SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Desideras tibi scribi a me quid sentiam de hac quaestione
|
113.1.1
|
iactata apud nostros, an iustitia, fortitudo, prudentia ceterae-
|
|
que virtutes animalia sint. Hac subtilitate effecimus, Lucili
|
|
carissime, ut exercere ingenium inter inrita videremur et
|
|
disputationibus nihil profuturis otium terere. Faciam quod
|
5
|
desideras et quid nostris videatur exponam; sed me in alia
|
|
esse sententia profiteor: puto quaedam esse quae deceant
|
|
phaecasiatum palliatumque. Quae sint ergo quae antiquos
|
|
moverint vel quae sint quae antiqui moverint dicam.
|
|
Animum constat animal esse, cum ipse efficiat ut simus
|
2.1
|
animalia, cum ab illo animalia nomen hoc traxerint; virtus
|
|
autem nihil aliud est quam animus quodam modo se habens;
|
|
ergo animal est. Deinde virtus agit aliquid; agi autem nihil
|
|
sine impetu potest; si impetum habet, qui nulli est nisi
|
5
|
animali, animal est. 'Si animal est' inquit 'virtus, habet ipsa
|
3.1
|
virtutem.' Quidni habeat se ipsam? quomodo sapiens omnia
|
|
per virtutem gerit, sic virtus per se. 'Ergo' inquit 'et omnes
|
|
artes animalia sunt et omnia quae cogitamus quaeque mente
|
|
conplectimur. Sequitur ut multa millia animalium habitent
|
5
|
in his angustiis pectoris, et singuli multa simus animalia aut
|
|
multa habeamus animalia.' Quaeris quid adversus istud
|
|
respondeatur? Unaquaeque ex istis res animal erit: multa
|
|
animalia non erunt. Quare? dicam, si mihi accommodaveris
|
|
subtilitatem et intentionem tuam. Singula animalia singulas
|
4.1
|
habere debent substantias; ista omnia unum animum habent;
|
|
itaque singula esse possunt, multa esse non possunt. Ego et
|
|
animal sum et homo, non tamen duos esse nos dices. Quare?
|
|
quia separati debent esse. Ita dico: alter ab altero debet esse
|
5
|
diductus ut duo sint. Quidquid in uno multiplex est sub
|
|
unam naturam cadit; itaque unum est. Et animus meus animal
|
5.1
|
est et ego animal sum, duo tamen non sumus. Quare? quia
|
|
animus mei pars est. Tunc aliquid per se numerabitur cum
|
|
per se stabit; ubi vero alterius membrum erit, non poterit
|
|
videri aliud. Quare? dicam: quia quod aliud est suum oportet
|
5
|
esse et proprium et totum et intra se absolutum.
|
|
Ego in alia esse me sententia professus sum; non enim
|
6.1
|
tantum virtutes animalia erunt, si hoc recipitur, sed opposita
|
|
quoque illis vitia et adfectus, tamquam ira, timor, luctus,
|
|
suspicio. Ultra res ista procedet: omnes sententiae, omnes
|
|
cogitationes animalia erunt. Quod nullo modo recipiendum
|
5
|
est; non enim quidquid ab homine fit homo est. 'Iustitia
|
7.1
|
quid est?' inquit. Animus quodam modo se habens. 'Itaque
|
|
si animus animal est, et iustitia.' Minime; haec enim habitus
|
|
animi est et quaedam vis. Idem animus in varias figuras con-
|
|
vertitur et non totiens animal aliud est quotiens aliud facit;
|
5
|
nec illud quod fit ab animo animal est. <Si> iustitia animal
|
8.1
|
est, <si> fortitudo, si ceterae virtutes, utrum desinunt esse
|
|
animalia subinde aut rursus incipiunt, an semper sunt?
|
|
desinere virtutes non possunt. Ergo multa animalia, immo
|
|
innumerabilia, in hoc animo versantur. 'Non sunt' inquit
|
9.1
|
'multa, quia ex uno religata sunt et partes unius ac membra
|
|
sunt.' Talem ergo faciem animi nobis proponimus qualis est
|
|
hydrae multa habentis capita, quorum unumquodque per se
|
|
pugnat, per se nocet. Atqui nullum ex illis capitibus animal
|
5
|
est, sed animalis caput: ceterum ipsa unum animal est. Nemo
|
|
in Chimaera leonem animal esse dixit aut draconem: hae
|
|
partes erant eius; partes autem non sunt animalia. Quid est
|
10.1
|
quo colligas iustitiam animal esse? 'Agit' inquit 'aliquid et
|
|
prodest; quod autem agit et prodest impetum habet; <quod
|
|
autem impetum habet> animal est.' Verum est si suum
|
|
impetum habet; <suum autem non habet> sed animi. Omne
|
11.1
|
animal donec moriatur id est quod coepit: homo donec
|
|
moriatur homo est, equus equus, canis canis; transire in
|
|
aliud non potest. Iustitia, id est animus quodam modo se
|
|
habens, animal est. Credamus: deinde animal est fortitudo,
|
5
|
id est animus quodam modo se habens. Quis animus? ille
|
|
qui modo iustitia erat? Tenetur in priore animali, in aliud
|
|
animal transire ei non licet; in eo illi in quo primum esse
|
|
coepit perseverandum est. Praeterea unus animus duorum
|
12.1
|
esse animalium non potest, multo minus plurium. Si iustitia,
|
|
fortitudo, temperantia ceteraeque virtutes animalia sunt,
|
|
quomodo unum animum habebunt? singulos habeant oportet,
|
|
aut non sunt animalia. Non potest unum corpus plurium
|
13.1
|
animalium esse. Hoc et ipsi fatentur. Iustitiae quod est
|
|
corpus? 'Animus'. Quid? fortitudinis quod est corpus? 'Idem
|
|
animus'. Atqui unum corpus esse duorum animalium non
|
|
potest. 'Sed idem animus' inquit 'iustitiae habitum induit et
|
14.1
|
fortitudinis et temperantiae.' Hoc fieri posset si quo tempore
|
|
iustitia esset fortitudo non esset, quo tempore fortitudo esset
|
|
temperantia non esset; nunc vero omnes virtutes simul sunt.
