SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
In Nomentanum meum fugi—quid putas? urbem? immo
|
104.1.1
|
febrem et quidem subrepentem; iam manum mihi iniecerat.
|
|
Medicus initia esse dicebat motis venis et incertis et naturalem
|
|
turbantibus modum. Protinus itaque parari vehiculum
|
|
iussi; Paulina mea retinente exire perseveravi. Illud mihi in
|
5
|
ore erat domini mei Gallionis, qui cum in Achaia febrem
|
|
habere coepisset, protinus navem escendit clamitans non
|
|
corporis esse sed loci morbum. Hoc ego Paulinae meae dixi,
|
2.1
|
quae mihi valetudinem meam commendat. Nam cum sciam
|
|
spiritum illius in meo verti, incipio, ut illi consulam, mihi
|
|
consulere. Et cum me fortiorem senectus ad multa reddiderit,
|
|
hoc beneficium aetatis amitto; venit enim mihi in mentem in
|
5
|
hoc sene et adulescentem esse cui parcitur. Itaque quoniam
|
|
ego ab illa non inpetro ut me fortius amet, <a me> inpetrat
|
|
illa ut me diligentius amem. Indulgendum est enim honestis
|
3.1
|
adfectibus; et interdum, etiam si premunt causae, spiritus
|
|
in honorem suorum vel cum tormento revocandus et in ipso
|
|
ore retinendus est, cum bono viro vivendum sit non quamdiu
|
|
iuvat sed quamdiu oportet: ille qui non uxorem, non amicum
|
5
|
tanti putat ut diutius in vita commoretur, qui perseverabit
|
|
mori, delicatus est. Hoc quoque imperet sibi animus, ubi
|
|
utilitas suorum exigit, nec tantum si vult mori, sed si coepit,
|
|
intermittat et <se> suis commodet. Ingentis animi est aliena
|
4.1
|
causa ad vitam reverti, quod magni viri saepe fecerunt; sed
|
|
hoc quoque summae humanitatis existimo, senectutem suam,
|
|
cuius maximus fructus est securior sui tutela et vitae usus
|
|
animosior, attentius <curare>, si scias alicui id tuorum esse
|
5
|
dulce, utile, optabile. Habet praeterea in se non mediocre
|
5.1
|
ista res gaudium et mercedem; quid enim iucundius quam
|
|
uxori tam carum esse ut propter hoc tibi carior fias? Potest
|
|
itaque Paulina mea non tantum suum mihi timorem inputare
|
|
sed etiam meum.
|
5
|
Quaeris ergo quomodo mihi consilium profectionis ces-
|
6.1
|
serit? Ut primum gravitatem urbis excessi et illum odorem
|
|
culinarum fumantium quae motae quidquid pestiferi vaporis
|
|
sorbuerunt cum pulvere effundunt, protinus mutatam valetu-
|
|
dinem sensi. Quantum deinde adiectum putas viribus post-
|
5
|
quam vineas attigi? in pascuum emissus cibum meum invasi.
|
|
Repetivi ergo iam me; non permansit marcor ille corporis
|
|
dubii et male cogitantis. Incipio toto animo studere. Non
|
7.1
|
multum ad hoc locus confert nisi se sibi praestat animus,
|
|
qui secretum in occupationibus mediis si volet habebit:
|
|
at ille qui regiones eligit et otium captat ubique quo
|
|
distringatur inveniet. Nam Socraten querenti cuidam quod
|
5
|
nihil sibi peregrinationes profuissent respondisse ferunt, 'non
|
|
inmerito hoc tibi evenit; tecum enim peregrinabaris'. O quam
|
8.1
|
bene cum quibusdam ageretur, si a se aberrarent! Nunc
|
|
premunt se ipsi, sollicitant, corrumpunt, territant. Quid
|
|
prodest mare traicere et urbes mutare? si vis ista quibus ur-
|
|
gueris effugere, non aliubi sis oportet sed alius. Puta venisse te
|
5
|
Athenas, puta Rhodon; elige arbitrio tuo civitatem: quid ad
|
|
rem pertinet quos illa mores habeat? tuos adferes. Divitias
|
9.1
|
iudicabis bonum: torquebit te paupertas, quod est miserri-
|
|
mum, falsa. Quamvis enim multum possideas, tamen, quia
|
|
aliquis plus habet, tanto tibi videris defici quanto vinceris.
