LIBER VICENSIMVS
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Exigis a me frequentiores epistulas. Rationes conferamus: 118.1.1
solvendo non eris. Convenerat quidem ut tua priora essent:
tu scriberes, ego rescriberem. Sed non ero difficilis: bene
credi tibi scio. Itaque in anticessum dabo nec faciam quod
Cicero, vir disertissimus, facere Atticum iubet, ut etiam 5
'si rem nullam habebit, quod in buccam venerit scribat'.
Numquam potest deesse quod scribam, ut omnia illa quae 2.1
Ciceronis implent epistulas transeam: quis candidatus laboret;
quis alienis, quis suis viribus pugnet; quis consulatum fiducia
Caesaris, quis Pompei, quis arcae petat; quam durus sit
fenerator Caecilius, a quo minoris centesimis propinqui 5
nummum movere non possint. Sua satius est mala quam
aliena tractare, se excutere et videre quam multarum rerum
candidatus sit, et non suffragari. Hoc est, mi Lucili, egre- 3.1
gium, hoc securum ac liberum, nihil petere et tota fortunae
comitia transire. Quam putas esse iucundum tribubus vocatis,
cum candidati in templis suis pendeant et alius nummos
pronuntiet, alius per sequestrem agat, alius eorum manus 5
osculis conterat quibus designatus contingendam manum
negaturus est, omnes attoniti vocem praeconis expectent,
stare otiosum et spectare illas nundinas nec ementem quic-
quam nec vendentem? Quanto hic maiore gaudio fruitur qui 4.1
non praetoria aut consularia comitia securus intuetur, sed
magna illa in quibus alii honores anniversarios petunt, alii
perpetuas potestates, alii bellorum eventus prosperos
triumphosque, alii divitias, alii matrimonia ac liberos, alii 5
salutem suam suorumque! Quanti animi res est solum nihil
petere, nulli supplicare, et dicere, 'nihil mihi tecum, for-
tuna; non facio mei tibi copiam. Scio apud te Catones repelli,
Vatinios fieri. Nihil rogo.' Hoc est privatam facere fortunam.
  Licet ergo haec in vicem scribere et hanc semper integram 5.1
egerere materiam circumspicientibus tot milia hominum
inquieta, qui ut aliquid pestiferi consequantur per mala
nituntur in malum petuntque mox fugienda aut etiam
fastidienda. Cui enim adsecuto satis fuit quod optanti nimium 6.1
videbatur? Non est, ut existimant homines, avida felicitas
sed pusilla; itaque neminem satiat. Tu ista credis excelsa quia
longe ab illis iaces; ei vero qui ad illa pervenit humilia sunt.
Mentior nisi adhuc quaerit escendere: istud quod tu sum- 5
mum putas gradus est. Omnes autem male habet ignorantia 7.1
veri. Tamquam ad bona feruntur decepti rumoribus, deinde
mala esse aut inania aut minora quam speraverint adepti ac
multa passi vident; maiorque pars miratur ex intervallo
fallentia, et vulgo bona pro magnis sunt. 5
  Hoc ne nobis quoque eveniat, quaeramus quid sit bonum. 8.1
Varia eius interpretatio fuit, alius illud aliter expressit.
Quidam ita finiunt: 'bonum est quod invitat animos, quod
ad se vocat'. Huic statim opponitur: quid si invitat quidem
sed in perniciem? scis quam multa mala blanda sint. Verum 5
et veri simile inter se differunt. Ita quod bonum est vero
iungitur; non est enim bonum nisi verum est. At quod invitat
ad se et adlicefacit veri simile est: subrepit, sollicitat, ad-
trahit. Quidam ita finierunt: 'bonum est quod adpetitionem 9.1
sui movet, vel quod impetum animi tendentis ad se movet.'
Et huic idem opponitur; multa enim impetum animi movent
quae petantur petentium malo. Melius illi qui ita finierunt:
'bonum est quod ad se impetum animi secundum naturam 5
movet et ita demum petendum est cum coepit esse expeten-
dum'. Iam et honestum est; hoc enim est perfecte petendum.
Locus ipse me admonet ut quid intersit inter bonum hone- 10.1
stumque dicam. Aliquid inter se mixtum habent et insepara-
bile: nec potest bonum esse nisi cui aliquid honesti inest, et
honestum utique bonum est. Quid ergo inter duo interest?
Honestum est perfectum bonum, quo beata vita completur, 5
cuius contactu alia quoque bona fiunt. Quod dico talest: 11.1
sunt quaedam neque bona neque mala, tamquam militia,
legatio, iurisdictio. Haec cum honeste administrata sunt,
bona esse incipiunt et ex dubio in bonum transeunt.
Bonum societate honesti fit, honestum per se bonum est; 5
bonum ex honesto fluit, honestum ex se est. Quod bonum
est malum esse potuit; quod honestum est nisi bonum esse
non potuit.
  Hanc quidam finitionem reddiderunt: 'bonum est quod 12.1
secundum naturam est'. Adtende quid dicam: quod bonum,
est secundum naturam: non protinus quod secundum naturam
est etiam bonum est. Multa naturae quidem consentiunt, sed
tam pusilla sunt ut non conveniat illis boni nomen; levia 5
enim sunt, contemnenda. Nullum est minimum contemnen-
dum bonum; nam quamdiu exiguum est bonum non est: cum
bonum esse coepit, non est exiguum. Unde adcognoscitur
bonum? si perfecte secundum naturam est. 'Fateris' inquis 13.1
'quod bonum est secundum naturam esse; haec eius pro-
prietas est. Fateris et alia secundum naturam quidem
esse sed bona non esse. Quomodo ergo illud bonum est cum
haec non sint? quomodo ad aliam proprietatem pervenit 5
cum utrique praecipuum illud commune sit, secundum
naturam esse?' Ipsa scilicet magnitudine. Nec hoc novum est, 14.1
quaedam crescendo mutari. Infans fuit; factus est pubes:
alia eius proprietas fit; ille enim inrationalis est, hic ratio-
nalis. Quaedam incremento non tantum in maius exeunt
sed in aliud. 'Non fit' inquit 'aliud quod maius fit. Utrum 15.1
lagonam an dolium impleas vino, nihil refert: in utroque
proprietas vini est. Et exiguum mellis pondus et magnum
sapore non differt.' Diversa ponis exempla; in istis enim
eadem qualitas est; quamvis augeantur, manet. Quaedam 16.1
amplificata in suo genere et in sua proprietate perdurant;
quaedam post multa incrementa ultima demum vertit
adiectio et novam illis aliamque quam in qua fuerunt con-
dicionem inprimit. Unus lapis facit fornicem, ille qui latera 5
inclinata cuneavit et interventu suo vinxit. Summa adiectio
quare plurimum facit vel exigua? quia non auget sed implet.
Quaedam processu priorem exuunt formam et in novam 17.1
transeunt. Ubi aliquid animus diu protulit et magnitudinem
eius sequendo lassatus est, infinitum coepit vocari; quod
longe aliud factum est quam fuit cum magnum videretur sed
finitum. Eodem modo aliquid difficulter secari cogitavimus: 5
novissime crescente hac difficultate insecabile inventum est.
Sic ab eo quod vix et aegre movebatur processimus ad in-
mobile. Eadem ratione aliquid secundum naturam fuit: hoc
in aliam proprietatem magnitudo sua transtulit et bonum
fecit. Vale. 10