SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Quae observanda tibi sint ut tutior vivas dicam. Tu tamen
|
105.1.1
|
sic audias censeo ista praecepta quomodo si tibi praeciperem
|
|
qua ratione bonam valetudinem in Ardeatino tuereris. Con-
|
|
sidera quae sint quae hominem in perniciem hominis
|
|
instigent: invenies spem, invidiam, odium, metum, con-
|
5
|
temptum. Ex omnibus istis adeo levissimum est contemptus
|
2.1
|
ut multi in illo remedii causa delituerint. Quem quis con-
|
|
temnit, calcat sine dubio sed transit; nemo homini contempto
|
|
pertinaciter, nemo diligenter nocet; etiam in acie iacens
|
|
praeteritur, cum stante pugnatur.
|
5
|
Spem inproborum vitabis si nihil habueris quod cupidi-
|
3.1
|
tatem alienam et inprobam inritet, si nihil insigne possederis;
|
|
concupiscuntur enim etiam †pars innotarum sunt sic raro†.
|
|
Invidiam effugies si te non ingesseris oculis, si bona tua non
|
|
iactaveris, si scieris in sinu gaudere. Odium aut est ex offensa
|
5
|
(hoc vitabis neminem lacessendo) aut gratuitum, a quo te
|
|
sensus communis tuebitur. Fuit hoc multis periculosum:
|
|
quidam odium habuerunt nec inimicum. Illud, ne timearis,
|
4.1
|
praestabit tibi et fortunae mediocritas et ingenî lenitas:
|
|
eum esse te homines sciant quem offendere sine periculo
|
|
possint; reconciliatio tua et facilis sit et certa. Timeri autem
|
|
tam domi molestum est quam foris, tam a servis quam a
|
5
|
liberis: nulli non ad nocendum satis virium est. Adice nunc
|
|
quod qui timetur timet: nemo potuit terribilis esse secure.
|
|
Contemptus superest, cuius modum in sua potestate habet
|
5.1
|
qui illum sibi adiunxit, qui contemnitur quia voluit, non
|
|
quia debuit. Huius incommodum et artes bonae discutiunt et
|
|
amicitiae eorum qui apud aliquem potentem potentes sunt,
|
|
quibus adplicari expediet, non inplicari, ne pluris remedium
|
5
|
quam periculum constet.
|
|
Nihil tamen aeque proderit quam quiescere et minimum
|
6.1
|
cum aliis loqui, plurimum secum. Est quaedam dulcedo
|
|
sermonis quae inrepit et eblanditur et non aliter quam
|
|
ebrietas aut amor secreta producit. Nemo quod audierit
|
|
tacebit, nemo quantum audierit loquetur; qui rem non
|
5
|
tacuerit non tacebit auctorem. Habet unusquisque aliquem
|
|
cui tantum credat quantum ipsi creditum est; ut garrulitatem
|
|
suam custodiat et contentus sit unius auribus, populum
|
|
faciet; sic quod modo secretum erat rumor est.
|
|
Securitatis magna portio est nihil inique facere: confusam
|
7.1
|
vitam et perturbatam inpotentes agunt; tantum metuunt
|
|
quantum nocent, nec ullo tempore vacant. Trepidant enim
|
|
cum fecerunt, haerent; conscientia aliud agere non patitur ac
|
|
subinde respondere ad se cogit. Dat poenas quisquis expectat;
|
5
|
quisquis autem meruit expectat. Tutum aliqua res in mala
|
8.1
|
conscientia praestat, nulla securum; putat enim se, etiam si
|
|
non deprenditur, posse deprendi, et inter somnos movetur et,
|
|
quotiens alicuius scelus loquitur, de suo cogitat; non satis illi
|
|
oblitteratum videtur, non satis tectum. Nocens habuit
|
5
|
aliquando latendi fortunam, numquam fiduciam. Vale.
|
|