SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Id de quo quaeris ex iis est quae scire tantum eo, ut scias,
|
108.1.1
|
pertinet. Sed nihilominus, quia pertinet, properas nec vis
|
|
expectare libros quos cum maxime ordino continentis totam
|
|
moralem philosophiae partem. Statim expediam; illud tamen
|
|
prius scribam, quemadmodum tibi ista cupiditas discendi,
|
5
|
qua flagrare te video, digerenda sit, ne ipsa se inpediat. Nec
|
2.1
|
passim carpenda sunt nec avide invadenda universa: per par-
|
|
tes pervenietur ad totum. Aptari onus viribus debet nec
|
|
plus occupari quam cui sufficere possimus. Non quantum
|
|
vis sed quantum capis hauriendum est. Bonum tantum habe
|
5
|
animum: capies quantum voles. Quo plus recipit animus,
|
|
hoc se magis laxat.
|
|
Haec nobis praecipere Attalum memini, cum scholam eius
|
3.1
|
obsideremus et primi veniremus et novissimi exiremus, am-
|
|
bulantem quoque illum ad aliquas disputationes evocaremus,
|
|
non tantum paratum discentibus sed obvium. 'Idem' inquit
|
|
'et docenti et discenti debet esse propositum, ut ille prodesse
|
5
|
velit, hic proficere.' Qui ad philosophum venit cotidie aliquid
|
4.1
|
secum boni ferat: aut sanior domum redeat aut sanabilior.
|
|
Redibit autem: ea philosophiae vis est ut non studentis sed
|
|
etiam conversantis iuvet. Qui in solem venit, licet non in hoc
|
|
venerit, colorabitur; qui in unguentaria taberna resederunt
|
5
|
et paullo diutius commorati sunt odorem secum loci ferunt;
|
|
et qui ad philosophum fuerunt traxerint aliquid necesse est
|
|
quod prodesset etiam neglegentibus. Attende quid dicam:
|
|
neglegentibus, non repugnantibus.
|
|
'Quid ergo? non novimus quosdam qui multis apud philo-
|
5.1
|
sophum annis persederint et ne colorem quidem duxerint?'
|
|
Quidni noverim? pertinacissimos quidem et adsiduos, quos
|
|
ego non discipulos philosophorum sed inquilinos voco. Qui-
|
6.1
|
dam veniunt ut audiant, non ut discant, sicut in theatrum
|
|
voluptatis causa ad delectandas aures oratione vel voce vel
|
|
fabulis ducimur. Magnam hanc auditorum partem videbis
|
|
cui philosophi schola deversorium otii sit. Non id agunt ut
|
5
|
aliqua illo vitia deponant, ut aliquam legem vitae accipiant
|
|
qua mores suos exigant, sed ut oblectamento aurium per-
|
|
fruantur. Aliqui tamen et cum pugillaribus veniunt, non ut
|
|
res excipiant, sed ut verba, quae tam sine profectu alieno
|
|
dicant quam sine suo audiunt. Quidam ad magnificas voces
|
7.1
|
excitantur et transeunt in adfectum dicentium alacres vultu
|
|
et animo, nec aliter concitantur quam solent Phrygii tibicinis
|
|
sono semiviri et ex imperio furentes. Rapit illos instigatque
|
|
rerum pulchritudo, non verborum inanium sonitus. Si quid
|
5
|
acriter contra mortem dictum est, si quid contra fortunam
|
|
contumaciter, iuvat protinus quae audias facere. Adficiuntur
|
|
illis et sunt quales iubentur, si illa animo forma permaneat, si
|
|
non impetum insignem protinus populus, honesti dissuasor,
|
|
excipiat: pauci illam quam conceperant mentem domum
|
10
|
perferre potuerunt. Facile est auditorem concitare ad cupi-
|
8.1
|
dinem recti; omnibus enim natura fundamenta dedit semen-
|
|
que virtutum. Omnes ad omnia ista nati sumus: cum inritator
|
|
accessit, tunc illa animi bona veluti sopita excitantur. Non
|
|
vides quemadmodum theatra consonent quotiens aliqua
|
5
|
dicta sunt quae publice adgnoscimus et consensu vera esse
|
|
testamur?
