SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Ubi illa prudentia tua? ubi in dispiciendis rebus subtilitas? 107.1.1
ubi magnitudo? Tam pusilla <te res> tangit? Servi occupationes
tuas occasionem fugae putaverunt. Si amici deciperent
(habeant enim sane nomen quod illis noster error inposuit,
et vocentur quo turpius non sint) * * * omnibus rebus 5
tuis desunt illi qui et operam tuam conterebant et te aliis
molestum esse credebant. Nihil horum insolitum, nihil inexpe- 2.1
ctatum est; offendi rebus istis tam ridiculum est quam queri
quod spargaris <in balneo aut vexeris> in publico aut inquine-
ris in luto. Eadem vitae condicio est quae balnei, turbae,
itineris: quaedam in te mittentur, quaedam incident. Non 5
est delicata res vivere. Longam viam ingressus es: et labaris
oportet et arietes et cadas et lasseris et exclames 'o mors!',
id est mentiaris. Alio loco comitem relinques, alio efferes,
alio timebis: per eiusmodi offensas emetiendum est confra-
gosum hoc iter. Mori vult? praeparetur animus contra omnia; 3.1
sciat se venisse ubi tonat fulmen; sciat se venisse ubi
    Luctus et ultrices posuere cubilia Curae
    pallentesque habitant Morbi tristisque Senectus.
In hoc contubernio vita degenda est. Effugere ista non potes, 5
comtemnere potes; contemnes autem si saepe cogitaveris et
futura praesumpseris. Nemo non fortius ad id cui se diu 4.1
composuerat accessit et duris quoque, si praemeditata erant,
obstitit: at contra inparatus etiam levissima expavit. Id
agendum est ne quid nobis inopinatum sit; et quia omnia
novitate graviora sunt, hoc cogitatio adsidua praestabit, ut 5
nulli sis malo tiro.
  'Servi me reliquerunt.' Alium compilaverunt, alium 5.1
accusaverunt, alium occiderunt, alium prodiderunt, alium
mulcaverunt, alium veneno, alium criminatione petierunt:
quidquid dixeris multis accidit * * * deinceps quae multa et
varia sunt in nos deriguntur. Quaedam in nos fixa sunt, 5
quaedam vibrant et cum maxime veniunt, quaedam in alios
perventura nos stringunt. Nihil miremur eorum ad quae nati 6.1
sumus, quae ideo nulli querenda quia paria sunt omnibus. Ita
dico, paria sunt; nam etiam quod effugit aliquis pati potuit.
Aequum autem ius est non quo omnes usi sunt sed quod
omnibus latum est. Imperetur aequitas animo et sine querella 5
mortalitatis tributa pendamus. Hiems frigora adducit: 7.1
algendum est. Aestas calores refert: aestuandum est. Intem-
peries caeli valetudinem temptat: aegrotandum est. Et fera
nobis aliquo loco occurret et homo perniciosior feris omnibus.
Aliud aqua, aliud ignis eripiet. Hanc rerum condicionem 5
mutare non possumus: illud possumus, magnum sumere
animum et viro bono dignum, quo fortiter fortuita patiamur
et naturae consentiamus. Natura autem hoc quod vides 8.1
regnum mutationibus temperat: nubilo serena succedunt;
turbantur maria cum quieverunt; flant in vicem venti;
noctem dies sequitur; pars caeli consurgit, pars mergitur:
contrariis rerum aeternitas constat. Ad hanc legem animus 9.1
noster aptandus est; hanc sequatur, huic pareat; et quae-
cumque fiunt debuisse fieri putet nec velit obiurgare
naturam. Optimum est pati quod emendare non possis, et
deum quo auctore cuncta proveniunt sine murmuratione 5
comitari: malus miles est qui imperatorem gemens sequitur.
Quare inpigri atque alacres excipiamus imperia nec desera- 10.1
mus hunc operis pulcherrimi cursum, cui quidquid patiemur
intextum est; et sic adloquamur Iovem, cuius gubernaculo
moles ista derigitur, quemadmodum Cleanthes noster versibus
disertissimis adloquitur, quos mihi in nostrum sermonem 5
mutare permittitur Ciceronis, disertissimi viri, exemplo. Si
placuerint, boni consules; si displicuerint, scies me in hoc
secutum Ciceronis exemplum.
    Duc, o parens celsique dominator poli, 11.1
    quocumque placuit: nulla parendi mora est;
    adsum inpiger. Fac nolle, comitabor gemens
    malusque patiar facere quod licuit bono.
    Ducunt volentem fata, nolentem trahunt. 5
Sic vivamus, sic loquamur; paratos nos inveniat atque 12.1
inpigros fatum. Hic est magnus animus qui se ei tradidit: at
contra ille pusillus et degener qui obluctatur et de ordine
mundi male existimat et emendare mavult deos quam se
Vale. 5