LIBER VNDEVICENSIMVS
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Ex Nomentano meo te saluto et iubeo habere mentem 110.1.1
bonam, hoc est propitios deos omnis, quos habet placatos et
faventes quisquis sibi se propitiavit. Sepone in praesentia
quae quibusdam placent, unicuique nostrum paedagogum
dari deum, non quidem ordinarium, sed hunc inferioris 5
notae ex eorum numero quos Ovidius ait 'de plebe deos'. Ita
tamen hoc seponas volo ut memineris maiores nostros qui
crediderunt Stoicos fuisse; singulis enim et Genium et
Iunonem dederunt. Postea videbimus an tantum dis vacet ut 2.1
privatorum negotia procurent: interim illud scito, sive ad-
signati sumus sive neglecti et fortunae dati, nulli te posse
inprecari quicquam gravius quam si inprecatus fueris ut se
habeat iratum. Sed non est quare cuiquam quem poena 5
putaveris dignum optes ut infestos deos habeat: habet,
inquam, etiam si videtur eorum favore produci. Adhibe 3.1
diligentiam tuam et intuere quid sint res nostrae, non
quid vocentur, et scies plura mala contingere nobis quam
accidere. Quotiens enim felicitatis et causa et initium fuit
quod calamitas vocabatur! quotiens magna gratulatione 5
excepta res gradum sibi struxit in praeceps et aliquem iam
eminentem adlevavit etiamnunc, tamquam adhuc ibi staret
unde tuto cadunt! Sed ipsum illud cadere non habet in se 4.1
mali quicquam si exitum spectes, ultra quem natura neminem
deiecit. Prope est rerum omnium terminus, prope est, inquam,
et illud unde felix eicitur et illud unde infelix emittitur: nos
utraque extendimus et longa spe ac metu facimus. Sed, si 5
sapis, omnia humana condicione metire; simul et quod gaudes
et quod times contrahe. Est autem tanti nihil diu gaudere ne
quid diu timeas.
  Sed quare istuc malum adstringo? Non est quod quic- 5.1
quam timendum putes: vana sunt ista quae nos movent,
quae attonitos habent. Nemo nostrum quid veri esset excussit,
sed metum alter alteri tradidit; nemo ausus est ad id quo
perturbabatur accedere et naturam ac bonum timoris sui 5
nosse. Itaque res falsa et inanis habet adhuc fidem quia non
coarguitur. Tanti putemus oculos intendere: iam apparebit 6.1
quam brevia, quam incerta, quam tuta timeantur. Talis est
animorum nostrorum confusio qualis Lucretio visa est:
    nam veluti pueri trepidant atque omnia caecis
    in tenebris metuunt, ita nos in luce timemus. 5
Quid ergo? non omni puero stultiores sumus qui in luce
timemus? Sed falsum est, Lucreti, non timemus in luce: 7.1
omnia nobis fecimus tenebras. Nihil videmus, nec quid
noceat nec quid expediat; tota vita incursitamus nec ob hoc
resistimus aut circumspectius pedem ponimus. Vides autem
quam sit furiosa res in tenebris impetus. At mehercules id 5
agimus ut longius revocandi simus, et cum ignoremus quo
feramur, velociter tamen illo quo intendimus perseveramus.
Sed lucescere, si velimus, potest. Uno autem modo potest, si 8.1
quis hanc humanorum divinorumque notitiam [scientia] ac-
ceperit, si illa se non perfuderit sed infecerit, si eadem, quam-
vis sciat, retractaverit et ad se saepe rettulerit, si quaesierit
quae sint bona, quae mala, quibus hoc falso sit nomen ad- 5
scriptum, si quaesierit de honestis et turpibus, de providentia.
Nec intra haec humani ingenii sagacitas sistitur: prospicere 9.1
et ultra mundum libet, quo feratur, unde surrexerit, in
quem exitum tanta rerum velocitas properet. Ab hac divina
contemplatione abductum animum in sordida et humilia
pertraximus, ut avaritiae serviret, ut relicto mundo terminis- 5
que eius et dominis cuncta versantibus terram rimaretur et
quaereret quid ex illa mali effoderet, non contentus oblatis.
Quidquid nobis bono futurum erat deus et parens noster in 10.1
proximo posuit; non expectavit inquisitionem nostram et
ultro dedit: nocitura altissime pressit. Nihil nisi de nobis
queri possumus: ea quibus periremus nolente rerum natura
et abscondente protulimus. Addiximus animum voluptati, 5
cui indulgere initium omnium malorum est, tradidimus
ambitioni et famae, ceteris aeque vanis et inanibus.