|
|
Ita quomodo singulae erunt animalia, cum unus animus sit,
|
5
|
qui plus quam unum animal non potest facere? Denique nul-
|
15.1
|
lum animal pars est alterius animalis; iustitia autem pars est
|
|
animi; non est ergo animal.
|
|
Videor mihi in re confessa perdere operam; magis enim
|
|
indignandum de isto quam disputandum est. Nullum animal
|
5
|
alteri par est. Circumspice omnium corpora: nulli non et
|
|
color proprius est et figura sua et magnitudo. Inter cetera
|
16.1
|
propter quae mirabile divini artificis ingenium est hoc
|
|
quoque existimo esse, quod in tanta copia rerum numquam
|
|
in idem incidit; etiam quae similia videntur, cum contuleris,
|
|
diversa sunt. Tot fecit genera foliorum: nullum non sua
|
5
|
proprietate signatum; tot animalia: nullius magnitudo cum
|
|
altero convenit, utique aliquid interest. Exegit a se ut quae
|
|
alia erant et dissimilia essent et inparia. Virtutes omnes, ut
|
|
dicitis, pares sunt; ergo non sunt animalia. Nullum non
|
17.1
|
animal per se agit; virtus autem per se nihil agit, sed cum
|
|
homine. Omnia animalia aut rationalia sunt, ut homines, ut
|
|
dii, <aut inrationalia, ut ferae, ut pecora>; virtutes utique
|
|
rationales sunt; atqui nec homines sunt nec dii; ergo non
|
5
|
sunt animalia. Omne rationale animal nihil agit nisi primum
|
18.1
|
specie alicuius rei inritatum est, deinde impetum cepit,
|
|
deinde adsensio confirmavit hunc impetum. Quid sit adsensio
|
|
dicam. Oportet me ambulare: tunc demum ambulo cum hoc
|
|
mihi dixi et adprobavi hanc opinionem meam; oportet me
|
5
|
sedere: tunc demum sedeo. Haec adsensio in virtute non est.
|
|
Puta enim prudentiam esse: quomodo adsentietur 'oportet me
|
19.1
|
ambulare'? Hoc natura non recipit. Prudentia enim ei cuius
|
|
est prospicit, non sibi; nam nec ambulare potest nec sedere.
|
|
Ergo adsensionem non habet; quod adsensionem non habet
|
|
rationale animal non est. Virtus si animal est, rationale est;
|
5
|
rationale autem non est; ergo nec animal. Si virtus animal est,
|
20.1
|
virtus autem bonum omnest, omne bonum animal est. Hoc
|
|
nostri fatentur. Patrem servare bonum est, et sententiam
|
|
prudenter in senatu dicere bonum est, et iuste decernere
|
|
bonum est; ergo et patrem servare animal est et prudenter
|
5
|
sententiam dicere animal est. Eo usque res †exegit† ut risum
|
|
tenere non possis: prudenter tacere bonum est, <* * *
|
|
cenare bonum est>; ita et tacere et cenare animal est.
|
|
Ego mehercules titillare non desinam et ludos mihi ex istis
|
21.1
|
subtilibus ineptiis facere. Iustitia et fortitudo, si animalia
|
|
sunt, certe terrestria sunt; omne animal terrestre alget,
|
|
esurit, sitit; ergo iustitia alget, fortitudo esurit, clementia
|
|
sitit. Quid porro? non interrogabo illos quam figuram habeant
|
22.1
|
ista animalia? hominis an equi an ferae? Si rotundam illis
|
|
qualem deo dederint, quaeram an et avaritia et luxuria et
|
|
dementia aeque rotundae sint; sunt enim et ipsae animalia.
|
|
Si has quoque conrotundaverint, etiamnunc interrogabo an
|
5
|
prudens ambulatio animal sit. Necesse est confiteantur,
|
|
deinde dicant ambulationem animal esse et quidem rotun-
|
|
dum.