|
|
Desunt inopiae multa, avaritiae omnia.
|
9.1
|
In nullum avarus bonus est, in se pessimus.
|
|
Ad hos versus ille sordidissimus plaudit et vitiis suis fieri
|
|
convicium gaudet: quanto magis hoc iudicas evenire cum a
|
|
philosopho ista dicuntur, cum salutaribus praeceptis versus
|
5
|
inseruntur, efficacius eadem illa demissuri in animum in-
|
|
peritorum? Nam ut dicebat Cleanthes, 'quemadmodum
|
10.1
|
spiritus noster clariorem sonum reddit cum illum tuba per
|
|
longi canalis angustias tractum patentiore novissime exitu
|
|
effudit, sic sensus nostros clariores carminis arta necessitas
|
|
efficit.' Eadem neglegentius audiuntur minusque percutiunt
|
5
|
quamdiu soluta oratione dicuntur: ubi accessere numeri et
|
|
egregium sensum adstrinxere certi pedes, eadem illa sententia
|
|
velut lacerto excussiore torquetur. De contemptu pecuniae
|
11.1
|
multa dicuntur et longissimis orationibus hoc praecipitur, ut
|
|
homines in animo, non in patrimonio putent esse divitias,
|
|
eum esse locupletem qui paupertati suae aptatus est et parvo
|
|
se divitem fecit; magis tamen feriuntur animi cum carmina
|
5
|
eiusmodi dicta sunt:
|
|
Is minimo eget mortalis qui minimum cupit.
|
|
Quod vult habet qui velle quod satis est potest.
|
|
Cum haec atque eiusmodi audimus, ad confessionem veritatis
|
12.1
|
adducimur; illi enim quibus nihil satis est admirantur,
|
|
adclamant, odium pecuniae indicunt. Hunc illorum adfectum
|
|
cum videris, urge, hoc preme, hoc onera, relictis ambiguita-
|
|
tibus et syllogismis et cavillationibus et ceteris acuminis
|
5
|
inriti ludicris. Dic in avaritiam, dic in luxuriam; cum pro-
|
|
fecisse te videris et animos audientium adfeceris, insta
|
|
vehementius: veri simile non est quantum proficiat talis
|
|
oratio remedio intenta et tota in bonum audientium versa.
|
|
Facillime enim tenera conciliantur ingenia ad honesti rectique
|
10
|
amorem, et adhuc docilibus leviterque corruptis inicit
|
|
manum veritas si advocatum idoneum nacta est. Ego certe
|
13.1
|
cum Attalum audirem in vitia, in errores, in mala vitae
|
|
perorantem, saepe miseritus sum generis humani et illum
|
|
sublimem altioremque humano fastigio credidi. Ipse regem se
|
|
esse dicebat, sed plus quam regnare mihi videbatur cui
|
5
|
liceret censuram agere regnantium. Cum vero commendare
|
14.1
|
paupertatem coeperat et ostendere quam quidquid usum
|
|
excederet pondus esset supervacuum et grave ferenti, saepe
|
|
exire e schola pauperi libuit. Cum coeperat voluptates nostras
|
|
traducere, laudare castum corpus, sobriam mensam, puram
|
5
|
mentem non tantum ab inlicitis voluptatibus sed etiam
|
|
supervacuis, libebat circumscribere gulam ac ventrem. Inde
|
15.1
|
mihi quaedam permansere, Lucili; magno enim in omnia
|
|
impetu veneram, deinde ad civitatis vitam reductus ex bene
|
|
coeptis pauca servavi. Inde ostreis boletisque in omnem vitam
|
|
renuntiatum est; nec enim cibi sed oblectamenta sunt ad
|
5
|
edendum saturos cogentia (quod gratissimum est edacibus et
|
|
se ultra quam capiunt farcientibus), facile descensura, facile
|
|
reditura. Inde in omnem vitam unguento abstinemus,
|
16.1
|
quoniam optimus odor in corpore est nullus. Inde vino
|
|
carens stomachus. Inde in omnem vitam balneum fugimus;
|
|
decoquere corpus atque exinanire sudoribus inutile simul
|
|
delicatumque credidimus. Cetera proiecta redierunt, ita
|
5
|
tamen ut quorum abstinentiam interrupi modum servem et
|
|
quidem abstinentiae proximiorem, nescio an difficiliorem,
|
|
quoniam quaedam absciduntur facilius animo quam tem-
|
|
perantur.