  Quid ergo nunc te hortor ut facias? nihil novi—nec enim 11.1
novis malis remedia quaeruntur—sed hoc primum, ut tecum
ipse dispicias quid sit necessarium, quid supervacuum.
Necessaria tibi ubique occurrent: supervacua et semper et
toto animo quaerenda sunt. Non est autem quod te nimis 12.1
laudes si contempseris aureos lectos et gemmeam supelle-
ctilem; quae est enim virtus supervacua contemnere? Tunc te
admirare cum contempseris necessaria. Non magnam rem
facis quod vivere sine regio apparatu potes, quod non desi- 5
deras milliarios apros nec linguas phoenicopterorum et alia
portenta luxuriae iam tota animalia fastidientis et certa
membra ex singulis eligentis: tunc te admirabor si contem-
pseris etiam sordidum panem, si tibi persuaseris herbam, ubi
necesse est, non pecori tantum sed homini nasci, si scieris 10
cacumina arborum explementum esse ventris in quem sic
pretiosa congerimus tamquam recepta servantem. Sine
fastidio implendus est; quid enim ad rem pertinet quid
accipiat, perditurus quidquid acceperit? Delectant te dis- 13.1
posita quae terra marique capiuntur, alia eo gratiora si
recentia perferuntur ad mensam, alia si diu pasta et coacta
pinguescere fluunt ac vix saginam continent suam; delectat
te nitor horum arte quaesitus. At mehercules ista sollicite 5
scrutata varieque condita, cum subierint ventrem, una atque
eadem foeditas occupabit. Vis ciborum voluptatem con-
temnere? exitum specta.
  Attalum memini cum magna admiratione omnium haec 14.1
dicere: 'diu' inquit 'mihi inposuere divitiae. Stupebam ubi
aliquid ex illis alio atque alio loco fulserat; existimabam
similia esse quae laterent his quae ostenderentur. Sed in
quodam apparatu vidi totas opes urbis, caelata et auro et 5
argento et iis quae pretium auri argentique vicerunt, ex-
quisitos colores et vestes ultra non tantum nostrum sed ultra
finem hostium advectas; hinc puerorum perspicuos cultu
atque forma greges, hinc feminarum, et alia quae res suas
recognoscens summi imperii fortuna protulerat. "Quid hoc 15.1
est" inquam "aliud inritare cupiditates hominum per se
incitatas? quid sibi vult ista pecuniae pompa? ad discendam
avaritiam convenimus?" At mehercules minus cupiditatis
istinc effero quam adtuleram. Contempsi divitias, non quia 5
supervacuae sed quia pusillae sunt. Vidistine quam intra 16.1
paucas horas ille ordo quamvis lentus dispositusque transierit?
Hoc totam vitam nostram occupabit quod totum diem
occupare non potuit? Accessit illud quoque: tam super-
vacuae mihi visae sunt habentibus quam fuerunt spectantibus. 5
Hoc itaque ipse mihi dico quotiens tale aliquid praestrinxerit 17.1
oculos meos, quotiens occurrit domus splendida, cohors culta
servorum, lectica formonsis inposita calonibus: "quid
miraris? quid stupes? pompa est. Ostenduntur istae res, non
possidentur, et dum placent transeunt". Ad veras potius te 18.1
converte divitias; disce parvo esse contentus et illam vocem
magnus atque animosus exclama: habemus aquam, habemus
polentam; Iovi ipsi controversiam de felicitate faciamus.
Faciamus, oro te, etiam si ista defuerint; turpe est beatam 5
vitam in auro et argento reponere, aeque turpe in aqua et
polenta. "Quid ergo faciam si ista non fuerint?" Quaeris 19.1
quod sit remedium inopiae? Famem fames finit: alioquin
quid interest magna sint an exigua quae servire te cogant?
quid refert quantulum sit quod tibi possit negare fortuna?
Haec ipsa aqua et polenta in alienum arbitrium cadit; liber est 20.1
autem non in quem parum licet fortunae, sed in quem nihil.
Ita est: nihil desideres oportet si vis Iovem provocare nihil
desiderantem.'
  Haec nobis Attalus dixit, natura omnibus dixit; quae si 5
voles frequenter cogitare, id ages ut sis felix, non ut videaris,
et ut tibi videaris, non aliis. Vale.