SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Epistula tua per plures quaestiunculas vagata est sed in una
|
120.1.1
|
constitit et hanc expediri desiderat, quomodo ad nos boni
|
|
honestique notitia pervenerit. Haec duo apud alios diversa
|
|
sunt, apud nos tantum divisa. Quid sit hoc dicam. Bonum
|
2.1
|
putant esse aliqui id quod utile est. Itaque hoc et divitiis et
|
|
equo et vino et calceo nomen inponunt; tanta fit apud illos
|
|
boni vilitas et adeo in sordida usque descendit. Honestum
|
|
putant cui ratio recti officii constat, tamquam pie curatam
|
5
|
patris senectutem, adiutam amici paupertatem, fortem ex-
|
|
peditionem, prudentem moderatamque sententiam. <Nos>
|
3.1
|
ista duo quidem facimus, sed ex uno. Nihil est bonum nisi
|
|
quod honestum est; quod honestum, est utique bonum.
|
|
Supervacuum iudico adicere quid inter ista discriminis sit,
|
|
cum saepe dixerim. Hoc unum dicam, nihil nobis videri
|
5
|
<bonum> quo quis et male uti potest; vides autem divitiis,
|
|
nobilitate, viribus quam multi male utantur.
|
|
Nunc ergo ad id revertor de quo desideras dici, quomodo
|
|
ad nos prima boni honestique notitia pervenerit. Hoc nos
|
4.1
|
natura docere non potuit: semina nobis scientiae dedit,
|
|
scientiam non dedit. Quidam aiunt nos in notitiam incidisse,
|
|
quod est incredibile, virtutis alicui speciem casu occucurrisse.
|
|
Nobis videtur observatio collegisse et rerum saepe factarum
|
5
|
inter se conlatio; per analogian nostri intellectum et hone-
|
|
stum et bonum iudicant. Hoc verbum cum Latini grammatici
|
|
civitate donaverint, ego damnandum non puto, <immo> in
|
|
civitatem suam redigendum. Utar ergo illo non tantum
|
|
tamquam recepto sed tamquam usitato. Quae sit haec ana-
|
10
|
logia dicam. Noveramus corporis sanitatem: ex hac cogitavi-
|
5.1
|
mus esse aliquam et animi. Noveramus vires corporis: ex his
|
|
collegimus esse et animi robur. Aliqua benigna facta, aliqua
|
|
humana, aliqua fortia nos obstupefecerant: haec coepimus
|
|
tamquam perfecta mirari. Suberant illis multa vitia quae
|
5
|
species conspicui alicuius facti fulgorque celabat: haec dis-
|
|
simulavimus. Natura iubet augere laudanda, nemo non
|
|
gloriam ultra verum tulit: ex his ergo speciem ingentis boni
|
|
traximus. Fabricius Pyrrhi regis aurum reppulit maiusque
|
6.1
|
regno iudicavit regias opes posse contemnere. Idem medico
|
|
Pyrrhi promittente venenum se regi daturum monuit Pyr-
|
|
rhum caveret insidias. Eiusdem animi fuit auro non vinci,
|
|
veneno non vincere. Admirati sumus ingentem virum quem
|
5
|
non regis, non contra regem promissa flexissent, boni exempli
|
|
tenacem, quod difficillimum est, in bello innocentem, qui
|
|
aliquod esse crederet etiam in hostes nefas, qui in summa
|
|
paupertate quam sibi decus fecerat non aliter refugit divitias
|
|
quam venenum. 'Vive' inquit 'beneficio meo, Pyrrhe, et
|
10
|
gaude quod adhuc dolebas, Fabricium non posse corrumpi.'
|
|
Horatius Cocles solus implevit pontis angustias adimique a
|
7.1
|
tergo sibi reditum, dummodo iter hosti auferretur, iussit et
|
|
tam diu prementibus restitit donec revulsa ingenti ruina
|
|
tigna sonuerunt. Postquam respexit et extra periculum esse
|
|
patriam periculo suo sensit, 'veniat, si quis vult' inquit 'sic
|
5
|
euntem sequi' iecitque se in praeceps et non minus sollicitus
|
|
in illo rapido alveo fluminis ut armatus quam ut salvus exiret,
|
|
retento armorum victricium decore tam tutus redît quam si
|
|
ponte venisset. Haec et eiusmodi facta imaginem nobis
|
8.1
|
ostendere virtutis.
