LIBER SECVNDVS
|
|
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Multum tibi esse animi scio; nam etiam antequam in-
|
13.1.1
|
strueres te praeceptis salutaribus et dura vincentibus, satis
|
|
adversus fortunam placebas tibi, et multo magis postquam
|
|
cum illa manum conseruisti viresque expertus es tuas, quae
|
|
numquam certam dare fiduciam sui possunt nisi cum multae
|
5
|
difficultates hinc et illinc apparuerunt, aliquando vero et
|
|
propius accesserunt. Sic verus ille animus et in alienum non
|
|
venturus arbitrium probatur; haec eius obrussa est. Non
|
2.1
|
potest athleta magnos spiritus ad certamen adferre qui
|
|
numquam suggillatus est: ille qui sanguinem suum vidit,
|
|
cuius dentes crepuere sub pugno, ille qui subplantatus ad-
|
|
versarium toto tulit corpore nec proiecit animum proiectus,
|
5
|
qui quotiens cecidit contumacior resurrexit, cum magna spe
|
|
descendit ad pugnam. Ergo, ut similitudinem istam prosequar,
|
3.1
|
saepe iam fortuna supra te fuit, nec tamen tradidisti te, sed
|
|
subsiluisti et acrior constitisti; multum enim adicit sibi
|
|
virtus lacessita.
|
|
Tamen, si tibi videtur, accipe a me auxilia quibus munire
|
5
|
te possis. Plura sunt, Lucili, quae nos terrent quam quae
|
4.1
|
premunt, et saepius opinione quam re laboramus. Non loquor
|
|
tecum Stoica lingua, sed hac summissiore; nos enim dicimus
|
|
omnia ista quae gemitus mugitusque exprimunt levia esse et
|
|
contemnenda. Omittamus haec magna verba, sed, di boni,
|
5
|
vera: illud tibi praecipio, ne sis miser ante tempus, cum illa
|
|
quae velut inminentia expavisti fortasse nunquam ventura
|
|
sint, certe non venerint. Quaedam ergo nos magis torquent
|
5.1
|
quam debent, quaedam ante torquent quam debent, quaedam
|
|
torquent cum omnino non debeant; aut augemus dolorem
|
|
aut praecipimus aut fingimus.
|
|
Primum illud, quia res in controversia est et litem con-
|
5
|
testatam habemus, in praesentia differatur. Quod ego leve
|
|
dixero tu gravissimum esse contendes; scio alios inter flagella
|
|
ridere, alios gemere sub colapho. Postea videbimus utrum ista
|
|
suis viribus valeant an inbecillitate nostra. Illud praesta mihi,
|
6.1
|
ut, quotiens circumsteterint qui tibi te miserum esse persua-
|
|
deant, non quid audias sed quid sentias cogites, et cum patien-
|
|
tia tua deliberes ac te ipse interroges, qui tua optime nosti,
|
|
'quid est quare isti me conplorent? quid est quod trepident,
|
5
|
quod contagium quoque mei timeant, quasi transilire calami-
|
|
tas possit? est aliquid istic mali, an res ista magis infamis est
|
|
quam mala?' Ipse te interroga, 'numquid sine causa crucior
|
|
et maereo et quod non est malum facio?' 'Quomodo' inquis
|
7.1
|
'intellegam, vana sint an vera quibus angor?' Accipe huius rei
|
|
regulam: aut praesentibus torquemur aut futuris aut utrisque.
|
|
De praesentibus facile iudicium est: si corpus tuum liberum
|
|
et sanum est, nec ullus ex iniuria dolor est, videbimus quid
|
5
|
futurum sit: hodie nihil negotii habet. 'At enim futurum
|
8.1
|
est.' Primum dispice an certa argumenta sint venturi mali;
|
|
plerumque enim suspicionibus laboramus, et inludit nobis
|
|
illa quae conficere bellum solet fama, multo autem magis
|
|
singulos conficit. Ita est, mi Lucili: cito accedimus opinioni;
|
5
|
non coarguimus illa quae nos in metum adducunt nec excuti-
|
|
mus, sed trepidamus et sic vertimus terga quemadmodum
|
|
illi quos pulvis motus fuga pecorum exuit castris aut quos
|
|
aliqua fabula sine auctore sparsa conterruit. Nescio quomodo
|
9.1
|
magis vana perturbant; vera enim modum suum habent:
|
|
quidquid ex incerto venit coniecturae et paventis animi
|
|
licentiae traditur. Nulli itaque tam perniciosi, tam inrevoca-
|
|
biles quam lymphatici metus sunt; ceteri enim sine ratione,
|
5
|
hi sine mente sunt. Inquiramus itaque in rem diligenter.
