SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
An sapiens sapienti prosit scire desideras. Dicimus plenum
|
109.1.1
|
omni bono esse sapientem et summa adeptum: quomodo
|
|
prodesse aliqui possit summum habenti bonum quaeritur.
|
|
Prosunt inter se boni. Exercent enim virtutes et sapientiam
|
|
in suo statu continent; desiderat uterque aliquem cum quo
|
5
|
conferat, cum quo quaerat. Peritos luctandi usus exercet;
|
2.1
|
musicum qui paria didicit movet. Opus est et sapienti
|
|
agitatione virtutum; ita quemadmodum ipse se movet, sic
|
|
movetur ab alio sapiente. Quid sapiens sapienti proderit?
|
3.1
|
Impetum illi dabit, occasiones actionum honestarum com-
|
|
monstrabit. Praeter haec aliquas cogitationes suas exprimet;
|
|
docebit quae invenerit. Semper enim etiam sapienti restabit
|
|
quod inveniat et quo animus eius excurrat. Malus malo nocet
|
4.1
|
facitque peiorem, iram eius incitando, tristitiae adsentiendo,
|
|
voluptates laudando; et tunc maxime laborant mali ubi
|
|
plurimum vitia miscuere et in unum conlata nequitia est.
|
|
Ergo ex contrario bonus bono proderit. 'Quomodo?' inquis.
|
5.1
|
Gaudium illi adferet, fiduciam confirmabit; ex conspectu
|
|
mutuae tranquillitatis crescet utriusque laetitia. Praeterea
|
|
quarumdam illi rerum scientiam tradet; non enim omnia
|
|
sapiens scit; etiam si sciret, breviores vias rerum aliqui excogi-
|
5
|
tare posset et has indicare per quas facilius totum opus
|
|
circumfertur. Proderit sapienti sapiens, non scilicet tantum
|
6.1
|
suis viribus sed ipsius quem adiuvabit. Potest quidem ille
|
|
etiam relictus sibi explicare partes suas: utetur propria
|
|
velocitate, sed nihilominus adiuvat etiam currentem hor-
|
|
tator.
|
5
|
'Non prodest sapienti sapiens sed sibi ipse. Hoc <ut> scias,
|
|
detrahe illi vim propriam et ille nihil aget.' Isto modo dicas
|
7.1
|
licet non esse in melle dulcedinem; nam ipse ille qui esse
|
|
debeat <nisi> ita aptatus lingua palatoque est ad eiusmodi gu-
|
|
stum ut illum talis sapor capiat, offendetur; sunt enim quidam
|
|
quibus morbi vitio mel amarum videatur. Oportet utrumque
|
5
|
valere ut et ille prodesse possit et hic profuturo idonea
|
|
materia sit.
|
|
'<Ut> in summum' inquit 'perducto calorem calefieri
|
8.1
|
supervacuum est, et in summum perducto bonum super-
|
|
vacuum est <si> qui prosit. Numquid instructus omnibus
|
|
rebus agricola ab alio instrui quaerit? numquid armatus
|
|
miles quantum in aciem exituro satis est ulla amplius arma
|
5
|
desiderat? Ergo nec sapiens; satis enim vitae instructus, satis
|
|
armatus est.' Ad haec respondeo: et qui in summum <per-
|
9.1
|
ductus est calorem> opus est calore adiecto ut summum
|
|
teneat. 'Sed ipse se' inquit 'calor continet.' Primum multum
|
|
interest inter ista quae comparas. Calor enim unus est, prod-
|
|
esse varium est. Deinde calor non adiuvatur adiectione
|
5
|
caloris ut caleat: sapiens non potest in habitu mentis suae
|
|
stare nisi amicos aliquos similes sui admisit cum quibus
|
|
virtutes suas communicet. Adice nunc quod omnibus inter se
|
10.1
|
virtutibus amicitia est; itaque prodest qui virtutes alicuius
|
|
paris sui amat amandasque invicem praestat. Similia de-
|
|
lectant, utique ubi honesta sunt et probare ac probari sciunt.
