SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Nimis anxium esse te circa verba et compositionem, mi
|
115.1.1
|
Lucili, nolo: habeo maiora quae cures. Quaere quid scribas,
|
|
non quemadmodum; et hoc ipsum non ut scribas sed ut
|
|
sentias, ut illa quae senseris magis adplices tibi et velut
|
|
signes. Cuiuscumque orationem videris sollicitam et politam,
|
2.1
|
scito animum quoque non minus esse pusillis occupatum.
|
|
Magnus ille remissius loquitur et securius; quaecumque dicit
|
|
plus habent fiduciae quam curae. Nosti comptulos iuvenes,
|
|
barba et coma nitidos, de capsula totos: nihil ab illis speraveris
|
5
|
forte, nihil solidum. Oratio cultus animi est: si circumtonsa
|
|
est et fucata et manu facta, ostendit illum quoque non esse
|
|
sincerum et habere aliquid fracti. Non est ornamentum
|
|
virile concinnitas. Si nobis animum boni viri liceret inspicere,
|
3.1
|
o quam pulchram faciem, quam sanctam, quam ex magnifico
|
|
placidoque fulgentem videremus, hinc iustitia, illinc fortitu-
|
|
dine, hinc temperantia prudentiaque lucentibus! Praeter
|
|
has frugalitas et continentia et tolerantia et liberalitas
|
5
|
comitasque et (quis credat?) in homine rarum humanitas
|
|
bonum splendorem illi suum adfunderent. Tunc providentia
|
|
cum elegantia et ex istis magnanimitas eminentissima
|
|
quantum, di boni, decoris illi, quantum ponderis gravita-
|
|
tisque adderent! quanta esset cum gratia auctoritas! Nemo
|
10
|
illam amabilem qui non simul venerabilem diceret. Si quis
|
4.1
|
viderit hanc faciem altiorem fulgentioremque quam cerni
|
|
inter humana consuevit, nonne velut numinis occursu obstu-
|
|
pefactus resistat et ut fas sit vidisse tacitus precetur, tum
|
|
evocante ipsa vultus benignitate productus adoret ac sup-
|
5
|
plicet, et diu contemplatus multum extantem superque
|
|
mensuram solitorum inter nos aspici elatam, oculis mite
|
|
quiddam sed nihilominus vivido igne flagrantibus, tunc
|
|
deinde illam Vergili nostri vocem verens atque attonitus
|
|
emittat?
|
10
|
O quam te memorem, virgo? namque haut tibi vultus
|
5.1
|
mortalis nec vox hominem sonat . .
|
|
sis felix nostrumque leves quaecumque laborem.
|
|
Aderit levabitque, si colere eam voluerimus. Colitur autem
|
|
non taurorum opimis corporibus contrucidatis nec auro
|
5
|
argentoque suspenso nec in thensauros stipe infusa, sed pia et
|
|
recta voluntate. Nemo, inquam, non amore eius arderet si
|
6.1
|
nobis illam videre contingeret; nunc enim multa obstrigillant
|
|
et aciem nostram aut splendore nimio repercutiunt aut
|
|
obscuritate retinent. Sed si, quemadmodum visus oculorum
|
|
quibusdam medicamentis acui solet et repurgari, sic nos
|
5
|
aciem animi liberare inpedimentis voluerimus, poterimus
|
|
perspicere virtutem etiam obrutam corpore, etiam pauper-
|
|
tate opposita, etiam humilitate et infamia obiacentibus;
|
|
cernemus, inquam, pulchritudinem illam quamvis sordido
|
7.1
|
obtectam. Rursus aeque malitiam et aerumnosi animi veter-
|
|
num perspiciemus, quamvis multus circa divitiarum radian-
|
|
tium splendor inpediat et intuentem hinc honorum, illinc
|
|
magnarum potestatium falsa lux verberet. Tunc intellegere
|
8.1
|
nobis licebit quam contemnenda miremur, simillimi pueris,
|
|
quibus omne ludicrum in pretio est; parentibus quippe nec
|
|
minus fratribus praeferunt parvo aere empta monilia. Quid
|
|
ergo inter nos et illos interest, ut Ariston ait, nisi quod nos
|
5
|
circa tabulas et statuas insanimus, carius inepti? Illos reperti
|
|
in litore calculi leves et aliquid habentes varietatis delectant,
|
|
nos ingentium maculae columnarum, sive ex Aegyptiis
|
|
harenis sive ex Africae solitudinibus advectae porticum
|
|
aliquam vel capacem populi cenationem ferunt. Miramur
|
9.1
|
parietes tenui marmore inductos, cum sciamus quale sit quod
|
|
absconditur. Oculis nostris inponimus, et cum auro tecta
|
|
perfudimus, quid aliud quam mendacio gaudemus? Scimus
|
|
enim sub illo auro foeda ligna latitare. Nec tantum parietibus
|
5
|
aut lacunaribus ornamentum tenue praetenditur: omnium
|
|
istorum quos incedere altos vides bratteata felicitas est.
