SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Tardius rescribo ad epistulas tuas, non quia districtus
|
106.1.1
|
occupationibus sum. Hanc excusationem cave audias: vaco,
|
|
et omnes vacant qui volunt. Neminem res sequuntur: ipsi
|
|
illas amplexantur et argumentum esse felicitatis occupa-
|
|
tionem putant. Quid ergo fuit quare non protinus rescri-
|
5
|
berem? id de quo quaerebas veniebat in contextum operis
|
|
mei; scis enim me moralem philosophiam velle conplecti et
|
2.1
|
omnes ad eam pertinentis quaestiones explicare. Itaque
|
|
dubitavi utrum differrem te donec suus isti rei veniret locus,
|
|
an ius tibi extra ordinem dicerem: humanius visum est tam
|
|
longe venientem non detinere. Itaque et hoc ex illa serie
|
3.1
|
rerum cohaerentium excerpam et, si qua erunt eiusmodi,
|
|
non quaerenti tibi ultro mittam.
|
|
Quae sint haec interrogas? Quae scire magis iuvat quam
|
|
prodest, sicut hoc de quo quaeris: bonum an corpus sit?
|
5
|
Bonum facit; prodest enim; quod facit corpus est. Bonum
|
4.1
|
agitat animum et quodam modo format et continet, quae
|
|
[ergo] propria sunt corporis. Quae corporis bona sunt cor-
|
|
pora sunt; ergo et quae animi sunt; nam et hoc corpus est.
|
|
Bonum hominis necesse est corpus sit, cum ipse sit corporalis.
|
5.1
|
Mentior, nisi et quae alunt illum et quae valetudinem eius vel
|
|
custodiunt vel restituunt corpora sunt; ergo et bonum eius
|
|
corpus est. Non puto te dubitaturum an adfectus corpora
|
|
sint (ut aliud quoque de quo non quaeris infulciam), tam-
|
5
|
quam ira, amor, tristitia, nisi dubitas an vultum nobis
|
|
mutent, an frontem adstringant, an faciem diffundant, an
|
|
ruborem evocent, an fugent sanguinem. Quid ergo? tam
|
|
manifestas notas corporis credis inprimi nisi a corpore? Si
|
6.1
|
adfectus corpora sunt, et morbi animorum, ut avaritia,
|
|
crudelitas, indurata vitia et in statum inemendabilem
|
|
adducta; ergo et malitia et species eius omnes, malignitas,
|
|
invidia, superbia; ergo et bona, primum quia contraria istis
|
7.1
|
sunt, deinde quia eadem tibi indicia praestabunt. An non
|
|
vides quantum oculis det vigorem fortitudo? quantam
|
|
intentionem prudentia? quantam modestiam et quietem
|
|
reverentia? quantam serenitatem laetitia? quantum rigorem
|
5
|
severitas? quantam remissionem lenitas? Corpora ergo sunt
|
|
quae colorem habitumque corporum mutant, quae in illis
|
|
regnum suum exercent. Omnes autem quas rettuli virtutes
|
|
bona sunt, et quidquid ex illis est. Numquid est dubium an
|
8.1
|
id quo quid tangi potest corpus sit?
|
|
Tangere enim et tangi nisi corpus nulla potest res,
|
|
ut ait Lucretius. Omnia autem ista quae dixi non mutarent
|
|
corpus nisi tangerent; ergo corpora sunt. Etiam nunc cui
|
9.1
|
tanta vis est ut inpellat et cogat et retineat et inhibeat corpus
|
|
est. Quid ergo? non timor retinet? non audacia inpellit? non
|
|
fortitudo inmittit et impetum dat? non moderatio refrenat
|
|
ac revocat? non gaudium extollit? non tristitia deducit?
|
5
|
Denique quidquid facimus aut malitiae aut virtutis gerimus
|
10.1
|
imperio: quod imperat corpori corpus est, quod vim corpori
|
|
adfert, corpus. Bonum corporis corporale est, bonum hominis
|
|
et corporis bonum est; itaque corporale est.
|
|
Quoniam, ut voluisti, morem gessi tibi, nunc ipse dicam
|
11.1
|
mihi quod dicturum esse te video: latrunculis ludimus. In
|
|
supervacuis subtilitas teritur: non faciunt bonos ista sed
|
|
doctos. Apertior res est sapere, immo simplicior: paucis
|
12.1
|
<satis> est ad mentem bonam uti litteris, sed nos ut cetera in
|
|
supervacuum diffundimus, ita philosophiam ipsam. Quemad-
|
|
modum omnium rerum, sic litterarum quoque intemperantia
|
|
laboramus: non vitae sed scholae discimus. Vale.
|
5
|