SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Litigabis, ego video, cum tibi hodiernam quaestiunculam,
|
121.1.1
|
in qua satis diu haesimus, exposuero; iterum enim exclamabis
|
|
'hoc quid ad mores?' Sed exclama, dum tibi primum alios
|
|
opponam cum quibus litiges, Posidonium et Archidemum
|
|
(hi iudicium accipient), deinde dicam: non quidquid morale
|
5
|
est mores bonos facit. Aliud ad hominem alendum pertinet,
|
2.1
|
aliud ad exercendum, aliud ad vestiendum, aliud ad docen-
|
|
dum, aliud ad delectandum; omnia tamen ad hominem per-
|
|
tinent, etiam si non omnia meliorem eum faciunt. Mores
|
|
alia aliter attingunt: quaedam illos corrigunt et ordinant,
|
5
|
quaedam naturam eorum et originem scrutantur. Cum
|
3.1
|
<quaero> quare hominem natura produxerit, quare prae-
|
|
tulerit animalibus ceteris, longe me iudicas mores reliquisse?
|
|
falsum est. Quomodo enim scies qui habendi sint nisi quid
|
|
homini sit optimum inveneris, nisi naturam eius inspexeris?
|
5
|
Tunc demum intelleges quid faciendum tibi, quid vitandum
|
|
sit, cum didiceris quid naturae tuae debeas. 'Ego' inquis 'volo
|
4.1
|
discere quomodo minus cupiam, minus timeam. Supersti-
|
|
tionem mihi excute; doce leve esse vanumque hoc quod feli-
|
|
citas dicitur, unam illi syllabam facillime accedere.' Desiderio
|
|
tuo satis faciam: et virtutes exhortabor et vitia converberabo.
|
5
|
Licet aliquis nimium inmoderatumque in hac parte me iudi-
|
|
cet, non desistam persequi nequitiam et adfectus efferatis-
|
|
simos inhibere et voluptates ituras in dolorem conpescere et
|
|
votis obstrepere. Quidni? cum maxima malorum optaveri-
|
|
mus, et ex gratulatione natum sit quidquid adloquimur.
|
10
|
Interim permitte mihi ea quae paulo remotiora videntur
|
5.1
|
excutere. Quaerebamus an esset omnibus animalibus consti-
|
|
tutionis suae sensus. Esse autem ex eo maxime apparet quod
|
|
membra apte et expedite movent non aliter quam in hoc
|
|
erudita; nulli non partium suarum agilitas est. Artifex
|
5
|
instrumenta sua tractat ex facili, rector navis scite guber-
|
|
naculum flectit, pictor colores quos ad reddendam similitu-
|
|
dinem multos variosque ante se posuit celerrime denotat et
|
|
inter ceram opusque facili vultu ac manu commeat: sic
|
|
animal in omnem usum sui mobilest. Mirari solemus saltandi
|
6.1
|
peritos quod in omnem significationem rerum et adfectuum
|
|
parata illorum est manus et verborum velocitatem gestus ad-
|
|
sequitur: quod illis ars praestat, his natura. Nemo aegre
|
|
molitur artus suos, nemo in usu sui haesitat. Hoc edita pro-
|
5
|
tinus faciunt; cum hac scientia prodeunt; instituta nascuntur.
|
|
'Ideo' inquit 'partes suas animalia apte movent quia, si
|
7.1
|
aliter moverint, dolorem sensura sunt. Ita, ut vos dicitis,
|
|
coguntur, metusque illa in rectum, non voluntas movet.'
|
|
Quod est falsum; tarda enim sunt quae necessitate inpellun-
|
|
tur, agilitas sponte motis est. Adeo autem non adigit illa ad
|
5
|
hoc doloris timor ut in naturalem motum etiam dolore
|
|
prohibente nitantur. Sic infans qui stare meditatur et ferre
|
8.1
|
se adsuescit, simul temptare vires suas coepit, cadit et cum
|
|
fletu totiens resurgit donec se per dolorem ad id quod natura
|
|
poscit exercuit. Animalia quaedam tergi durioris inversa tam
|
|
diu se torquent ac pedes exerunt et obliquant donec ad locum
|
5
|
reponantur. Nullum tormentum sentit supina testudo, in-
|
|
quieta est tamen desiderio naturalis status nec ante desinit
|
|
niti, quatere se, quam in pedes constitit. Ergo omnibus
|
9.1
|
constitutionis suae sensus est et inde membrorum tam ex-
|
|
pedita tractatio, nec ullum maius indicium habemus cum hac
|
|
illa ad vivendum venire notitia quam quod nullum animal
|
|
ad usum sui rude est.