|
|
Inspice, et scies sub ista tenui membrana dignitatis quantum
|
|
mali iaceat. Haec ipsa res quae tot magistratus, tot iudices
|
10.1
|
detinet, quae et magistratus et iudices facit, pecunia, ex quo
|
|
in honore esse coepit, verus rerum honor cecidit, mercatores-
|
|
que et venales in vicem facti quaerimus non quale sit quidque
|
|
sed quanti; ad mercedem pii sumus, ad mercedem impii, et
|
5
|
honesta quamdiu aliqua illis spes inest sequimur, in con-
|
|
trarium transituri si plus scelera promittent. Admirationem
|
11.1
|
nobis parentes auri argentique fecerunt, et teneris infusa
|
|
cupiditas altius sedit crevitque nobiscum. Deinde totus
|
|
populus in alia discors in hoc convenit: hoc suspiciunt, hoc
|
|
suis optant, hoc dis velut rerum humanarum maximum, cum
|
5
|
grati videri volunt, consecrant. Denique eo mores redacti
|
|
sunt ut paupertas maledicto probroque sit, contempta diviti-
|
|
bus, invisa pauperibus. Accedunt deinde carmina poetarum,
|
12.1
|
quae adfectibus nostris facem subdant, quibus divitiae velut
|
|
unicum vitae decus ornamentumque laudantur. Nihil illis
|
|
melius nec dare videntur di inmortales posse nec habere.
|
|
Regia Solis erat sublimibus alta columnis,
|
13.1
|
clara micante auro.
|
|
Eiusdem currum aspice:
|
|
Aureus axis erat, temo aureus, aurea summae
|
|
curvatura rotae, radiorum argenteus ordo.
|
5
|
Denique quod optimum videri volunt saeculum aureum
|
|
appellant. Nec apud Graecos tragicos desunt qui lucro
|
14.1
|
innocentiam, salutem, opinionem bonam mutent.
|
|
Sine me vocari pessimum, [simul] ut dives vocer.
|
|
An dives omnes quaerimus, nemo an bonus.
|
|
Non quare et unde, quid habeas tantum rogant.
|
5
|
Ubique tanti quisque, quantum habuit, fuit.
|
|
Quid habere nobis turpe sit quaeris? nihil.
|
|
Aut dives opto vivere aut pauper mori.
|
|
Bene moritur quisquis moritur dum lucrum facit.
|
|
Pecunia, ingens generis humani bonum,
|
10
|
cui non voluptas matris aut blandae potest
|
|
par esse prolis, non sacer meritis parens;
|
|
tam dulce si quid Veneris in vultu micat,
|
|
merito illa amores caelitum atque hominum movet.
|
|
Cum hi novissimi versus in tragoedia Euripidis pronuntiati
|
15.1
|
essent, totus populus ad eiciendum et actorem et carmen
|
|
consurrexit uno impetu, donec Euripides in medium ipse
|
|
prosilivit petens ut expectarent viderentque quem admirator
|
|
auri exitum faceret. Dabat in illa fabula poenas Bellero-
|
5
|
phontes quas in sua quisque dat. Nulla enim avaritia sine
|
16.1
|
poena est, quamvis satis sit ipsa poenarum. O quantum
|
|
lacrimarum, quantum laborum exigit! quam misera desidera-
|
|
tis, quam misera partis est! Adice cotidianas sollicitudines
|
|
quae pro modo habendi quemque discruciant. Maiore tor-
|
5
|
mento pecunia possidetur quam quaeritur. Quantum damnis
|
|
ingemescunt, quae et magna incidunt et videntur maiora.
|
|
Denique ut illis fortuna nihil detrahat, quidquid non
|
|
adquiritur damnum est. 'At felicem illum homines et divitem
|
17.1
|
vocant et consequi optant quantum ille possidet.' Fateor.
|
|
Quid ergo? tu ullos esse condicionis peioris existimas quam
|
|
qui habent et miseriam et invidiam? Utinam qui divitias
|
|
optaturi essent cum divitibus deliberarent; utinam honores
|
5
|
petituri cum ambitiosis et summum adeptis dignitatis
|
|
statum! Profecto vota mutassent, cum interim illi nova
|
|
suscipiunt cum priora damnaverint. Nemo enim est cui
|
|
felicitas sua, etiam si cursu venit, satis faciat; queruntur et de
|
|
consiliis et de processibus suis maluntque semper quae
|
10
|
reliquerunt. Itaque hoc tibi philosophia praestabit, quo
|
18.1
|
equidem nihil maius existimo: numquam te paenitebit tui.
|
|
Ad hanc tam solidam felicitatem, quam tempestas nulla
|
|
concutiat, non perducent te apte verba contexta et oratio
|
|
fluens leniter: eant ut volent, dum animo compositio sua
|
5
|
constet, dum sit magnus et opinionum securus et ob ipsa
|
|
quae aliis displicent sibi placens, qui profectum suum vita
|
|
aestimet et tantum scire se iudicet quantum non cupit,
|
|
quantum non timet. Vale.
|
|