|
|
Honores iudicabis bonum: male te habebit ille consul factus,
|
5
|
ille etiam refectus; invidebis quotiens aliquem in fastis
|
|
saepius legeris. Tantus erit ambitionis furor ut nemo tibi
|
|
post te videatur si aliquis ante te fuerit. Maximum malum
|
10.1
|
iudicabis mortem, cum <in> illa nihil sit mali nisi quod ante
|
|
ipsam est, timeri. Exterrebunt te non tantum pericula sed
|
|
suspiciones; vanis semper agitaberis. Quid enim proderit
|
|
evasisse tot urbes
|
5
|
Argolicas mediosque fugam tenuisse per hostis?
|
|
Ipsa pax timores sumministrabit; ne tutis quidem habebitur
|
|
fides consternata semel mente, quae ubi consuetudinem
|
|
pavoris inprovidi fecit, etiam ad tutelam salutis suae inhabilis
|
|
est. Non enim vitat sed fugit; magis autem periculis patemus
|
10
|
aversi. Gravissimum iudicabis malum aliquem ex his quos
|
11.1
|
amabis amittere, cum interim hoc tam ineptum erit quam
|
|
flere quod arboribus amoenis et domum tuam ornantibus
|
|
decidant folia. Quidquid te delectat aeque vide †ut videres†:
|
|
dum virent, utere. Alium alio die casus excutiet, sed quemad-
|
5
|
modum frondium iactura facilis est quia renascuntur, sic
|
|
istorum quos amas quosque oblectamenta vitae putas esse
|
|
damnum, quia reparantur etiam si non renascuntur. 'Sed non
|
12.1
|
erunt idem.' Ne tu quidem idem eris. Omnis dies, omnis hora
|
|
te mutat; sed in aliis rapina facilius apparet, hic latet, quia
|
|
non ex aperto fit. Alii auferuntur, at ipsi nobis furto sub-
|
|
ducimur. Horum nihil cogitabis nec remedia vulneribus
|
5
|
oppones, sed ipse tibi seres sollicitudinum causas alia sperando,
|
|
alia desperando? Si sapis, alterum alteri misce: nec speraveris
|
|
sine desperatione nec desperaveris sine spe.
|
|
Quid per se peregrinatio prodesse cuiquam potuit? Non
|
13.1
|
voluptates illa temperavit, non cupiditates refrenavit, non
|
|
iras repressit, non indomitos amoris impetus fregit, nulla
|
|
denique animo mala eduxit. Non iudicium dedit, non dis-
|
|
cussit errorem, sed ut puerum ignota mirantem ad breve
|
5
|
tempus rerum aliqua novitate detinuit. Ceterum incon-
|
14.1
|
stantiam mentis, quae maxime aegra est, lacessit, mobiliorem
|
|
levioremque reddit ipsa iactatio. Itaque quae petierant
|
|
cupidissime loca cupidius deserunt et avium modo transvolant
|
|
citiusque quam venerant abeunt. Peregrinatio notitiam dabit
|
15.1
|
gentium, novas tibi montium formas ostendet, invisitata
|
|
spatia camporum et inriguas perennibus aquis valles; alicuius
|
|
fluminis <singularem ponet> sub observatione naturam, sive
|
|
ut Nilus aestivo incremento tumet, sive ut Tigris eripitur ex
|
5
|
oculis et acto per occulta cursu integrae magnitudinis redditur,
|
|
sive ut Maeander, poetarum omnium exercitatio et ludus,
|
|
implicatur crebris anfractibus et saepe in vicinum alveo suo
|
|
admotus, antequam sibi influat, flectitur: ceterum neque
|
|
meliorem faciet neque saniorem. Inter studia versandum est
|
16.1
|
et inter auctores sapientiae ut quaesita discamus, nondum
|
|
inventa quaeramus; sic eximendus animus ex miserrima servi-
|
|
tute in libertatem adseritur. Quamdiu quidem nescieris
|
|
quid fugiendum, quid petendum, quid necessarium, quid
|
5
|
supervacuum, quid iustum, quid iniustum, quid honestum,
|
|
quid inhonestum sit, non erit hoc peregrinari sed errare.
|
|
Nullam tibi opem feret iste discursus; peregrinaris enim cum
|
17.1
|
adfectibus tuis et mala te tua sequuntur. Utinam quidem
|
|
sequerentur! Longius abessent: nunc fers illa, non ducis.
|
|
Itaque ubique te premunt et paribus incommodis urunt.