|
5
|
'Constitutio' inquit 'est, ut vos dicitis, principale animi
|
10.1
|
quodam modo se habens erga corpus. Hoc tam perplexum
|
|
et subtile et vobis quoque vix enarrabile quomodo infans
|
|
intellegit? Omnia animalia dialectica nasci oportet ut istam
|
|
finitionem magnae parti hominum togatorum obscuram
|
5
|
intellegant.' Verum erat quod opponis si ego ab animalibus
|
11.1
|
constitutionis finitionem intellegi dicerem, non ipsam consti-
|
|
tutionem. Facilius natura intellegitur quam enarratur. Itaque
|
|
infans ille quid sit constitutio non novit, constitutionem suam
|
|
novit; et quid sit animal nescit, animal esse se sentit. Prae-
|
12.1
|
terea ipsam constitutionem suam crasse intellegit et summa-
|
|
tim et obscure. Nos quoque animum habere nos scimus: quid
|
|
sit animus, ubi sit, qualis sit aut unde nescimus. Qualis ad nos
|
|
[pervenerit] animi nostri sensus, quamvis naturam eius ig-
|
5
|
noremus ac sedem, talis ad omnia animalia constitutionis suae
|
|
sensus est. Necesse est enim id sentiant per quod alia quoque
|
|
sentiunt; necesse est eius sensum habeant cui parent, a quo
|
|
reguntur. Nemo non ex nobis intellegit esse aliquid quod
|
13.1
|
impetus suos moveat: quid sit illud ignorat. Et conatum sibi
|
|
esse scit: quis sit aut unde sit nescit. Sic infantibus quoque
|
|
animalibusque principalis partis suae sensus est non satis
|
|
dilucidus nec expressus.
|
5
|
'Dicitis' inquit 'omne animal primum constitutioni suae
|
14.1
|
conciliari, hominis autem constitutionem rationalem esse et
|
|
ideo conciliari hominem sibi non tamquam animali sed tam-
|
|
quam rationali; ea enim parte sibi carus est homo qua homo
|
|
est. Quomodo ergo infans conciliari constitutioni rationali
|
5
|
potest, cum rationalis nondum sit?' Unicuique aetati sua
|
15.1
|
constitutio est, alia infanti, alia puero, <alia adulescenti>, alia
|
|
seni: omnes ei constitutioni conciliantur in qua sunt. Infans
|
|
sine dentibus est: huic constitutioni suae conciliatur. Enati
|
|
sunt dentes: huic constitutioni conciliatur. Nam et illa herba
|
5
|
quae in segetem frugemque ventura est aliam constitutionem
|
|
habet tenera et vix eminens sulco, aliam cum convaluit et
|
|
molli quidem culmo, sed quo ferat onus suum, constitit, aliam
|
|
cum flavescit et ad aream spectat et spica eius induruit: in
|
|
quamcumque constitutionem venit, eam tuetur, in eam
|
10
|
componitur. Alia est aetas infantis, pueri, adulescentis, senis;
|
16.1
|
ego tamen idem sum qui et infans fui et puer et adulescens.
|
|
Sic, quamvis alia atque alia cuique constitutio sit, conciliatio
|
|
constitutionis suae eadem est. Non enim puerum mihi aut
|
|
iuvenem aut senem, sed me natura commendat. Ergo infans
|
5
|
ei constitutioni suae conciliatur quae tunc infanti est, non
|
|
quae futura iuveni est; neque enim si aliquid illi maius in
|
|
quod transeat restat, non hoc quoque in quo nascitur secun-
|
|
dum naturam est. Primum sibi ipsum conciliatur animal;
|
17.1
|
debet enim aliquid esse ad quod alia referantur. Voluptatem
|
|
peto. Cui? mihi; ergo mei curam ago. Dolorem refugio.