|
|
Adiciam quod mirum fortasse videatur: mala interdum
|
|
speciem honesti obtulere et optimum ex contrario enituit.
|
|
Sunt enim, ut scis, virtutibus vitia confinia, et perditis
|
5
|
quoque ac turpibus recti similitudo est: sic mentitur prodigus
|
|
liberalem, cum plurimum intersit utrum quis dare sciat an
|
|
servare nesciat. Multi, inquam, sunt, Lucili, qui non donant
|
|
sed proiciunt: non voco ego liberalem pecuniae suae iratum.
|
|
Imitatur neglegentia facilitatem, temeritas fortitudinem.
|
10
|
Haec nos similitudo coegit adtendere et distinguere specie
|
9.1
|
quidem vicina, re autem plurimum inter se dissidentia. Dum
|
|
observamus eos quos insignes egregium opus fecerat, coepi-
|
|
mus adnotare quis rem aliquam generoso animo fecisset et
|
|
magno impetu, sed semel. Hunc vidimus in bello fortem, in
|
5
|
foro timidum, animose paupertatem ferentem, humiliter
|
|
infamiam: factum laudavimus, contempsimus virum. Alium
|
10.1
|
vidimus adversus amicos benignum, adversus inimicos tem-
|
|
peratum, et publica et privata sancte ac religiose admini-
|
|
strantem; non deesse ei in iis quae toleranda erant patientiam,
|
|
in iis quae agenda prudentiam. Vidimus ubi tribuendum
|
5
|
esset plena manu dantem, ubi laborandum, pertinacem et
|
|
obnixum et lassitudinem corporis animo sublevantem. Prae-
|
|
terea idem erat semper et in omni actu par sibi, iam non con-
|
|
silio bonus, sed more eo perductus ut non tantum recte facere
|
|
posset, sed nisi recte facere non posset. Intelleximus in illo
|
11.1
|
perfectam esse virtutem. Hanc in partes divisimus: oportebat
|
|
cupiditates refrenari, metus conprimi, facienda provideri,
|
|
reddenda distribui: conprehendimus temperantiam, forti-
|
|
tudinem, prudentiam, iustitiam et suum cuique dedimus
|
5
|
officium. Ex quo ergo virtutem intelleximus? ostendit illam
|
|
nobis ordo eius et decor et constantia et omnium inter se
|
|
actionum concordia et magnitudo super omnia efferens sese.
|
|
Hinc intellecta est illa beata vita secundo defluens cursu,
|
|
arbitrii sui tota. Quomodo ergo hoc ipsum nobis apparuit?
|
12.1
|
dicam. Numquam vir ille perfectus adeptusque virtutem
|
|
fortunae maledixit, numquam accidentia tristis excepit,
|
|
civem esse se universi et militem credens labores velut im-
|
|
peratos subît. Quidquid inciderat non tamquam malum
|
5
|
aspernatus est et in se casu delatum, sed quasi delegatum sibi.
|
|
'Hoc qualecumque est' inquit 'meum est; asperum est,
|
|
durum est, in hoc ipso navemus operam.' Necessario itaque
|
13.1
|
magnus apparuit qui numquam malis ingemuit, numquam de
|
|
fato suo questus est; fecit multis intellectum sui et non aliter
|
|
quam in tenebris lumen effulsit advertitque in se omnium
|
|
animos, cum esset placidus et lenis, humanis divinisque rebus
|
5
|
pariter aequus. Habebat perfectum animum et ad summam
|
14.1
|
sui adductum, supra quam nihil est nisi mens dei, ex quo pars
|
|
et in hoc pectus mortale defluxit; quod numquam magis
|
|
divinum est quam ubi mortalitatem suam cogitat et scit in
|
|
hoc natum hominem, ut vita defungeretur, nec domum esse
|
5
|
hoc corpus sed hospitium, et quidem breve hospitium, quod
|
|
relinquendum est ubi te gravem esse hospiti videas.