|
|
Medicina aegro, non regio quaerenda est. Fregit aliquis crus
|
18.1
|
aut extorsit articulum: non vehiculum navemque conscendit,
|
|
sed advocat medicum ut fracta pars iungatur, ut luxata in
|
|
locum reponatur. Quid ergo? animum tot locis fractum et
|
|
extortum credis locorum mutatione posse sanari? Maius est
|
5
|
istud malum quam ut gestatione curetur. Peregrinatio non
|
19.1
|
facit medicum, non oratorem; nulla ars loco discitur: quid
|
|
ergo? sapientia, ars omnium maxima, in itinere colligitur?
|
|
Nullum est, mihi crede, iter quod te extra cupiditates, extra
|
|
iras, extra metus sistat; aut si quod esset, agmine facto gens
|
5
|
illuc humana pergeret. Tamdiu ista urguebunt mala macera-
|
|
buntque per terras ac maria vagum quamdiu malorum
|
|
gestaveris causas. Fugam tibi non prodesse miraris? tecum
|
20.1
|
sunt quae fugis. Te igitur emenda, onera tibi detrahe et
|
|
[emenda] desideria intra salutarem modum contine; om-
|
|
nem ex animo erade nequitiam. Si vis peregrinationes
|
|
habere iucundas, comitem tuum sana. Haerebit tibi
|
5
|
avaritia quamdiu avaro sordidoque convixeris; haerebit
|
|
tumor quamdiu superbo conversaberis; numquam saevitiam
|
|
in tortoris contubernio pones; incendent libidines tuas
|
|
adulterorum sodalicia. Si velis vitiis exui, longe a vitiorum
|
21.1
|
exemplis recedendum est. Avarus, corruptor, saevus, fraudu-
|
|
lentus, multum nocituri si prope a te fuissent, intra te sunt.
|
|
Ad meliores transi: cum Catonibus vive, cum Laelio, cum
|
|
Tuberone. Quod si convivere etiam Graecis iuvat, cum
|
5
|
Socrate, cum Zenone versare: alter te docebit mori si necesse
|
|
erit, alter antequam necesse erit. Vive cum Chrysippo, cum
|
22.1
|
Posidonio: hi tibi tradent humanorum divinorumque noti-
|
|
tiam, hi iubebunt in opere esse nec tantum scite loqui et in
|
|
oblectationem audientium verba iactare, sed animum in-
|
|
durare et adversus minas erigere. Unus est enim huius vitae
|
5
|
fluctuantis et turbidae portus eventura contemnere, stare
|
|
fidenter ac paratum tela fortunae adverso pectore excipere,
|
|
non latitantem nec tergiversantem. Magnanimos nos natura
|
23.1
|
produxit, et ut quibusdam animalibus ferum dedit, quibus-
|
|
dam subdolum, quibusdam pavidum, ita nobis gloriosum et
|
|
excelsum spiritum quaerentem ubi honestissime, non ubi
|
|
tutissime vivat, simillimum mundo, quem quantum morta-
|
5
|
lium passibus licet sequitur aemulaturque; profert se, laudari
|
|
et aspici credit. <Dominus> omnium est, supra omnia est;
|
24.1
|
itaque nulli se rei summittat, nihil illi videatur grave, nihil
|
|
quod virum incurvet.
|
|
Terribiles visu formae, Letumque Labosque:
|
|
minime quidem, si quis rectis oculis intueri illa possit et
|
5
|
tenebras perrumpere; multa per noctem habita terrori dies
|
|
vertit ad risum.
|
|
Terribiles visu formae, Letumque Labosque:
|
|
egregie Vergilius noster non re dixit terribiles esse sed visu,
|
25.1
|
id est videri, non esse. Quid, inquam, in istis est tam for-
|
|
midabile quam fama vulgavit? quid est, obsecro te, Lucili,
|
|
cur timeat laborem vir, mortem homo? Totiens mihi occur-
|
|
runt isti qui non putant fieri posse quidquid facere non pos-
|
5
|
sunt, et aiunt nos loqui maiora quam quae humana natura
|
26.1
|
sustineat. At quanto ego de illis melius existimo! ipsi quoque
|
|
haec possunt facere, sed nolunt. Denique quem umquam ista
|
|
destituere temptantem? cui non faciliora apparuere in actu?
|
|
Non quia difficilia sunt non audemus, sed quia non audemus
|
5
|
difficilia sunt.
