SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Mos antiquis fuit, usque ad meam servatus aetatem, primis
|
15.1.1
|
epistulae verbis adicere 'si vales bene est, ego valeo'. Recte
|
|
nos dicimus 'si philosopharis, bene est'. Valere enim hoc
|
|
demum est. Sine hoc aeger est animus; corpus quoque, etiam
|
|
si magnas habet vires, non aliter quam furiosi aut frenetici
|
5
|
validum est. Ergo hanc praecipue valetudinem cura, deinde
|
2.1
|
et illam secundam; quae non magno tibi constabit, si volueris
|
|
bene valere. Stulta est enim, mi Lucili, et minime conveniens
|
|
litterato viro occupatio exercendi lacertos et dilatandi cervi-
|
|
cem ac latera firmandi; cum tibi feliciter sagina cesserit et
|
5
|
tori creverint, nec vires umquam opimi bovis nec pondus
|
|
aequabis. Adice nunc quod maiore corporis sarcina animus
|
|
eliditur et minus agilis est. Itaque quantum potes circum-
|
|
scribe corpus tuum et animo locum laxa. Multa sequuntur
|
3.1
|
incommoda huic deditos curae: primum exercitationes,
|
|
quarum labor spiritum exhaurit et inhabilem intentioni ac
|
|
studiis acrioribus reddit; deinde copia ciborum subtilitas
|
|
inpeditur. Accedunt pessimae notae mancipia in magisterium
|
5
|
recepta, homines inter oleum et vinum occupati, quibus ad
|
|
votum dies actus est si bene desudaverunt, si in locum eius
|
|
quod effluxit multum potionis altius in ieiuno iturae regesse-
|
|
runt. Bibere et sudare vita cardiaci est. Sunt exercitationes et
|
4.1
|
faciles et breves, quae corpus et sine mora lassent et tempori
|
|
parcant, cuius praecipua ratio habenda est: cursus et cum
|
|
aliquo pondere manus motae et saltus vel ille qui corpus in
|
|
altum levat vel ille qui in longum mittit vel ille, ut ita dicam,
|
5
|
saliaris aut, ut contumeliosius dicam, fullonius: quoslibet ex
|
|
his elige †usum rude facile†. Quidquid facies, cito redi a cor-
|
5.1
|
pore ad animum; illum noctibus ac diebus exerce. Labore
|
|
modico alitur ille; hanc exercitationem non frigus, non aestus
|
|
inpediet, ne senectus quidem. Id bonum cura quod vetustate
|
|
fit melius. Neque ego te iubeo semper inminere libro aut
|
6.1
|
pugillaribus: dandum est aliquod intervallum animo, ita
|
|
tamen ut non resolvatur, sed remittatur. Gestatio et corpus
|
|
concutit et studio non officit: possis legere, possis dictare,
|
|
possis loqui, possis audire, quorum nihil ne ambulatio quidem
|
5
|
vetat fieri. Nec tu intentionem vocis contempseris, quam
|
7.1
|
veto te per gradus et certos modos extollere, deinde depri-
|
|
mere. Quid si velis deinde quemadmodum ambules discere?
|
|
Admitte istos quos nova artificia docuit fames: erit qui gradus
|
|
tuos temperet et buccas edentis observet et in tantum
|
5
|
procedat in quantum audaciam eius patientia et credulitate
|
|
produxeris. Quid ergo? a clamore protinus et a summa con-
|
|
tentione vox tua incipiet? usque eo naturale est paulatim
|
|
incitari ut litigantes quoque a sermone incipiant, ad voci-
|
|
ferationem transeant; nemo statim Quiritium fidem implorat.
|
10
|
Ergo utcumque tibi impetus animi suaserit, modo vehemen-
|
8.1
|
tius fac vitiis convicium, modo lentius, prout vox te quoque
|
|
hortabitur †in id latus†; modesta, cum recipies illam revocaris-
|
|
que, descendat, non decidat; †mediatorisui habeat et hoc†
|
|
indocto et rustico more desaeviat. Non enim id agimus ut
|
5
|
exerceatur vox, sed ut exerceat.
|
|
Detraxi tibi non pusillum negotii: una mercedula et
|
9.1
|
†unum graecum† ad haec beneficia accedet. Ecce insigne
|
|
praeceptum: 'stulta vita ingrata est, trepida; tota in futurum
|
|
fertur'. 'Quis hoc' inquis 'dicit?' idem qui supra. Quam tu
|
|
nunc vitam dici existimas stultam? Babae et Isionis? Non
|
5
|
ita est: nostra dicitur, quos caeca cupiditas in nocitura, certe
|
|
numquam satiatura praecipitat, quibus si quid satis esse
|
|
posset, fuisset, qui non cogitamus quam iucundum sit nihil
|
|
poscere, quam magnificum sit plenum esse nec ex fortuna
|
|
pendere. Subinde itaque, Lucili, quam multa sis consecutus
|
10.1
|
recordare; cum aspexeris quot te antecedant, cogita quot
|
|
sequantur. Si vis gratus esse adversus deos et adversus vitam
|
|
tuam, cogita quam multos antecesseris. Quid tibi cum ceteris?
|
|
te ipse antecessisti. Finem constitue quem transire ne possis
|
11.1
|
quidem si velis; discedant aliquando ista insidiosa bona et
|
|
sperantibus meliora quam adsecutis. Si quid in illis esset
|
|
solidi, aliquando et implerent: nunc haurientium sitim con-
|
|
citant. Mittantur speciosi apparatus; et quod futuri temporis
|
5
|
incerta sors volvit, quare potius a fortuna inpetrem ut det,
|
|
quam a me ne petam? Quare autem petam? oblitus fragilitatis
|
|
humanae congeram? in quid laborem? Ecce hic dies ultimus
|
|
est; ut non sit, prope ab ultimo est. Vale.
|
|