|
|
Pro quo? pro me; ergo mei curam ago. Si omnia propter
|
|
curam mei facio, ante omnia est mei cura. Haec animalibus
|
5
|
inest cunctis, nec inseritur sed innascitur. Producit fetus suos
|
18.1
|
natura, non abicit; et quia tutela certissima ex proximo est,
|
|
sibi quisque commissus est. Itaque, ut in prioribus epistulis
|
|
dixi, tenera quoque animalia et materno utero vel ovo modo
|
|
effusa quid sit infestum ipsa protinus norunt et mortifera
|
5
|
devitant; umbram quoque transvolantium reformidant ob-
|
|
noxia avibus rapto viventibus. Nullum animal ad vitam
|
|
prodit sine metu mortis.
|
|
'Quemadmodum' inquit 'editum animal intellectum ha-
|
19.1
|
bere aut salutaris aut mortiferae rei potest?' Primum quae-
|
|
ritur an intellegat, non quemadmodum intellegat. Esse
|
|
autem illis intellectum ex eo apparet quod nihil amplius, si
|
|
intellexerint, facient. Quid est quare pavonem, quare anserem
|
5
|
gallina non fugiat, at tanto minorem et ne notum quidem
|
|
sibi accipitrem? quare pulli faelem timeant, canem non time-
|
|
ant? Apparet illis inesse nocituri scientiam non experimento
|
|
collectam; nam antequam possint experisci, cavent. Deinde
|
20.1
|
ne hoc casu existimes fieri, nec metuunt alia quam debent
|
|
nec umquam obliviscuntur huius tutelae et diligentiae:
|
|
aequalis est illis a pernicioso fuga. Praeterea non fiunt timi-
|
|
diora vivendo; ex quo quidem apparet non usu illa in hoc
|
5
|
pervenire sed naturali amore salutis suae. Et tardum est et
|
|
varium quod usus docet: quidquid natura tradit et aequale
|
|
omnibus est et statim. Si tamen exigis, dicam quomodo omne
|
21.1
|
animal perniciosa intellegere cogatur. Sentit se carne con-
|
|
stare; itaque sentit quid sit quo secari caro, quo uri, quo
|
|
obteri possit, quae sint animalia armata ad nocendum:
|
|
horum speciem trahit inimicam et hostilem. Inter se ista
|
5
|
coniuncta sunt; simul enim conciliatur saluti suae quidque
|
|
et iuvatura petit, laesura formidat. Naturales ad utilia im-
|
|
petus, naturales a contrariis aspernationes sunt; sine ulla
|
|
cogitatione quae hoc dictet, sine consilio fit quidquid natura
|
|
praecepit. Non vides quanta sit subtilitas apibus ad fingenda
|
22.1
|
domicilia, quanta dividui laboris obeundi undique concordia?
|
|
Non vides quam nulli mortalium imitabilis illa aranei tex-
|
|
tura, quanti operis sit fila disponere, alia in rectum inmissa
|
|
firmamenti loco, alia in orbem currentia ex denso rara, qua
|
5
|
minora animalia, in quorum perniciem illa tenduntur, velut
|
|
retibus inplicata teneantur? Nascitur ars ista, non discitur.
|
23.1
|
Itaque nullum est animal altero doctius: videbis araneorum
|
|
pares telas, par in favis angulorum omnium foramen. Incer-
|
|
tum est et inaequabile quidquid ars tradit: ex aequo venit
|
|
quod natura distribuit. Haec nihil magis quam tutelam sui et
|
5
|
eius peritiam tradidit, ideoque etiam simul incipiunt et di-
|
|
scere et vivere. Nec est mirum cum eo nasci illa sine quo
|
24.1
|
frustra nascerentur. Primum hoc instrumentum <in> illa
|
|
natura contulit ad permanendum, [in] conciliationem et
|
|
caritatem sui. Non poterant salva esse nisi vellent; nec [non]
|
|
hoc per se profuturum erat, sed sine hoc nulla res profuisset.
|
5
|
Sed in nullo deprendes vilitatem sui, <ne> neglegentiam qui-
|
|
dem; tacitis quoque et brutis, quamquam in cetera torpeant,
|
|
ad vivendum sollertia est. Videbis quae aliis inutilia sunt sibi
|
|
ipsa non deesse. Vale.
|
|