SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Fateor insitam esse nobis corporis nostri caritatem; fateor
|
14.1.1
|
nos huius gerere tutelam. Non nego indulgendum illi,
|
|
serviendum nego; multis enim serviet qui corpori servit, qui
|
|
pro illo nimium timet, qui ad illud omnia refert. Sic gerere
|
2.1
|
nos debemus, non tamquam propter corpus vivere debeamus,
|
|
sed tamquam non possimus sine corpore; huius nos nimius
|
|
amor timoribus inquietat, sollicitudinibus onerat, contumeliis
|
|
obicit; honestum ei vile est cui corpus nimis carum est.
|
5
|
Agatur eius diligentissime cura, ita tamen ut, cum exiget
|
|
ratio, cum dignitas, cum fides, mittendum in ignes sit.
|
|
Nihilominus quantum possumus evitemus incommoda quo-
|
3.1
|
que, non tantum pericula, et in tutum nos reducamus,
|
|
excogitantes subinde quibus possint timenda depelli. Quorum
|
|
tria, nisi fallor, genera sunt: timetur inopia, timentur morbi,
|
|
timentur quae per vim potentioris eveniunt. Ex his omnibus
|
4.1
|
nihil nos magis concutit quam quod ex aliena potentia inpen-
|
|
det; magno enim strepitu et tumultu venit. Naturalia mala
|
|
quae rettuli, inopia atque morbus, silentio subeunt nec oculis
|
|
nec auribus quicquam terroris incutiunt: ingens alterius mali
|
5
|
pompa est; ferrum circa se et ignes habet et catenas et turbam
|
|
ferarum quam in viscera inmittat humana. Cogita hoc loco
|
5.1
|
carcerem et cruces et eculeos et uncum et adactum per
|
|
medium hominem qui per os emergeret stipitem et distracta
|
|
in diversum actis curribus membra, illam tunicam alimentis
|
|
ignium et inlitam et textam, et quidquid aliud praeter haec
|
5
|
commenta saevitia est. Non est itaque mirum, si maximus
|
6.1
|
huius rei timor est cuius et varietas magna et apparatus
|
|
terribilis est. Nam quemadmodum plus agit tortor quo plura
|
|
instrumenta doloris exposuit (specie enim vincuntur qui
|
|
patientiae restitissent), ita ex iis quae animos nostros subigunt
|
5
|
et domant plus proficiunt quae habent quod ostendant. Illae
|
|
pestes non minus graves sunt—famem dico et sitim et prae-
|
|
cordiorum suppurationes et febrem viscera ipsa torrentem—
|
|
sed latent, nihil habent quod intentent, quod praeferant:
|
|
haec ut magna bella aspectu paratuque vicerunt.
|
10
|
Demus itaque operam, abstineamus offensis. Interdum
|
7.1
|
populus est quem timere debeamus; interdum, si ea civitatis
|
|
disciplina est ut plurima per senatum transigantur, gratiosi in
|
|
eo viri; interdum singuli quibus potestas populi et in popu-
|
|
lum data est. Hos omnes amicos habere operosum est, satis
|
5
|
est inimicos non habere. Itaque sapiens numquam potentium
|
|
iras provocabit, immo [nec] declinabit, non aliter quam in
|
|
navigando procellam. Cum peteres Siciliam, traiecisti fretum.
|
8.1
|
Temerarius gubernator contempsit austri minas (ille est
|
|
enim qui Siculum pelagus exasperet et in vertices cogat);
|
|
non sinistrum petit litus sed id a quo propior Charybdis
|
|
maria convolvit. At ille cautior peritos locorum rogat quis
|
5
|
aestus sit, quae signa dent nubes; longe ab illa regione verti-
|
|
cibus infami cursum tenet. Idem facit sapiens: nocituram
|
|
potentiam vitat, hoc primum cavens, ne vitare videatur; pars
|
|
enim securitatis et in hoc est, non ex professo eam petere,
|
|
quia quae quis fugit damnat. Circumspiciendum ergo nobis
|
9.1
|
est quomodo a vulgo tuti esse possimus. Primum nihil idem
|
|
concupiscamus: rixa est inter competitores. Deinde nihil
|
|
habeamus quod cum magno emolumento insidiantis eripi
|
|
possit; quam minimum sit in corpore tuo spoliorum. Nemo
|
5
|
ad humanum sanguinem propter ipsum venit, aut admodum
|
|
pauci; plures conputant quam oderunt. Nudum latro trans-
|
|
mittit; etiam in obsessa via pauperi pax est. Tria deinde ex
|
10.1
|
praecepto veteri praestanda sunt ut vitentur: odium, invidia,
|
|
contemptus. Quomodo hoc fiat sapientia sola monstrabit;
|
|
difficile enim temperamentum est, verendumque ne in con-
|
|
temptum nos invidiae timor transferat, ne dum calcare
|
5
|
nolumus videamur posse calcari. Multis timendi attulit
|
|
causas timeri posse. Undique nos reducamus: non minus
|
|
contemni quam suspici nocet. Ad philosophiam ergo con-
|
11.1
|
fugiendum est; hae litterae, non dico apud bonos sed apud
|
|
mediocriter malos infularum loco sunt. Nam forensis eloquen-
|
|
tia et quaecumque alia populum movet adversarios habet:
|
|
haec quieta et sui negotii contemni non potest, cui ab omni-
|
5
|
bus artibus etiam apud pessimos honor est. Numquam in
|
|
tantum convalescet nequitia, numquam sic contra virtutes
|
|
coniurabitur, ut non philosophiae nomen venerabile et
|
|
sacrum maneat. Ceterum philosophia ipsa tranquille modeste-
|
|
que tractanda est.
