SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Exulto quotiens epistulas tuas accipio; implent enim me 19.1.1
bona spe, et iam non promittunt de te sed spondent. Ita fac,
oro atque obsecro—quid enim habeo melius quod amicum
rogem quam quod pro ipso rogaturus sum? si potes, subduc
te istis occupationibus; si minus, eripe. Satis multum tem- 5
poris sparsimus: incipiamus vasa in senectute colligere. Num- 2.1
quid invidiosum est? in freto viximus, moriamur in portu.
Neque ego suaserim tibi nomen ex otio petere, quod nec
iactare debes nec abscondere; numquam enim usque eo te
abigam generis humani furore damnato ut latebram tibi 5
aliquam parari et oblivionem velim: id age ut otium tuum
non emineat sed appareat. Deinde videbunt de isto quibus 3.1
integra sunt et prima consilia an velint vitam per obscurum
transmittere: tibi liberum non est. In medium te protulit
ingenii vigor, scriptorum elegantia, clarae et nobiles amicitiae;
iam notitia te invasit; ut in extrema mergaris ac penitus 5
recondaris, tamen priora monstrabunt. Tenebras habere non 4.1
potes; sequetur quocumque fugeris multum pristinae lucis:
quietem potes vindicare sine ullius odio, sine desiderio aut
morsu animi tui. Quid enim relinques quod invitus relictum
a te possis cogitare? Clientes? quorum nemo te ipsum 5
sequitur, sed aliquid ex te; amicitia olim petebatur, nunc
praeda; mutabunt testamenta destituti senes, migrabit ad
aliud limen salutator. Non potest parvo res magna constare:
aestima utrum te relinquere an aliquid ex tuis malis. Utinam 5.1
quidem tibi senescere contigisset intra natalium tuorum
modum, nec te in altum fortuna misisset! Tulit te longe a
conspectu vitae salubris rapida felicitas, provincia et pro-
curatio et quidquid ab istis promittitur; maiora deinde officia 5
te excipient et ex aliis alia: quis exitus erit? quid expectas 6.1
donec desinas habere quod cupias? numquam erit tempus.
Qualem dicimus seriem esse causarum ex quibus nectitur
fatum, talem esse * * * cupiditatum: altera ex fine alterius
nascitur. In eam demissus es vitam quae numquam tibi 5
terminum miseriarum ac servitutis ipsa factura sit: subduc
cervicem iugo tritam; semel illam incidi quam semper premi
satius est. Si te ad privata rettuleris, minora erunt omnia, 7.1
sed adfatim implebunt: at nunc plurima et undique ingesta
non satiant. Utrum autem mavis ex inopia saturitatem an in
copia famem? Et avida felicitas est et alienae aviditati
exposita; quamdiu tibi satis nihil fuerit, ipse aliis non eris. 5
'Quomodo' inquis 'exibo?' Utcumque. Cogita quam multa 8.1
temere pro pecunia, quam multa laboriose pro honore
temptaveris: aliquid et pro otio audendum est, aut in ista
sollicitudine procurationum et deinde urbanorum officiorum
senescendum, in tumultu ac semper novis fluctibus quos 5
effugere nulla modestia, nulla vitae quiete contingit. Quid
enim ad rem pertinet an tu quiescere velis? fortuna tua non
vult. Quid si illi etiam nunc permiseris crescere? quantum
ad successus accesserit accedet ad metus. Volo tibi hoc loco 9.1
referre dictum Maecenatis vera in ipso eculeo elocuti: 'ipsa
enim altitudo attonat summa'. Si quaeris in quo libro dixerit,
in eo qui Prometheus inscribitur. Hoc voluit dicere, attonita
habet summa. Est ergo tanti ulla potentia ut sit tibi tam 5
ebrius sermo? Ingeniosus ille vir fuit, magnum exemplum
Romanae eloquentiae daturus nisi illum enervasset felicitas,
immo castrasset. Hic te exitus manet nisi iam contrahes vela,
nisi, quod ille sero voluit, terram leges.
  Poteram tecum hac Maecenatis sententia parem facere 10.1
rationem, sed movebis mihi controversiam, si novi te, nec
voles quod debeo <nisi> in aspero et probo accipere. Ut se res
habet, ab Epicuro versura facienda est. 'Ante' inquit 'circum-
spiciendum est cum quibus edas et bibas quam quid edas et 5
bibas; nam sine amico visceratio leonis ac lupi vita est.' Hoc 11.1
non continget tibi nisi secesseris: alioquin habebis convivas
quos ex turba salutantium nomenclator digesserit; errat
autem qui amicum in atrio quaerit, in convivio probat.
Nullum habet maius malum occupatus homo et bonis suis 5
obsessus quam quod amicos sibi putat quibus ipse non est,
quod beneficia sua efficacia iudicat ad conciliandos animos,
cum quidam quo plus debent magis oderint: leve aes alienum
debitorem facit, grave inimicum. 'Quid ergo? beneficia non 12.1
parant amicitias?' Parant, si accepturos licuit eligere, si
conlocata, non sparsa sunt. Itaque dum incipis esse mentis
tuae, interim hoc consilio sapientium utere, ut magis ad rem
existimes pertinere quis quam quid acceperit. Vale. 5