SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Proice omnia ista, si sapis, immo ut sapias, et ad bonam
|
17.1.1
|
mentem magno cursu ac totis viribus tende; si quid est quo
|
|
teneris, aut expedi aut incide. 'Moratur' inquis 'me res
|
|
familiaris; sic illam disponere volo ut sufficere nihil agenti
|
|
possit, ne aut paupertas mihi oneri sit aut ego alicui.' Cum
|
2.1
|
hoc dicis, non videris vim ac potentiam eius de quo cogitas
|
|
boni nosse; et summam quidem rei pervides, quantum philo-
|
|
sophia prosit, partes autem nondum satis subtiliter dispicis,
|
|
necdum scis quantum ubique nos adiuvet, quemadmodum
|
5
|
et in maximis, ut Ciceronis utar verbo, 'opituletur' <et> in
|
|
minima descendat. Mihi crede, advoca illam in consilium:
|
|
suadebit tibi ne ad calculos sedeas. Nempe hoc quaeris et hoc
|
3.1
|
ista dilatione vis consequi, ne tibi paupertas timenda sit:
|
|
quid si adpetenda est? Multis ad philosophandum obstitere
|
|
divitiae: paupertas expedita est, secura est. Cum classicum
|
|
cecinit, scit non se peti; cum aqua conclamata est, quomodo
|
5
|
exeat, non quid efferat, quaerit; [ut] si navigandum est, non
|
|
strepunt portus nec unius comitatu inquieta sunt litora; non
|
|
circumstat illam turba servorum, ad quos pascendos trans-
|
|
marinarum regionum est optanda fertilitas. Facile est pascere
|
4.1
|
paucos ventres et bene institutos et nihil aliud desiderantes
|
|
quam impleri: parvo fames constat, magno fastidium. Pauper-
|
|
tas contenta est desideriis instantibus satis facere: quid est
|
|
ergo quare hanc recuses contubernalem cuius mores sanus
|
5
|
dives imitatur? Si vis vacare animo, aut pauper sis oportet
|
5.1
|
aut pauperi similis. Non potest studium salutare fieri sine
|
|
frugalitatis cura; frugalitas autem paupertas voluntaria est.
|
|
Tolle itaque istas excusationes: 'nondum habeo quantum sat
|
|
est; si ad illam summam pervenero, tunc me totum philo-
|
5
|
sophiae dabo'. Atqui nihil prius quam hoc parandum est
|
|
quod tu differs et post cetera paras; ab hoc incipiendum est.
|
|
'Parare' inquis 'unde vivam volo.' Simul et parare <te> disce:
|
|
si quid te vetat bene vivere, bene mori non vetat. Non est
|
6.1
|
quod nos paupertas a philosophia revocet, ne egestas quidem.
|
|
Toleranda est enim ad hoc properantibus vel fames; quam
|
|
toleravere quidam in obsidionibus, et quod aliud erat illius
|
|
patientiae praemium quam in arbitrium non cadere victoris?
|
5
|
Quanto hoc maius est quod promittitur: perpetua libertas,
|
|
nullius nec hominis nec dei timor. Ecquid vel esurienti ad ista
|
|
veniendum est? Perpessi sunt exercitus inopiam omnium
|
7.1
|
rerum, vixerunt herbarum radicibus et dictu foedis tulerunt
|
|
famem; haec omnia passi sunt pro regno, quo magis mireris,
|
|
alieno: dubitabit aliquis ferre paupertatem ut animum
|
|
furoribus liberet? Non est ergo prius adquirendum: licet ad
|
5
|
philosophiam etiam sine viatico pervenire. Ita est? cum omnia
|
8.1
|
habueris, tunc habere et sapientiam voles? haec erit ultimum
|
|
vitae instrumentum et, ut ita dicam, additamentum? Tu
|
|
vero, sive aliquid habes, iam philosophare (unde enim scis
|
|
an iam nimis habeas?), sive nihil, hoc prius quaere quam
|
5
|
quicquam. 'At necessaria deerunt.' Primum deesse non pote-
|
9.1
|
runt, quia natura minimum petit, naturae autem se sapiens
|
|
accommodat. Sed si necessitates ultimae inciderint, iamdu-
|
|
dum exibit e vita et molestus sibi esse desinet. Si vero exiguum
|
|
erit et angustum quo possit vita produci, id boni consulet nec
|
5
|
ultra necessaria sollicitus aut anxius ventri et scapulis suum
|
|
reddet et occupationes divitum concursationesque ad divitias
|
|
euntium securus laetusque ridebit ac dicet, 'quid in longum
|
10.1
|
ipse te differs? expectabisne fenoris quaestum aut ex merce
|
|
conpendium aut tabulas beati senis, cum fieri possis statim
|
|
dives? Repraesentat opes sapientia, quas cuicumque fecit
|
|
supervacuas dedit.' Haec ad alios pertinent: tu locupletibus
|
5
|
propior es. Saeculum muta, nimis habes; idem est autem
|
|
omni saeculo quod sat est.
|
|
Poteram hoc loco epistulam claudere, nisi te male insti-
|
11.1
|
tuissem. Reges Parthos non potest quisquam salutare sine
|
|
munere; tibi valedicere non licet gratis. Quid istic? ab
|
|
Epicuro mutuum sumam: 'multis parasse divitias non finis
|
|
miseriarum fuit sed mutatio'. Nec hoc miror; non est enim
|
12.1
|
in rebus vitium sed in ipso animo. Illud quod paupertatem
|
|
nobis gravem fecerat et divitias graves fecit. Quemadmodum
|
|
nihil refert utrum aegrum in ligneo lecto an in aureo conloces
|
|
(quocumque illum transtuleris, morbum secum suum trans-
|
5
|
feret), sic nihil refert utrum aeger animus in divitiis an in
|
|
paupertate ponatur: malum illum suum sequitur. Vale.
|
|