SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Quomodo molestus est iucundum somnium videnti qui
|
102.1.1
|
excitat (aufert enim voluptatem etiam si falsam, effectum
|
|
tamen verae habentem) sic epistula tua mihi fecit iniuriam;
|
|
revocavit enim me cogitationi aptae traditum et iturum, si
|
|
licuisset, ulterius. Iuvabat de aeternitate animarum quaerere,
|
2.1
|
immo mehercules credere; praebebam enim me facilem
|
|
opinionibus magnorum virorum rem gratissimam promitten-
|
|
tium magis quam probantium. Dabam me spei tantae, iam
|
|
eram fastidio mihi, iam reliquias aetatis infractae contemne-
|
5
|
bam in immensum illud tempus et in possessionem omnis
|
|
aevi transiturus, cum subito experrectus sum epistula tua
|
|
accepta et tam bellum somnium perdidi. Quod repetam,
|
|
si te dimisero, et redimam.
|
|
Negas me epistula prima totam quaestionem explicuisse
|
3.1
|
in qua probare conabar id quod nostris placet, claritatem
|
|
quae post mortem contingit bonum esse. Id enim me non
|
|
solvisse quod opponitur nobis: 'nullum' inquiunt 'bonum ex
|
|
distantibus; hoc autem ex distantibus constat'. Quod interro-
|
4.1
|
gas, mi Lucili, eiusdem quaestionis est loci alterius, et ideo
|
|
non id tantum sed alia quoque eodem pertinentia distu-
|
|
leram; quaedam enim, ut scis, moralibus rationalia inmixta
|
|
sunt. Itaque illam partem rectam et ad mores pertinentem
|
5
|
tractavi, numquid stultum sit ac supervacuum ultra extre-
|
|
mum diem curas transmittere, an cadant bona nostra nobis-
|
|
cum nihilque sit eius qui nullus est, an ex eo quod, cum erit,
|
|
sensuri non sumus, antequam sit aliquis fructus percipi aut
|
|
peti possit. Haec omnia ad mores spectant; itaque suo loco
|
5.1
|
posita sunt. At quae a dialecticis contra hanc opinionem
|
|
dicuntur segreganda fuerunt et ideo seposita sunt. Nunc,
|
|
quia omnia exigis, omnia quae dicunt persequar, deinde
|
|
singulis occurram.
|
5
|
Nisi aliquid praedixero, intellegi non poterunt quae
|
6.1
|
refellentur. Quid est quod praedicere velim? quaedam con-
|
|
tinua corpora esse, ut hominem; quaedam esse composita, ut
|
|
navem, domum, omnia denique quorum diversae partes
|
|
iunctura in unum coactae sunt; quaedam ex distantibus,
|
5
|
quorum adhuc membra separata sunt, tamquam exercitus,
|
|
populus, senatus. Illi enim per quos ista corpora efficiuntur
|
|
iure aut officio cohaerent, natura diducti et singuli sunt.
|
|
Quid est quod etiamnunc praedicere velim? nullum bonum
|
7.1
|
putamus esse quod ex distantibus constat; uno enim spiritu
|
|
unum bonum contineri ac regi debet, unum esse unius boni
|
|
principale. Hoc si quando desideraveris per se probatur:
|
|
interim ponendum fuit, quia in <nos> nostra tela mittuntur.
|
5
|
'Dicitis' inquit 'nullum bonum ex distantibus esse; claritas
|
8.1
|
autem ista bonorum virorum secunda opinio est. Nam
|
|
quomodo fama non est unius sermo nec infamia unius mala
|
|
existimatio, sic nec claritas uni bono placuisse; consentire in
|
|
hoc plures insignes et spectabiles viri debent, ut claritas sit.
|
5
|
Haec autem ex iudiciis plurium efficitur, id est distantium;
|
|
ergo non est bonum.
|
|
'Claritas' inquit 'laus est a bonis bono reddita; laus oratio,
|
9.1
|
vox est aliquid significans; vox est autem, licet virorum sit
|
|
<bonorum, non> bonum. Nec enim quidquid vir bonus facit
|
|
bonum est; nam et plaudit et sibilat, sed nec plausum quis-
|
|
quam nec sibilum, licet omnia eius admiretur et laudet,
|
5
|
bonum dicit, non magis quam sternumentum aut tussim.
|
|
Ergo claritas bonum non est.
|
|
'Ad summam dicite nobis utrum laudantis an laudati
|
10.1
|
bonum sit: si laudati bonum esse dicitis, tam ridiculam rem
|
|
facitis quam si adfirmetis meum esse quod alius bene valeat.
|
|
Sed laudare dignos honesta actio est; ita laudantis bonum est
|
|
cuius actio est, non nostrum qui laudamur: atqui hoc quaere-
|
5
|
batur.'
|
|
Respondebo nunc singulis cursim. Primum an sit aliquod
|
11.1
|
ex distantibus bonum etiamnunc quaeritur et pars utraque
|
|
sententias habet. Deinde claritas desiderat multa suffragia?