|
|
Quoniam coepi tibi exponere quanto maiore impetu ad
|
17.1
|
philosophiam iuvenis accesserim quam senex pergam, non
|
|
pudebit fateri quem mihi amorem Pythagoras iniecerit.
|
|
Sotion dicebat quare ille animalibus abstinuisset, quare postea
|
|
Sextius. Dissimilis utrique causa erat, sed utrique magnifica.
|
5
|
Hic homini satis alimentorum citra sanguinem esse credebat
|
18.1
|
et crudelitatis consuetudinem fieri ubi in voluptatem esset
|
|
adducta laceratio. Adiciebat contrahendam materiam esse
|
|
luxuriae; colligebat bonae valetudini contraria esse alimenta
|
|
varia et nostris aliena corporibus. At Pythagoras omnium inter
|
19.1
|
omnia cognationem esse dicebat et animorum commercium
|
|
in alias atque alias formas transeuntium. Nulla, si illi credas,
|
|
anima interit, ne cessat quidem nisi tempore exiguo, dum
|
|
in aliud corpus transfunditur. Videbimus per quas temporum
|
5
|
vices et quando pererratis pluribus domiciliis in hominem
|
|
revertatur: interim sceleris hominibus ac parricidii metum
|
|
fecit, cum possent in parentis animam inscii incurrere et ferro
|
|
morsuve violare, si in quo <corpore> cognatus aliqui spiritus
|
|
hospitaretur. Haec cum exposuisset Sotion et implesset
|
20.1
|
argumentis suis, 'non credis' inquit 'animas in alia corpora
|
|
atque alia discribi et migrationem esse quod dicimus mortem?
|
|
Non credis in his pecudibus ferisve aut aqua mersis illum
|
|
quondam hominis animum morari? Non credis nihil perire
|
5
|
in hoc mundo, sed mutare regionem? nec tantum caelestia
|
|
per certos circuitus verti, sed animalia quoque per vices ire et
|
|
animos per orbem agi? Magni ista crediderunt viri. Itaque
|
21.1
|
iudicium quidem tuum sustine, ceterum omnia tibi in
|
|
integro serva. Si vera sunt ista, abstinuisse animalibus inno-
|
|
centia est; si falsa, frugalitas est. Quod istic credulitatis tuae
|
|
damnum est? alimenta tibi leonum et vulturum eripio.' His
|
22.1
|
ego instinctus abstinere animalibus coepi, et anno peracto non
|
|
tantum facilis erat mihi consuetudo sed dulcis. Agitatiorem
|
|
mihi animum esse credebam nec tibi hodie adfirmaverim an
|
|
fuerit. Quaeris quomodo desierim? In primum Tiberii
|
5
|
Caesaris principatum iuventae tempus inciderat: alienigena
|
|
tum sacra movebantur et inter argumenta superstitionis
|
|
ponebatur quorundam animalium abstinentia. Patre itaque
|
|
meo rogante, qui non calumniam timebat sed philosophiam
|
|
oderat, ad pristinam consuetudinem redii; nec difficulter
|
10
|
mihi ut inciperem melius cenare persuasit. Laudare solebat
|
23.1
|
Attalus culcitam quae resisteret corpori: tali utor etiam
|
|
senex, in qua vestigium apparere non possit.
