SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Si vales et te dignum putas qui aliquando fias tuus, gaudeo; 20.1.1
mea enim gloria erit, si te istinc ubi sine spe exeundi fluctuaris
extraxero. Illud autem te, mi Lucili, rogo atque hortor, ut
philosophiam in praecordia ima demittas et experimentum
profectus tui capias non oratione nec scripto, sed animi 5
firmitate, cupiditatum deminutione: verba rebus proba. Aliud 2.1
propositum est declamantibus et adsensionem coronae captan-
tibus, aliud his qui iuvenum et otiosorum aures disputatione
varia aut volubili detinent: facere docet philosophia, non
dicere, et hoc exigit, ut ad legem suam quisque vivat, ne ora- 5
tioni vita dissentiat vel ipsa inter se vita; <ut> unus sit omnium
actio[dissentio]num color [sit]. Maximum hoc est et officium
sapientiae et indicium, ut verbis opera concordent, ut ipse
ubique par sibi idemque sit. 'Quis hoc praestabit?' Pauci,
aliqui tamen. Est enim difficile [hoc]; nec hoc dico, sapientem 10
uno semper iturum gradu, sed una via. Observa te itaque, 3.1
numquid vestis tua domusque dissentiant, numquid in te
liberalis sis, in tuos sordidus, numquid cenes frugaliter, aedi-
fices luxuriose; unam semel ad quam vivas regulam prende
et ad hanc omnem vitam tuam exaequa. Quidam se domi 5
contrahunt, dilatant foris et extendunt: vitium est haec
diversitas et signum vacillantis animi ac nondum habentis
tenorem suum. Etiamnunc dicam unde sit ista inconstantia 4.1
et dissimilitudo rerum consiliorumque: nemo proponit sibi
quid velit, nec si proposuit perseverat in eo, sed transilit; nec
tantum mutat sed redit et in ea quae deseruit ac damnavit
revolvitur. Itaque ut relinquam definitiones sapientiae veteres 5.1
et totum conplectar humanae vitae modum, hoc possum con-
tentus esse: quid est sapientia? semper idem velle atque idem
nolle. Licet illam exceptiunculam non adicias, ut rectum sit
quod velis; non potest enim cuiquam idem semper placere 5
nisi rectum. Nesciunt ergo homines quid velint nisi illo mo- 6.1
mento quo volunt; in totum nulli velle aut nolle decretum
est; variatur cotidie iudicium et in contrarium vertitur ac
plerisque agitur vita per lusum. Preme ergo quod coepisti, et
fortasse perduceris aut ad summum aut eo quod summum 5
nondum esse solus intellegas.
  'Quid fiet' inquis 'huic turbae familiarium sine re familiari?' 7.1
Turba ista cum a te pasci desierit, ipsa se pascet, aut quod tu
beneficio tuo non potes scire, paupertatis scies: illa veros
certosque amicos retinebit, discedet quisquis non te sed
aliud sequebatur. Non est autem vel ob hoc unum amanda 5
paupertas, quod a quibus ameris ostendet? O quando ille
veniet dies quo nemo in honorem tuum mentiatur! Huc ergo 8.1
cogitationes tuae tendant, hoc cura, hoc opta, omnia alia
vota deo remissurus, ut contentus sis temet ipso et ex te
nascentibus bonis. Quae potest esse felicitas propior? Redige
te ad parva ex quibus cadere non possis, idque ut libentius 5
facias, ad hoc pertinebit tributum huius epistulae, quod
statim conferam.
  Invideas licet, etiam nunc libenter pro me dependet 9.1
Epicurus. 'Magnificentior, mihi crede, sermo tuus in grabatto
videbitur et in panno; non enim dicentur tantum illa sed
probabuntur.' Ego certe aliter audio quae dicit Demetrius
noster, cum illum vidi nudum, quanto minus quam [in] 5
stramentis incubantem: non praeceptor veri sed testis est.
'Quid ergo? non licet divitias in sinu positas contemnere?' 10.1
Quidni liceat? Et ille ingentis animi est qui illas circumfusas
sibi, multum diuque miratus quod ad se venerint, ridet
suasque audit magis esse quam sentit. Multum est non
corrumpi divitiarum contubernio; magnus ille qui in divitîs 5
pauper est. 'Nescio' inquis 'quomodo paupertatem iste laturus 11.1
sit, si in illam inciderit.' Nec ego, Epicure, an †gulus† [si]
iste pauper contempturus sit divitias, si in illas inciderit;
itaque in utroque mens aestimanda est inspiciendumque an
ille paupertati indulgeat, an hic divitiis non indulgeat. Alio- 5
quin leve argumentum est bonae voluntatis grabattus aut
pannus, nisi apparuit aliquem illa non necessitate pati sed
malle. Ceterum magnae indolis est ad ista non properare 12.1
tamquam meliora, sed praeparari tamquam ad facilia. Et sunt,
Lucili, facilia; cum vero multum ante meditatus accesseris,
iucunda quoque; inest enim illis, sine qua nihil est iucundum,
securitas. Necessarium ergo iudico id quod tibi scripsi magnos 13.1
viros saepe fecisse, aliquos dies interponere quibus nos
imaginaria paupertate exerceamus ad veram; quod eo magis
faciendum est quod deliciis permaduimus et omnia dura ac
difficilia iudicamus. Potius excitandus e somno et vellicandus 5
est animus admonendusque naturam nobis minimum con-
stituisse. Nemo nascitur dives; quisquis exit in lucem iussus
est lacte et panno esse contentus: ab his initiis nos regna non
capiunt. Vale.