|
|
potest et unius boni viri iudicio esse contenta: nos bonus bonos
|
|
iudicat. 'Quid ergo?' inquit 'et fama erit unius hominis ex-
|
12.1
|
istimatio et infamia unius malignus sermo? Gloriam quoque'
|
|
inquit 'latius fusam intellego; consensum enim multorum
|
|
exigit.' Diversa horum condicio est et illius. Quare? quia si de
|
|
me bene vir bonus sentit, eodem loco sum quo si omnes boni
|
5
|
idem sentirent; omnes enim, si me cognoverint, idem sentient.
|
|
Par illis idemque iudicium est, aeque vero inficiscitur. Dis-
|
|
sidere non possunt; ita pro eo est ac si omnes idem sentiant,
|
|
quia aliud sentire non possunt. Ad gloriam aut famam non
|
13.1
|
est satis unius opinio. Illic idem potest una sententia quod
|
|
omnium, quia omnium, si perrogetur, una erit: hic diversa
|
|
dissimilium iudicia sunt. Difficiles adsensus, dubia omnia
|
|
invenies, levia, suspecta. Putas tu posse unam omnium esse
|
5
|
sententiam? non est unius una sententia. Illic placet verum,
|
|
veritatis una vis, una facies est: apud hos falsa sunt quibus
|
|
adsentiuntur. Numquam autem falsis constantia est; variantur
|
|
et dissident.
|
|
'Sed laus' inquit 'nihil aliud quam vox est, vox autem
|
14.1
|
bonum non est.' Cum dicunt claritatem esse laudem bonorum
|
|
a bonis redditam, non ad vocem referunt sed ad sententiam.
|
|
Licet enim vir bonus taceat sed aliquem iudicet dignum
|
|
laude esse, laudatus est. Praeterea aliud est laus, aliud lau-
|
15.1
|
datio, haec et vocem exigit; itaque nemo dicit laudem
|
|
funebrem sed laudationem, cuius officium oratione constat.
|
|
Cum dicimus aliquem laude dignum, non verba illi benigna
|
|
hominum sed iudicia promittimus. Ergo laus etiam taciti est
|
5
|
bene sentientis ac bonum virum apud se laudantis. Deinde,
|
16.1
|
ut dixi, ad animum refertur laus, non ad verba, quae con-
|
|
ceptam laudem egerunt et in notitiam plurium emittunt.
|
|
Laudat qui laudandum esse iudicat. Cum tragicus ille apud
|
|
nos ait magnificum esse 'laudari a laudato viro', laude digno
|
5
|
ait. Et cum aeque antiquus poeta ait 'laus alit artis', non
|
|
laudationem dicit, quae corrumpit artes; nihil enim aeque
|
|
et eloquentiam et omne aliud studium auribus deditum
|
|
vitiavit quam popularis adsensio. Fama vocem utique deside-
|
17.1
|
rat, claritas potest etiam citra vocem contingere contenta
|
|
iudicio; plena est non tantum inter tacentis sed etiam inter
|
|
reclamantis. Quid intersit inter claritatem et gloriam dicam:
|
|
gloria multorum iudicîs constat, claritas bonorum.
|
5
|
'Cuius' inquit 'bonum est claritas, id est laus bono a
|
18.1
|
bonis reddita? utrum laudati an laudantis?' Utriusque.
|
|
Meum, qui laudor; quia natura me amantem omnium
|
|
genuit, et bene fecisse gaudeo et gratos me invenisse virtutum
|
|
interpretes laetor. Hoc plurium bonum est quod grati sunt,
|
5
|
sed et meum; ita enim animo compositus sum ut aliorum
|
|
bonum meum iudicem, utique eorum quibus ipse sum boni
|
|
causa. Est istud laudantium bonum; virtute enim geritur;
|
19.1
|
omnis autem virtutis actio bonum est. Hoc contingere illis
|
|
non potuisset nisi ego talis essem. Itaque utriusque bonum
|
|
est merito laudari, tam mehercules quam bene iudicasse
|
|
iudicantis bonum est et eius secundum quem iudicatum est.
|
5
|
Numquid dubitas quin iustitia et habentis bonum sit et
|
|
autem sit eius cui debitum solvit? Merentem laudare iustitia
|
|
est; ergo utriusque bonum est.
