimum, supplicî finem? est
tanti habere animam ut agam? Quid huic optes nisi deos 13.1
faciles? quid sibi vult ista carminis effeminati turpitudo?
quid timoris dementissimi pactio? quid tam foeda vitae
mendicatio? Huic putes umquam recitasse Vergilium:
    usque adeone mori miserum est? 5
Optat ultima malorum et quae pati gravissimum est extendi
ac sustineri cupit: qua mercede? scilicet vitae longioris.
Quod autem vivere est diu mori? Invenitur aliquis qui velit 14.1
inter supplicia tabescere et perire membratim et totiens per
stilicidia emittere animam quam semel exhalare? Invenitur
qui velit adactus ad illud infelix lignum, iam debilis, iam
pravus et in foedum scapularum ac pectoris tuber elisus, cui 5
multae moriendi causae etiam citra crucem fuerant, trahere
animam tot tormenta tracturam? Nega nunc magnum
beneficium esse naturae quod necesse est mori. Multi peiora 15.1
adhuc pacisci parati sunt: etiam amicum prodere, ut diutius
vivant, et liberos ad stuprum manu sua tradere, ut contingat
lucem videre tot consciam scelerum. Excutienda vitae cupido
est discendumque nihil interesse quando patiaris quod quan- 5
doque patiendum est; quam bene vivas referre, non quam
diu; saepe autem in hoc esse bene, ne diu. Vale.