LIBER TERTIVS
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Iam intellegis educendum esse te ex istis occupationibus 22.1.1
speciosis et malis, sed quomodo id consequi possis quaeris.
Quaedam non nisi a praesente monstrantur; non potest
medicus per epistulas cibi aut balinei tempus eligere: vena
tangenda est. Vetus proverbium est gladiatorem in harena 5
capere consilium: aliquid adversarii vultus, aliquid manus
mota, aliquid ipsa inclinatio corporis intuentem monet. Quid 2.1
fieri soleat, quid oporteat, in universum et mandari potest et
scribi; tale consilium non tantum absentibus, etiam posteris
datur: illud alterum, quando fieri debeat aut quemadmodum,
ex longinquo nemo suadebit, cum rebus ipsis deliberandum 5
est. Non tantum praesentis sed vigilantis est occasionem 3.1
observare properantem; itaque hanc circumspice, hanc si
videris prende, et toto impetu, totis viribus, id age ut te istis
officiis exuas. Et quidem quam sententiam feram adtende:
censeo aut ex ista vita tibi aut e vita exeundum. Sed idem 5
illud existimo, leni eundum via, ut quod male inplicuisti
solvas potius quam abrumpas, dummodo, si alia solvendi ratio
non erit, vel abrumpas. Nemo tam timidus est ut malit sem-
per pendere quam semel cadere. Interim, quod primum est, 4.1
inpedire te noli; contentus esto negotiis in quae descendisti,
vel, quod videri mavis, incidisti. Non est quod ad ulteriora
nitaris, aut perdes excusationem et apparebit te non incidisse.
Ista enim quae dici solent falsa sunt: 'non potui aliter. Quid 5
si nollem? necesse erat.' Nulli necesse est felicitatem cursu
sequi: est aliquid, etiam si non repugnare, subsistere nec
instare fortunae ferenti.
  Numquid offenderis si in consilium non venio tantum sed 5.1
advoco, et quidem prudentiores quam ipse sum, ad quos
soleo deferre si quid delibero? Epicuri epistulam ad hanc
rem pertinentem lege, Idomeneo quae inscribitur, quem
rogat ut quantum potest fugiat et properet, antequam aliqua 5
vis maior interveniat et auferat libertatem recedendi. Idem 6.1
tamen subicit nihil esse temptandum nisi cum apte poterit
tempestiveque temptari; sed cum illud tempus captatum diu
venerit, exiliendum ait. Dormitare de fuga cogitantem vetat
et sperat salutarem etiam ex difficillimis exitum, si nec 5
properemus ante tempus nec cessemus in tempore. Puto, 7.1
nunc et Stoicam sententiam quaeris. Non est quod quisquam
illos apud te temeritatis infamet: cautiores quam fortiores
sunt. Expectas forsitan ut tibi haec dicant: 'turpe est cedere
oneri; luctare cum officio quod semel recepisti. Non est vir 5
fortis ac strenuus qui laborem fugit, nisi crescit illi animus
ipsa rerum difficultate.' Dicentur tibi ista, si operae pretium 8.1
habebit perseverantia, si nihil indignum bono viro faciendum
patiendumve erit; alioqui sordido se et contumelioso labore
non conteret nec in negotiis erit negotii causa. Ne illud
quidem quod existimas facturum eum faciet, ut ambitiosis 5
rebus inplicitus semper aestus earum ferat; sed cum viderit
gravia in quibus volutatur, incerta, ancipitia, referet pedem,
non vertet terga, sed sensim recedet in tutum. Facile est 9.1
autem, mi Lucili, occupationes evadere, si occupationum
pretia contempseris; illa sunt quae nos morantur et detinent.
'Quid ergo? tam magnas spes relinquam? ab ipsa messe
discedam? nudum erit latus, incomitata lectica, atrium 5
vacuum?' Ab his ergo inviti homines recedunt et mercedem
miseriarum amant, ipsas execrantur. Sic de ambitione quo- 10.1
modo de amica queruntur, id est, si verum adfectum eorum
inspicias, non oderunt sed litigant. Excute istos qui quae
cupiere deplorant et de earum rerum loquuntur fuga quibus
carere non possunt: videbis voluntariam esse illis in eo 5
moram quod aegre ferre ipsos et misere loquuntur. Ita est, 11.1
Lucili: paucos servitus, plures servitutem tenent. Sed si
deponere illam in animo est et libertas bona fide placuit, in
hoc autem unum advocationem petis, ut sine perpetua
sollicitudine id tibi facere contingat, quidni tota te cohors 5
Stoicorum probatura sit? omnes Zenones et Chrysippi
moderata, honesta, tua suadebunt. Sed si propter hoc 12.1
tergiversaris, ut circumaspicias quantum feras tecum et quam
magna pecunia instruas otium, numquam exitum invenies:
nemo cum sarcinis enatat. Emerge ad meliorem vitam propi-
tiis diis, sed non sic quomodo istis propitii sunt quibus bono 5
ac benigno vultu mala magnifica tribuerunt, ob hoc unum
excusati, quod ista quae urunt, quae excruciant, optantibus
data sunt.
  Iam inprimebam epistulae signum: resolvenda est, ut cum 13.1
sollemni ad te munusculo veniat et aliquam magnificam
vocem ferat secum; et occurrit mihi ecce nescio utrum verior
an eloquentior. 'Cuius?' inquis. Epicuri; adhuc enim alienas
†sarcinas adoro†: 'nemo non ita exit e vita tamquam modo 14.1
intraverit'. Quemcumque vis occupa, adulescentem, senem,
medium: invenies aeque timidum mortis, aeque inscium
vitae. Nemo quicquam habet facti; in futurum enim nostra
distulimus. Nihil me magis in ista voce delectat quam quod 5
exprobratur senibus infantia. 'Nemo' inquit 'aliter quam 15.1
quomodo natus est exit e vita.' Falsum est: peiores morimur
quam nascimur. Nostrum istud, non naturae vitium est. Illa
nobiscum queri debet et dicere, 'quid hoc est? sine cupidita-
tibus vos genui, sine timoribus, sine superstitione, sine per- 5
fidia ceterisque pestibus: quales intrastis exite'. Percepit 16.1
sapientiam, si quis tam securus moritur quam nascitur; nunc
vero trepidamus cum periculum accessit, non animus nobis,
non color constat, lacrimae nihil profuturae cadunt. Quid est
turpius quam in ipso limine securitatis esse sollicitum? Causa 17.1
autem haec est, quod inanes omnium bonorum sumus, vitae
<iactura> laboramus. Non enim apud nos pars eius ulla
subsedit: transmissa est et effluxit. Nemo quam bene vivat
sed quam diu curat, cum omnibus possit contingere ut bene 5
vivant, ut diu nulli. Vale.