|
|
Etiamnunc sapientis animum perite movere nemo alius
|
11.1
|
potest quam sapiens, sicut hominem movere rationaliter non
|
|
potest nisi homo. Quomodo ergo ad rationem movendam
|
|
ratione opus est, sic ut moveatur ratio perfecta opus est
|
|
ratione perfecta. Prodesse dicuntur et qui media nobis
|
12.1
|
largiuntur, pecuniam, gratiam, incolumitatem, alia in usus
|
|
vitae cara aut necessaria; in his dicetur etiam stultus prod-
|
|
esse sapienti. Prodesse autem est animum secundum naturam
|
|
movere virtute sua. Ut eius qui movebitur, hoc non sine
|
5
|
ipsius quoque qui proderit bono fiet; necessest enim alienam
|
|
virtutem exercendo exerceat et suam. Sed ut removeas ista
|
13.1
|
quae aut summa bona sunt aut summorum efficientia,
|
|
nihilominus prodesse inter se sapientes possunt. Invenire
|
|
enim sapientem sapienti per se res expetenda est, quia natura
|
|
bonum omne carum est bono et sic quisque conciliatur bono
|
5
|
quemadmodum sibi.
|
|
Necesse est ex hac quaestione argumenti causa in alteram
|
14.1
|
transeam. Quaeritur enim an deliberaturus sit sapiens, an in
|
|
consilium aliquem advocaturus. Quod facere illi necessarium
|
|
est cum ad haec civilia et domestica venitur et, ut ita dicam,
|
|
mortalia; in his sic illi opus est alieno consilio quomodo
|
5
|
medico, quomodo gubernatori, quomodo advocato et litis
|
|
ordinatori. Proderit ergo sapiens aliquando sapienti; suadebit
|
|
enim. Sed in illis quoque magnis ac divinis, ut diximus, com-
|
|
muniter honesta tractando et animos cogitationesque mi-
|
|
scendo utilis erit. Praeterea secundum naturam est et amicos
|
15.1
|
conplecti et amicorum auctu ut suo proprioque laetari; nam
|
|
nisi hoc fecerimus, ne virtus quidem nobis permanebit, quae
|
|
exercendo sensu valet. Virtus autem suadet praesentia bene
|
|
conlocare, in futurum consulere, deliberare et intendere
|
5
|
animum: facilius intendet explicabitque qui aliquem sibi
|
|
adsumpserit. Quaeret itaque aut perfectum virum aut pro-
|
|
ficientem vicinumque perfecto. Proderit autem ille perfectus,
|
|
si consilium communi prudentia iuverit. Aiunt homines plus
|
16.1
|
in alieno negotio videre †initio†. Hoc illis evenit quos amor
|
|
sui excaecat quibusque dispectum utilitatis timor in peri-
|
|
culis excutit: incipiet sapere securior et extra metum positus.
|
|
Sed nihilominus quaedam sunt quae etiam sapientes in alio
|
5
|
quam in se diligentius vident. Praeterea illud dulcissimum et
|
|
honestissimum 'idem velle atque idem nolle' sapiens sapienti
|
|
praestabit; egregium opus pari iugo ducet.
|
|
Persolvi quod exegeras, quamquam in ordine rerum erat
|
17.1
|
quas moralis philosophiae voluminibus conplectimur. Cogita
|
|
quod soleo frequenter tibi dicere, in istis nos nihil aliud
|
|
quam acumen exercere. Totiens enim illo revertor: quid ista
|
|
me res iuvat? fortiorem fac me, iustiorem, temperantiorem.
|
5
|
Nondum exerceri vacat: adhuc medico mihi opus est. Quid
|
18.1
|
me poscis scientiam inutilem? Magna promisisti: exhibe
|
|
fidem. Dicebas intrepidum fore etiam si circa me gladii mica-
|
|
rent, etiam si mucro tangeret iugulum; dicebas securum fore
|
|
etiam si circa me flagrarent incendia, etiam si subitus turbo
|
5
|
toto navem meam mari raperet: hanc mihi praesta curam, ut
|
|
voluptatem, ut gloriam contemnam. Postea docebis inplicta
|
|
solvere, ambigua distinguere, obscura perspicere: nunc doce
|
|
quod necesse est. Vale.
|
|