|
10.1
|
Verisimile est aliquid futurum mali: non statim verum est.
|
|
Quam multa non expectata venerunt! quam multa expectata
|
|
nusquam conparuerunt! Etiam si futurum est, quid iuvat
|
|
dolori suo occurrere? satis cito dolebis cum venerit: interim
|
5
|
tibi meliora promitte. Quid facies lucri? tempus. Multa
|
11.1
|
intervenient quibus vicinum periculum vel prope admotum
|
|
aut subsistat aut desinat aut in alienum caput transeat:
|
|
incendium ad fugam patuit; quosdam molliter ruina deposuit;
|
|
aliquando gladius ab ipsa cervice revocatus est; aliquis
|
5
|
carnifici suo superstes fuit. Habet etiam mala fortuna levita-
|
|
tem. Fortasse erit, fortasse non erit: interim non est; meliora
|
|
propone. Nonnumquam, nullis apparentibus signis quae mali
|
12.1
|
aliquid praenuntient, animus sibi falsas imagines fingit: aut
|
|
verbum aliquod dubiae significationis detorquet in peius aut
|
|
maiorem sibi offensam proponit alicuius quam est, et cogitat
|
|
non quam iratus ille sit, sed quantum liceat irato. Nulla
|
5
|
autem causa vitae est, nullus miseriarum modus, si timetur
|
|
quantum potest. Hic prudentia prosit, hic robore animi
|
|
evidentem quoque metum respue; si minus, vitio vitium
|
|
repelle, spe metum tempera. Nihil tam certum est ex his
|
|
quae timentur ut non certius sit et formidata subsidere et
|
10
|
sperata decipere. Ergo spem ac metum examina, et quotiens
|
13.1
|
incerta erunt omnia, tibi fave: crede quod mavis. Si plures
|
|
habebit sententias metus, nihilominus in hanc partem potius
|
|
inclina et perturbare te desine ac subinde hoc in animo volve,
|
|
maiorem partem mortalium, cum illi nec sit quicquam mali
|
5
|
nec pro certo futurum sit, aestuare ac discurrere. Nemo enim
|
|
resistit sibi, cum coepit inpelli, nec timorem suum redigit ad
|
|
verum; nemo dicit 'vanus auctor est, vanus [est]: aut finxit
|
|
aut credidit'. Damus nos aurae ferendos; expavescimus dubia
|
|
pro certis; non servamus modum rerum, statim in timorem
|
10
|
venit scrupulus.
|
|
Pudet me †ibi† sic tecum loqui et tam lenibus te remediis
|
14.1
|
focilare. Alius dicat 'fortasse non veniet': tu dic 'quid porro,
|
|
si veniet? videbimus uter vincat; fortasse pro me venit, et
|
|
mors ista vitam honestabit'. Cicuta magnum Socratem fecit.
|
|
Catoni gladium adsertorem libertatis extorque: magnam par-
|
5
|
tem detraxeris gloriae. Nimium diu te cohortor, cum tibi
|
15.1
|
admonitione magis quam exhortatione opus sit. Non in
|
|
diversum te a natura tua ducimus: natus es ad ista quae
|
|
dicimus; eo magis bonum tuum auge et exorna.
|
|
Sed iam finem epistulae faciam, si illi signum suum in-
|
16.1
|
pressero, id est aliquam magnificam vocem perferendam ad te
|
|
mandavero. 'Inter cetera mala hoc quoque habet stultitia:
|
|
semper incipit vivere.' Considera quid vox ista significet,
|
|
Lucili virorum optime, et intelleges quam foeda sit hominum
|
5
|
levitas cotidie nova vitae fundamenta ponentium, novas spes
|
|
etiam in exitu inchoantium. Circumspice tecum singulos:
|
17.1
|
occurrent tibi senes qui se cum maxime ad ambitionem, ad
|
|
peregrinationes, ad negotiandum parent. Quid est autem
|
|
turpius quam senex vivere incipiens? Non adicerem auctorem
|
|
huic voci, nisi esset secretior nec inter vulgata Epicuri dicta,
|
5
|
quae mihi et laudare et adoptare permisi. Vale.
|
|