|
|
Haec rettuli ut probarem tibi quam vehementes haberent
|
|
tirunculi impetus primos ad optima quaeque, si quis exhor-
|
5
|
taretur illos, si quis inpelleret. Sed aliquid praecipientium
|
|
vitio peccatur, qui nos docent disputare, non vivere, aliquid
|
|
discentium, qui propositum adferunt ad praeceptores suos
|
|
non animum excolendi sed ingenium. Itaque quae philosophia
|
|
fuit facta philologia est. Multum autem ad rem pertinet
|
24.1
|
quo proposito ad quamquam rem accedas. Qui grammaticus
|
|
futurus Vergilium scrutatur non hoc animo legit illud
|
|
egregium
|
|
fugit inreparabile tempus:
|
5
|
'vigilandum est; nisi properamus relinquemur; agit nos
|
|
agiturque velox dies; inscii rapimur; omnia in futurum dis-
|
|
ponimus et inter praecipitia lenti sumus': sed ut observet,
|
|
quotiens Vergilius de celeritate temporum dicit, hoc uti verbo
|
|
illum 'fugit'.
|
10
|
Optima quaeque dies miseris mortalibus aevi
|
|
prima fugit; subeunt morbi tristisque senectus
|
|
et labor, et durae rapit inclementia mortis.
|
|
Ille qui ad philosophiam spectat haec eadem quo debet
|
25.1
|
adducit. 'Numquam Vergilius' inquit 'dies dicit ire, sed
|
|
fugere, quod currendi genus concitatissimum est, et optimos
|
|
quosque primos rapi: quid ergo cessamus nos ipsi concitare,
|
|
ut velocitatem rapidissimae rei possimus aequare? Meliora
|
5
|
praetervolant, deteriora succedunt.' Quemadmodum ex am-
|
26.1
|
phora primum quod est sincerissimum effluit, gravissimum
|
|
quodque turbidumque subsidit, sic in aetate nostra quod
|
|
est optimum in primo est. Id exhauriri [in] aliis potius
|
|
patimur, ut nobis faecem reservemus? Inhaereat istud animo
|
5
|
et tamquam missum oraculo placeat:
|
|
optima quaeque dies miseris mortalibus aevi
|
|
prima fugit.
|
|
Quare optima? quia quod restat incertum est. Quare optima?
|
27.1
|
quia iuvenes possumus discere, possumus facilem animum et
|
|
adhuc tractabilem ad meliora convertere; quia hoc tempus
|
|
idoneum est laboribus, idoneum agitandis per studia ingeniis
|
|
[est] et exercendis per opera corporibus: quod superest
|
5
|
segnius et languidius est et propius a fine. Itaque toto hoc
|
|
agamus animo et omissis ad quae devertimur in rem unam
|
|
laboremus, ne hanc temporis pernicissimi celeritatem, quam
|
|
retinere non possumus, relicti demum intellegamus. Primus
|
|
quisque tamquam optimus dies placeat et redigatur in
|
10
|
nostrum. Quod fugit occupandum est. Haec non cogitat
|
28.1
|
ille qui grammatici oculis carmen istud legit, ideo optimum
|
|
quemque primum esse diem quia subeunt morbi, quia sene-
|
|
ctus premit et adhuc adulescentiam cogitantibus supra caput
|
|
est, sed ait Vergilium semper una ponere morbos et senectu-
|
5
|
tem—non mehercules inmerito; senectus enim insanabilis
|
|
morbus est. 'Praeterea' inquit 'hoc senectuti cognomen
|
29.1
|
inposuit, "tristem" illam vocat:
|
|
subeunt morbi tristisque senectus.
|
|
Alio loco dicit
|
|
pallentesque habitant Morbi tristisque Senectus.'
|
5
|
Non est quod mireris ex eadem materia suis quemque studiis
|
|
apta colligere: in eodem prato bos herbam quaerit, canis
|
|
leporem, ciconia lacertam.
|
|
Cum Ciceronis librum de re publica prendit hinc philo-
|
30.1
|
logus aliquis, hinc grammaticus, hinc philosophiae deditus,
|
|
alius alio curam suam mittit. Philosophus admiratur contra
|
|
iustitiam dici tam multa potuisse. Cum ad hanc eandem
|
|
lectionem philologus accessit, hoc subnotat: duos Romanos
|
5
|
reges esse quorum alter patrem non habet, alter matrem.