|
|
Maximum, inquam, mi Lucili, argumentum est animi ab
|
15.1
|
altiore sede venientis, si haec in quibus versatur humilia
|
|
iudicat et angusta, si exire non metuit; scit enim quo exiturus
|
|
sit qui unde venerit meminit. Non videmus quam multa nos
|
|
incommoda exagitent, quam male nobis conveniat hoc cor-
|
5
|
pus? Nunc de capite, nunc de ventre, nunc de pectore ac
|
16.1
|
faucibus querimur; alias nervi nos, alias pedes vexant, nunc
|
|
deiectio, nunc destillatio; aliquando superest sanguis, ali-
|
|
quando deest: hinc atque illinc temptamur et expellimur.
|
|
Hoc evenire solet in alieno habitantibus. At nos corpus tam
|
17.1
|
putre sortiti nihilominus aeterna proponimus et in quantum
|
|
potest aetas humana protendi, tantum spe occupamus, nulla
|
|
contenti pecunia, nulla potentia. Quid hac re fieri inpuden-
|
|
tius, quid stultius potest? Nihil satis est morituris, immo
|
5
|
morientibus; cotidie enim propius ab ultimo stamus, et illo
|
|
unde nobis cadendum est hora nos omnis inpellit. Vide in
|
18.1
|
quanta caecitate mens nostra sit: hoc quod futurum dico
|
|
cum maxime fit, et pars eius magna iam facta est; nam quod
|
|
viximus tempus eo loco est quo erat antequam viximus. Erra-
|
|
mus autem qui ultimum timemus diem, cum tantumdem in
|
5
|
mortem singuli conferant. Non ille gradus lassitudinem facit
|
|
in quo deficimus, sed ille profitetur; ad mortem dies extre-
|
|
mus pervenit, accedit omnis; carpit nos illa, non corripit.
|
|
Ideo magnus animus conscius sibi melioris naturae dat qui-
|
|
dem operam ut in hac statione qua positus est honeste se
|
10
|
atque industrie gerat, ceterum nihil horum quae circa sunt
|
|
suum iudicat, sed ut commodatis utitur, peregrinus et
|
|
properans.
|
|
Cum aliquem huius videremus constantiae, quidni subiret
|
19.1
|
nos species non usitatae indolis? utique si hanc, ut dixi,
|
|
magnitudinem veram esse ostendebat aequalitas. Vero tenor
|
|
permanet, falsa non durant. Quidam alternis Vatinii, alternis
|
|
Catones sunt; et modo parum illis severus est Curius, parum
|
5
|
pauper Fabricius, parum frugi et contentus vilibus Tubero,
|
|
modo Licinum divitîs, Apicium cenis, Maecenatem delicis
|
|
provocant. Maximum indicium est malae mentis fluctuatio
|
20.1
|
et inter simulationem virtutum amoremque vitiorum adsidua
|
|
iactatio. [is]
|
|
Habebat saepe ducentos,
|
|
saepe decem servos; modo reges atque tetrarchas,
|
5
|
omnia magna loquens, modo 'sit mihi mensa tripes et
|
|
concha salis puri, toga quae defendere frigus
|
|
quamvis crassa queat'. Decies centena dedisses
|
|
huic parco, paucis contento: quinque diebus
|
|
nil erat.
|
10
|
Homines multi tales sunt qualem hunc describit Horatius
|
21.1
|
Flaccus, numquam eundem, ne similem quidem sibi; adeo
|
|
in diversum aberrat. Multos dixi? prope est ut omnes sint.
|
|
Nemo non cotidie et consilium mutat et votum: modo
|
|
uxorem vult habere, modo amicam, modo regnare vult,
|
5
|
modo id agit ne quis sit officiosior servus, modo dilatat se
|
|
usque ad invidiam, modo subsidit et contrahitur infra
|
|
humilitatem vere iacentium, nunc pecuniam spargit, nunc
|
|
rapit. Sic maxime coarguitur animus inprudens: alius prodit
|
22.1
|
atque alius et, quo turpius nihil iudico, inpar sibi est.
|
|
Magnam rem puta unum hominem agere. Praeter sapientem
|
|
autem nemo unum agit, ceteri multiformes sumus. Modo
|
|
frugi tibi videbimur et graves, modo prodigi et vani; muta-
|
5
|
mus subinde personam et contrariam ei sumimus quam
|
|
exuimus. Hoc ergo a te exige, ut qualem institueris prae-
|
|
stare te, talem usque ad exitum serves; effice ut possis laudari,
|
|
si minus, ut adgnosci. De aliquo quem here vidisti merito
|
|
dici potest 'hic qui est?': tanta mutatio est. Vale.
|
10
|