SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Quotiens aliquid inveni, non expecto donec dicas 'in com- 119.1.1
mune': ipse mihi dico. Quid sit quod invenerim quaeris?
Sinum laxa, merum lucrum est. Docebo quomodo fieri dives
celerrime possis. Quam valde cupis audire! nec inmerito: ad
maximas te divitias conpendiaria ducam. Opus erit tamen 5
tibi creditore: ut negotiari possis, aes alienum facias oportet,
sed nolo per intercessorem mutueris, nolo proxenetae nomen
tuum iactent. Paratum tibi creditorem dabo Catonianum 2.1
illum, a te mutuum sumes. Quantulumcumque est, satis
erit si, quidquid deerit, id a nobis petierimus. Nihil enim, mi
Lucili, interest utrum non desideres an habeas. Summa rei
in utroque eadem est: non torqueberis. Nec illud praecipio, 5
ut aliquid naturae neges—contumax est, non potest vinci,
suum poscit—sed ut quidquid naturam excedit scias pre-
carium esse, non necessarium. Esurio: edendum est. Utrum 3.1
hic panis sit plebeius an siligineus ad naturam nihil pertinet:
illa ventrem non delectari vult sed impleri. Sitio: utrum haec
aqua sit quam ex lacu proximo excepero an ea quam multa
nive clusero, ut rigore refrigeretur alieno, ad naturam nihil 5
pertinet. Illa hoc unum iubet, sitim extingui; utrum sit
aureum poculum an crustallinum an murreum an Tiburtinus
calix an manus concava, nihil refert. Finem omnium rerum 4.1
specta, et supervacua dimittes. Fames me appellat: ad pro-
xima quaeque porrigatur manus; ipsa mihi commendabit
quodcumque conprendero. Nihil contemnit esuriens.
  Quid sit ergo quod me delectaverit quaeris? Videtur mihi 5.1
egregie dictum, 'sapiens divitiarum naturalium est quaesitor
acerrimus'. 'Inani me' inquis 'lance muneras. Quid est istud?
Ego iam paraveram fiscos; circumspiciebam in quod me mare
negotiaturus inmitterem, quod publicum agitarem, quas 5
arcesserem merces. Decipere est istud, docere paupertatem
cum divitias promiseris.' Ita tu pauperem iudicas cui nihil
deest? 'Suo' inquis 'et patientiae suae beneficio, non fortu-
nae.' Ideo ergo illum non iudicas divitem quia divitiae eius
desinere non possunt? Utrum mavis habere multum an satis? 6.1
Qui multum habet plus cupit, quod est argumentum non-
dum illum satis habere; qui satis habet consecutus est quod
numquam diviti contigit, finem. An has ideo non putas esse
divitias quia propter illas nemo proscriptus est? quia propter 5
illas nulli venenum filius, nulli uxor inpegit? quia in bello
tutae sunt? quia in pace otiosae? quia nec habere illas peri-
culosum est nec operosum disponere?
  'At parum habet qui tantum non alget, non esurit, non 7.1
sitit.' Plus Iuppiter non habet. Numquam parum est quod
satis est, et numquam multum est quod satis non est. Post
Dareum et Indos pauper est Alexander. Mentior? Quaerit
quod suum faciat, scrutatur maria ignota, in oceanum classes 5
novas mittit et ipsa, ut ita dicam, mundi claustra perrumpit.
Quod naturae satis est homini non est. Inventus est qui 8.1
concupisceret aliquid post omnia: tanta est caecitas mentium
et tanta initiorum suorum unicuique, cum processit, oblivio.
Ille modo ignobilis anguli non sine controversia dominus
tacto fine terrarum per suum rediturus orbem tristis est. 5
Neminem pecunia divitem fecit, immo contra nulli non 9.1
maiorem sui cupidinem incussit. Quaeris quae sit huius rei
causa? plus incipit habere posse qui plus habet. Ad summam
quem voles mihi ex his quorum nomina cum Crasso Licinoque
numerantur in medium licet protrahas; adferat censum et 5
quidquid habet et quidquid sperat simul conputet: iste, si
mihi credis, pauper est, si tibi, potest esse. At hic qui se ad 10.1
quod exigit natura composuit non tantum extra sensum est
paupertatis sed extra metum. Sed ut scias quam difficile sit
res suas ad naturalem modum coartare, hic ipse quem cir-
cumcidimus, quem tu vocas pauperem, habet aliquid et super- 5
vacui. At excaecant populum et in se convertunt opes, si 11.1
numerati multum ex aliqua domo effertur, si multum auri
tecto quoque eius inlinitur, si familia aut corporibus electa
aut spectabilis cultu est. Omnium istorum felicitas in publi-
cum spectat: ille quem nos et populo et fortunae subduxi- 5
mus beatus introsum est. Nam quod ad illos pertinet apud 12.1
quos falso divitiarum nomen invasit occupata paupertas, sic
divitias habent quomodo habere dicimur febrem, cum illa
nos habeat. E contrario dicere solemus 'febris illum tenet':
eodem modo dicendum est 'divitiae illum tenent'. 5
  Nihil ergo monuisse te malim quam hoc, quod nemo
monetur satis, ut omnia naturalibus desideriis metiaris, qui-
bus aut gratis satis fiat aut parvo: tantum miscere vitia
desideriis noli. Quaeris quali mensa, quali argento, quam 13.1
paribus ministeriis et levibus adferatur cibus? nihil praeter
cibum natura desiderat.
    Num, tibi cum fauces urit sitis, aurea quaeris
    pocula? num esuriens fastidis omnia praeter 5
    pavonem rhombumque?
Ambitiosa non est fames, contenta desinere est; quo desinat 14.1
non nimis curat. Infelicis luxuriae ista tormenta sunt: quaerit
quemadmodum post saturitatem quoque esuriat, quemad-
modum non impleat ventrem sed farciat, quemadmodum
sitim prima potione sedatam revocet. Egregie itaque Horatius 5
negat ad sitim pertinere quo poculo [aquae] aut quam elegan-
ti manu ministretur. Nam si pertinere ad te iudicas quam
crinitus puer et quam perlucidum tibi poculum porrigat, non
sitis. Inter reliqua hoc nobis praestitit natura praecipuum, 15.1
quod necessitati fastidium excussit. Recipiunt supervacua
dilectum: 'hoc parum decens, illud parum lautum, oculos
hoc meos laedit'. Id actum est ab illo mundi conditore, qui
nobis vivendi iura discripsit, ut salvi essemus, non ut delicati: 5
ad salutem omnia parata sunt et in promptu, delicis omnia
misere ac sollicite comparantur. Utamur ergo hoc naturae 16.1
beneficio inter magna numerando et cogitemus nullo nomine
melius illam meruisse de nobis quam quia quidquid ex neces-
sitate desideratur sine fastidio sumitur. Vale.