|
|
Nam de Servi matre dubitatur; Anci pater nullus, Numae
|
|
nepos dicitur. Praeterea notat eum quem nos dictatorem
|
31.1
|
dicimus et in historiis ita nominari legimus apud antiquos
|
|
'magistrum populi' vocatum. Hodieque id extat in augurali-
|
|
bus libris, et testimonium est quod qui ab illo nominatur
|
|
'magister equitum' est. Aeque notat Romulum perisse solis
|
5
|
defectione; provocationem ad populum etiam a regibus fuisse;
|
|
id ita in pontificalibus libris †et aliqui qui† putant et Fene-
|
|
stella. Eosdem libros cum grammaticus explicuit, primum
|
32.1
|
[verba expresse] 'reapse' dici a Cicerone, id est 're ipsa', in
|
|
commentarium refert, nec minus 'sepse', id est 'se ipse'.
|
|
Deinde transit ad ea quae consuetudo saeculi mutavit, tam-
|
|
quam ait Cicero 'quoniam sumus ab ipsa calce eius inter-
|
5
|
pellatione revocati.' Hanc quam nunc in circo 'cretam'
|
|
vocamus 'calcem' antiqui dicebant. Deinde Ennianos colligit
|
33.1
|
versus et in primis illos de Africano scriptos:
|
|
cui nemo civis neque hostis
|
|
quibit pro factis reddere opis pretium.
|
|
Ex eo se ait intellegere <opem> apud antiquos non tantum
|
5
|
auxilium significasse sed operam. Ait [opera] enim Ennius
|
|
neminem potuisse Scipioni neque civem neque hostem red-
|
|
dere operae pretium. Felicem deinde se putat quod in-
|
34.1
|
venerit unde visum sit Vergilio dicere
|
|
quem super ingens
|
|
porta tonat caeli.
|
|
Ennium hoc ait Homero [se] subripuisse, Ennio Vergilium;
|
5
|
esse enim apud Ciceronem in his ipsis de re publica hoc
|
|
epigramma Enni:
|
|
si fas endo plagas caelestum ascendere cuiquam est,
|
|
mi soli caeli maxima porta patet.
|
|
Sed ne et ipse, dum aliud ago, in philologum aut grammati-
|
35.1
|
cum delabar, illud admoneo, auditionem philosophorum
|
|
lectionemque ad propositum beatae vitae trahendam, non ut
|
|
verba prisca aut ficta captemus et translationes inprobas
|
|
figurasque dicendi, sed ut profutura praecepta et magnificas
|
5
|
voces et animosas quae mox in rem transferantur. Sic ista
|
|
ediscamus ut quae fuerint verba sint opera. Nullos autem
|
36.1
|
peius mereri de omnibus mortalibus iudico quam qui philo-
|
|
sophiam velut aliquod artificium venale didicerunt, qui
|
|
aliter vivunt quam vivendum esse praecipiunt. Exempla enim
|
|
se ipsos inutilis disciplinae circumferunt, nulli non vitio
|
5
|
quod insequuntur obnoxii. Non magis mihi potest quisquam
|
37.1
|
talis prodesse praeceptor quam gubernator in tempestate
|
|
nauseabundus. Tenendum rapiente fluctu gubernaculum,
|
|
luctandum cum ipso mari, eripienda sunt vento vela: quid
|
|
me potest adiuvare rector navigii attonitus et vomitans?
|
5
|
Quanto maiore putas vitam tempestate iactari quam ullam
|
|
ratem? Non est loquendum sed gubernandum. Omnia quae
|
38.1
|
dicunt, quae turba audiente iactant, aliena sunt: dixit illa
|
|
Platon, dixit Zenon, dixit Chrysippus et Posidonius et ingens
|
|
agmen nominum tot ac talium. Quomodo probare possint
|
|
sua esse monstrabo: faciant quae dixerint.
|
5
|
Quoniam quae volueram ad te perferre iam dixi, nunc
|
39.1
|
desiderio tuo satis faciam et in alteram epistulam integrum
|
|
quod exegeras transferam, ne ad rem spinosam et auribus
|
|
erectis curiosisque audiendam lassus accedas. Vale.
|
|