|
|
Cavillatoribus istis abunde responderimus. Sed non debet
|
20.1
|
hoc nobis esse propositum, arguta disserere et philosophiam
|
|
in has angustias ex sua maiestate detrahere: quanto satius
|
|
est ire aperta via et recta quam sibi ipsum flexus disponere
|
|
quos cum magna molestia debeas relegere? Neque enim
|
5
|
quicquam aliud istae disputationes sunt quam inter se perite
|
|
captantium lusus. Dic potius quam naturale sit in immensum
|
21.1
|
mentem suam extendere. Magna et generosa res est humanus
|
|
animus; nullos sibi poni nisi communes et cum deo terminos
|
|
patitur. Primum humilem non accipit patriam, Ephesum
|
|
aut Alexandriam aut si quod est etiamnunc frequentius
|
5
|
accolis laetiusve tectis solum: patria est illi quodcumque
|
|
suprema et universa circuitu suo cingit, hoc omne convexum
|
|
intra quod iacent maria cum terris, intra quod aer humanis
|
|
divina secernens etiam coniungit, in quo disposita tot
|
|
numina in actus suos excubant. Deinde artam aetatem sibi
|
22.1
|
dari non sinit: 'omnes' inquit 'anni mei sunt; nullum saecu-
|
|
lum magnis ingeniis clusum est, nullum non cogitationi per-
|
|
vium tempus. Cum venerit dies ille qui mixtum hoc divini
|
|
humanique secernat, corpus hic ubi inveni relinquam, ipse
|
5
|
me diis reddam. Nec nunc sine illis sum, sed gravi terrenoque
|
|
detineor.' Per has mortalis aevi moras illi meliori vitae longio-
|
23.1
|
rique proluditur. Quemadmodum decem mensibus tenet nos
|
|
maternus uterus et praeparat non sibi sed illi loco in quem
|
|
videmur emitti iam idonei spiritum trahere et in aperto
|
|
durare, sic per hoc spatium quod ab infantia patet in senectu-
|
5
|
tem in alium maturescimus partum. Alia origo nos expectat,
|
|
alius rerum status. Nondum caelum nisi ex intervallo pati
|
24.1
|
possumus. Proinde intrepidus horam illam decretoriam
|
|
prospice: non est animo suprema, sed corpori. Quidquid circa
|
|
te iacet rerum tamquam hospitalis loci sarcinas specta:
|
|
transeundum est. Excutit redeuntem natura sicut intrantem.
|
5
|
Non licet plus efferre quam intuleris, immo etiam ex eo quod
|
25.1
|
ad vitam adtulisti pars magna ponenda est: detrahetur tibi
|
|
haec circumiecta, novissimum velamentum tui, cutis; detra-
|
|
hetur caro et suffusus sanguis discurrensque per totum;
|
|
detrahentur ossa nervique, firmamenta fluidorum ac laben-
|
5
|
tium. Dies iste quem tamquam extremum reformidas aeterni
|
26.1
|
natalis est. Depone onus: quid cunctaris, tamquam non prius
|
|
quoque relicto in quo latebas corpore exieris? Haeres, relu-
|
|
ctaris: tum quoque magno nisu matris expulsus es. Gemis,
|
|
ploras: et hoc ipsum flere nascentis est, sed tunc debebat
|
5
|
ignosci: rudis et inperitus omnium veneras. Ex maternorum
|
|
viscerum calido mollique fomento emissum adflavit aura
|
|
liberior, deinde offendit durae manus tactus, tenerque adhuc
|
|
et nullius rei gnarus obstipuisti inter ignota: nunc tibi non
|
27.1
|
est novum separari ab eo cuius ante pars fueris; aequo animo
|
|
membra iam supervacua dimitte et istuc corpus inhabitatum
|
|
diu pone. Scindetur, obruetur, abolebitur: quid contristaris?
|
|
ita solet fieri: pereunt semper velamenta nascentium. Quid
|
5
|
ista sic diligis quasi tua? Istis opertus es: veniet qui te
|
|
revellat dies et ex contubernio foedi atque olidi ventris
|
|
educat. Huic nunc quoque tu quantum potes sub<duc te>
|
28.1
|
voluptatique nisi quae * * * necessariisque cohaerebit
|
|
alienus iam hinc altius aliquid sublimiusque meditare:
|
|
aliquando naturae tibi arcana retegentur, discutietur ista cali-
|
|
go et lux undique clara percutiet. Imaginare tecum quantus
|
5
|
ille sit fulgor tot sideribus inter se lumen miscentibus. Nulla
|
|
serenum umbra turbabit; aequaliter splendebit omne caeli
|
|
latus: dies et nox aëris infimi vices sunt. Tunc in tenebris
|
|
vixisse te dices cum totam lucem et totus aspexeris, quam
|
|
nunc per angustissimas oculorum vias obscure intueris, et
|
10
|
tamen admiraris illam iam procul: quid tibi videbitur divina
|
|
lux cum illam suo loco videris? Haec cogitatio nihil sordidum
|
29.1
|
animo subsidere sinit, nihil humile, nihil crudele. Deos
|
|
rerum omnium esse testes ait; illis nos adprobari, illis in
|
|
futurum parari iubet et aeternitatem proponere. Quam qui
|
|
mente concepit nullos horret exercitus, non terretur tuba,
|
5
|
nullis ad timorem minis agitur. Quidni non timeat qui
|
30.1
|
mori sperat? is quoque qui animum tamdiu iudicat manere
|
|
quamdiu retinetur corporis vinculo, solutum statim spargi,
|
|
id agit ut etiam post mortem utilis esse possit. Quamvis enim
|
|
ipse ereptus sit oculis, tamen
|
5
|
multa viri virtus animo multusque recursat
|
|
gentis honos.
|
|
Cogita quantum nobis exempla bona prosint: scies magnorum
|
|
virorum non minus praesentiam esse utilem quam memoriam.
|
|
Vale.
|
10
|