|
10
|
'Quid ergo?' inquis 'videtur tibi M. Cato modeste philo-
|
12.1
|
sophari, qui bellum civile sententia reprimit? qui furentium
|
|
principum armis medius intervenit? qui aliis Pompeium
|
|
offendentibus, aliis Caesarem, simul lacessit duos?' Potest
|
13.1
|
aliquis disputare an illo tempore capessenda fuerit sapienti
|
|
res publica. Quid tibi vis, Marce Cato? iam non agitur de
|
|
libertate: olim pessum data est. Quaeritur utrum Caesar an
|
|
Pompeius possideat rem publicam: quid tibi cum ista con-
|
5
|
tentione? nullae partes tuae sunt. Dominus eligitur: quid
|
|
tua, uter vincat? potest melior vincere, non potest non peior
|
|
esse qui vicerit. Ultimas partes attigi Catonis; sed ne priores
|
|
quidem anni fuerunt qui sapientem in illam rapinam rei
|
|
publicae admitterent. Quid aliud quam vociferatus est Cato
|
10
|
et misit inritas voces, cum modo per populi levatus manus et
|
|
obrutus sputis exportandus extra forum traheretur, modo
|
|
e senatu in carcerem duceretur?
|
|
Sed postea videbimus an sapienti opera rei publicae danda
|
14.1
|
sit: interim ad hos te Stoicos voco qui a re publica exclusi
|
|
secesserunt ad colendam vitam et humano generi iura con-
|
|
denda sine ulla potentioris offensa. Non conturbabit sapiens
|
|
publicos mores nec populum in se vitae novitate convertet.
|
5
|
'Quid ergo? utique erit tutus qui hoc propositum sequetur?'
|
15.1
|
Promittere tibi hoc non magis possum quam in homine
|
|
temperanti bonam valetudinem, et tamen facit temperantia
|
|
bonam valetudinem. Perit aliqua navis in portu: sed quid tu
|
|
accidere in medio mari credis? Quanto huic periculum
|
5
|
paratius foret multa agenti molientique, cui ne otium quidem
|
|
tutum est? Pereunt aliquando innocentes (quis negat?), nocen-
|
|
tes tamen saepius. Ars ei constat qui per ornamenta percus-
|
|
sus est. Denique consilium rerum omnium sapiens, non exitum
|
16.1
|
spectat; initia in potestate nostra sunt, de eventu fortuna
|
|
iudicat, cui de me sententiam non do. 'At aliquid vexationis
|
|
adferet, aliquid adversi.' Non damnat latro cum occidit.
|
|
Nunc ad cotidianam stipem manum porrigis. Aurea te
|
17.1
|
stipe implebo, et quia facta est auri mentio, accipe quemad-
|
|
modum usus fructusque eius tibi esse gratior possit. 'Is maxi-
|
|
me divitiis fruitur qui minime divitiis indiget.' 'Ede' inquis
|
|
'auctorem.' Ut scias quam benigni simus, propositum est
|
5
|
aliena laudare: Epicuri est aut Metrodori aut alicuius ex illa
|
|
officina. Et quid interest quis dixerit? omnibus dixit. Qui
|
18.1
|
eget divitiis timet pro illis; nemo autem sollicito bono fruitur.
|
|
Adicere illis aliquid studet; dum de incremento cogitat,
|
|
oblitus est usus. Rationes accipit, forum conterit, kalendarium
|
|
versat: fit ex domino procurator. Vale.
|
5
|