|
27.1
|
Si tamen exemplum desideratis, accipite Socraten, per-
|
|
pessicium senem, per omnia aspera iactatum, invictum tamen
|
|
et paupertate, quam graviorem illi domestica onera facie-
|
|
bant, et laboribus, quos militares quoque pertulit. Quibus
|
5
|
ille domi exercitus, sive uxorem eius moribus feram, lingua
|
|
petulantem, sive liberos indociles et matri quam patri
|
|
similiores †sivere† aut in bello fuit aut in tyrannide aut in
|
|
libertate bellis ac tyrannis saeviore. Viginti et septem annis
|
28.1
|
pugnatum est; post finita arma triginta tyrannis noxae dedita
|
|
est civitas, ex quibus plerique inimici erant. Novissime
|
|
damnatio est sub gravissimis nominibus impleta: obiecta est
|
|
et religionum violatio et iuventutis corruptela, quam in-
|
5
|
mittere in deos, in patres, in rem publicam dictus est. Post
|
|
haec carcer et venenum. Haec usque eo animum Socratis non
|
|
moverant ut ne vultum quidem moverint. <O> illam mira-
|
|
bilem laudem et singularem! usque ad extremum nec hilario-
|
|
rem quisquam nec tristiorem Socraten vidit; aequalis fuit in
|
10
|
tanta inaequalitate fortunae.
|
|
Vis alterum exemplum? accipe hunc M. Catonem recen-
|
29.1
|
tiorem, cum quo et infestius fortuna egit et pertinacius. Cui
|
|
cum omnibus locis obstitisset, novissime et in morte, ostendit
|
|
tamen virum fortem posse invita fortuna vivere, invita mori.
|
|
Tota illi aetas aut in armis est exacta civilibus aut †intacta†
|
5
|
concipiente iam civile bellum; et hunc licet dicas non minus
|
|
quam Socraten †inseruisse dixisse† nisi forte Cn. Pompeium
|
|
et Caesarem et Crassum putas libertatis socios fuisse. Nemo
|
30.1
|
mutatum Catonem totiens mutata re publica vidit; eundem
|
|
se in omni statu praestitit, in praetura, in repulsa, in accusa-
|
|
tione, in provincia, in contione, in exercitu, in morte.
|
|
Denique in illa rei publicae trepidatione, cum illinc Caesar
|
5
|
esset decem legionibus pugnacissimis subnixus, totis extera-
|
|
rum gentium praesidiis, hinc Cn. Pompeius, satis unus
|
|
adversus omnia, cum alii ad Caesarem inclinarent, alii ad
|
|
Pompeium, solus Cato fecit aliquas et rei publicae partes. Si
|
31.1
|
animo conplecti volueris illius imaginem temporis, videbis
|
|
illinc plebem et omnem erectum ad res novas vulgum, hinc
|
|
optumates et equestrem ordinem, quidquid erat in civitate
|
|
sancti et electi, duos in medio relictos, rem publicam et
|
5
|
Catonem. Miraberis, inquam, cum animadverteris
|
|
Atriden Priamumque et saevom ambobus Achillen;
|
|
utrumque enim inprobat, utrumque exarmat. Hanc fert de
|
32.1
|
utroque sententiam: ait se, si Caesar vicerit, moriturum, si
|
|
Pompeius, exulaturum. Quid habebat quod timeret qui ipse
|
|
sibi et victo et victori constituerat quae constituta esse ab
|
|
hostibus iratissimis poterant? Perît itaque ex decreto suo.
|
5
|
Vides posse homines laborem pati: per medias Africae solitu-
|
33.1
|
dines pedes duxit exercitum. Vides posse tolerari sitim: in
|
|
collibus arentibus sine ullis inpedimentis victi exercitus reli-
|
|
quias trahens inopiam umoris loricatus tulit et, quotiens
|
|
aquae fuerat occasio, novissimus bibit. Vides honorem et
|
5
|
notam posse contemni: eodem quo repulsus est die in comi-
|
|
tio pila lusit. Vides posse non timeri potentiam superiorum:
|
|
et Pompeium et Caesarem, quorum nemo alterum offendere
|
|
audebat nisi ut alterum demereretur, simul provocavit.
|
|
Vides tam mortem posse contemni quam exilium: et exilium
|
10
|
sibi indixit et mortem et interim bellum. Possumus itaque
|
34.1
|
adversus ista tantum habere animi, libeat modo subducere
|
|
iugo collum. In primis autem respuendae voluptates: ener-
|
|
vant et effeminant et multum petunt, multum autem a
|
|
fortuna petendum est. Deinde spernendae opes: auctora-
|
5
|
menta sunt servitutum. Aurum et argentum et quidquid
|
|
aliud felices domos onerat relinquatur: non potest gratis
|
|
constare libertas. Hanc si magno aestimas, omnia parvo
|
|
aestimanda sunt. Vale.
|
|