|
|
Ne putes autem primum <me> ex nostris non ex prae-
|
23.1
|
scripto loqui sed meae sententiae esse, inter Cleanthen et
|
|
discipulum eius Chrysippum non convenit quid sit ambulatio.
|
|
Cleanthes ait spiritum esse a principali usque in pedes per-
|
|
missum, Chrysippus ipsum principale. Quid est ergo cur non
|
5
|
ipsius Chrysippi exemplo sibi quisque se vindicet et ista tot
|
|
animalia quot mundus ipse non potest capere derideat?
|
|
'Non sunt' inquit 'virtutes multa animalia, et tamen
|
24.1
|
animalia sunt. Nam quemadmodum aliquis et poeta est et
|
|
orator, et tamen unus, sic virtutes istae animalia sunt sed
|
|
multa non sunt. Idem est animus et animus et iustus et
|
|
prudens et fortis, ad singulas virtutes quodam modo se
|
5
|
habens.' Sublata * * * convenit nobis. Nam et ego interim
|
25.1
|
fateor animum animal esse, postea visurus quam de ista re
|
|
sententiam feram: actiones eius animalia esse nego. Alioqui
|
|
et omnia verba erunt animalia et omnes versus. Nam si
|
|
prudens sermo bonum est, bonum autem omne animal est,
|
5
|
<sermo animal est>. Prudens versus bonum est, bonum autem
|
|
omne animal est; versus ergo animal est. Ita
|
|
arma virumque cano
|
|
animal est, quod non possunt rotundum dicere cum sex pedes
|
|
habeat. 'Textorium' inquis 'totum mehercules istud quod cum
|
26.1
|
maxime agitur.' Dissilio risu cum mihi propono soloecismum
|
|
animal esse et barbarismum et syllogismum et aptas illis facies
|
|
tamquam pictor adsigno. Haec disputamus attractis super-
|
|
ciliis, fronte rugosa? Non possum hoc loco dicere illud Cae-
|
5
|
lianum: 'o tristes ineptias!' Ridiculae sunt.
|
|
Quin itaque potius aliquid utile nobis ac salutare tracta-
|
|
mus et quaerimus quomodo ad virtutes pervenire possimus,
|
|
quae nos ad illas via adducat? Doce me non an fortitudo
|
27.1
|
animal sit, sed nullum animal felix esse sine fortitudine, nisi
|
|
contra fortuita convaluit et omnis casus antequam exciperet
|
|
meditando praedomuit. Quid est fortitudo? Munimentum
|
|
humanae imbecillitatis inexpugnabile, quod qui circumdedit
|
5
|
sibi securus in hac vitae obsidione perdurat; utitur enim suis
|
|
viribus, suis telis. Hoc loco tibi Posidonii nostri referre senten-
|
28.1
|
tiam volo: 'non est quod umquam fortunae armis putes esse
|
|
te tutum: tuis pugna. Contra ipsam fortuna non armat;
|
|
itaque contra hostes instructi, contra ipsam inermes sunt.'
|
|
Alexander Persas quidem et Hyrcanos et Indos et quidquid
|
29.1
|
gentium usque in oceanum extendit oriens vastabat fuga-
|
|
batque, sed ipse modo occiso amico, modo amisso, iacebat in
|
|
tenebris, alias scelus, alias desiderium suum maerens, victor
|
|
tot regum atque populorum irae tristitiaeque succumbens;
|
5
|
id enim egerat ut omnia potius haberet in potestate quam
|
|
adfectus. O quam magnis homines tenentur erroribus qui ius
|
30.1
|
dominandi trans maria cupiunt permittere felicissimosque
|
|
se iudicant si multas [pro] milite provincias obtinent et novas
|
|
veteribus adiungunt, ignari quod sit illud ingens parque dis
|
|
regnum: imperare sibi maximum imperium est. Doceat me
|
31.1
|
quam sacra res sit iustitia alienum bonum spectans, nihil ex se
|
|
petens nisi usum sui. Nihil sit illi cum ambitione famaque:
|
|
sibi placeat. Hoc ante omnia sibi quisque persuadeat: me
|
|
iustum esse gratis oportet. Parum est. Adhuc illud persuadeat
|
5
|
sibi: me in hanc pulcherrimam virtutem ultro etiam inpendere
|
|
iuvet; tota cogitatio a privatis commodis quam longissime
|
|
aversa sit. Non est quod spectes quod sit iustae rei praemium:
|
|
maius in iusto est. Illud adhuc tibi adfige quod paulo
|
32.1
|
ante dicebam, nihil ad rem pertinere quam multi aequitatem
|
|
tuam noverint. Qui virtutem suam publicari vult non virtuti
|
|
laborat sed gloriae. Non vis esse iustus sine gloria? at meher-
|
|
cules saepe iustus esse debebis cum infamia, et tunc, si sapis,
|
5
|
mala opinio bene parta delectet. Vale.
|
|