SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Sollicitum esse te scribis de iudicî eventu quod tibi furor
|
24.1.1
|
inimici denuntiat; existimas me suasurum ut meliora tibi
|
|
ipse proponas et adquiescas spei blandae. Quid enim necesse
|
|
est mala accersere, satis cito patienda cum venerint prae-
|
|
sumere, ac praesens tempus futuri metu perdere? Est sine
|
5
|
dubio stultum, quia quandoque sis futurus miser, esse iam
|
|
miserum. Sed ego alia te ad securitatem via ducam: si vis
|
2.1
|
omnem sollicitudinem exuere, quidquid vereris ne eveniat
|
|
eventurum utique propone, et quodcumque est illud malum,
|
|
tecum ipse metire ac timorem tuum taxa: intelleges profecto
|
|
aut non magnum aut non longum esse quod metuis. Nec diu
|
3.1
|
exempla quibus confirmeris colligenda sunt: omnis illa aetas
|
|
tulit. In quamcumque partem rerum vel civilium vel exter-
|
|
narum memoriam miseris, occurrent tibi ingenia aut profe-
|
|
ctus aut impetus magni. Numquid accidere tibi, si damnaris,
|
5
|
potest durius quam ut mittaris in exilium, ut ducaris in
|
|
carcerem? Numquid ultra quicquam ulli timendum est quam
|
|
ut uratur, quam ut pereat? Singula ista constitue et contem-
|
|
ptores eorum cita, qui non quaerendi sed eligendi sunt.
|
|
Damnationem suam Rutilius sic tulit tamquam nihil illi
|
4.1
|
molestum aliud esset quam quod male iudicaretur. Exilium
|
|
Metellus fortiter tulit, Rutilius etiam libenter; alter ut
|
|
rediret rei publicae praestitit, alter reditum suum Sullae
|
|
negavit, cui nihil tunc negabatur. In carcere Socrates dispu-
|
5
|
tavit et exire, cum essent qui promitterent fugam, noluit
|
|
remansitque, ut duarum rerum gravissimarum hominibus
|
|
metum demeret, mortis et carceris. Mucius ignibus manum
|
5.1
|
inposuit. Acerbum est uri: quanto acerbius si id te faciente
|
|
patiaris! Vides hominem non eruditum nec ullis praeceptis
|
|
contra mortem aut dolorem subornatum, militari tantum
|
|
robore instructum, poenas a se inriti conatus exigentem;
|
5
|
spectator destillantis in hostili foculo dexterae stetit nec ante
|
|
removit nudis ossibus fluentem manum quam ignis illi ab
|
|
hoste subductus est. Facere aliquid in illis castris felicius
|
|
potuit, nihil fortius. Vide quanto acrior sit ad occupanda
|
|
pericula virtus quam crudelitas ad inroganda: facilius Porsina
|
10
|
Mucio ignovit quod voluerat occidere quam sibi Mucius
|
|
quod non occiderat.
|
|
'Decantatae' inquis 'in omnibus scholis fabulae istae sunt;
|
6.1
|
iam mihi, cum ad contemnendam mortem ventum fuerit,
|
|
Catonem narrabis.' Quidni ego narrem ultima illa nocte
|
|
Platonis librum legentem posito ad caput gladio? Duo haec
|
|
in rebus extremis instrumenta prospexerat, alterum ut vellet
|
5
|
mori, alterum ut posset. Compositis ergo rebus, utcumque
|
|
componi fractae atque ultimae poterant, id agendum existi-
|
|
mavit ne cui Catonem aut occidere liceret aut servare
|
|
contingeret; et stricto gladio quem usque in illum diem ab
|
7.1
|
omni caede purum servaverat, 'nihil' inquit 'egisti, fortuna,
|
|
omnibus conatibus meis obstando. Non pro mea adhuc sed
|
|
pro patriae libertate pugnavi, nec agebam tanta pertinacia
|
|
ut liber, sed ut inter liberos, viverem: nunc quoniam de-
|
5
|
ploratae sunt res generis humani, Cato deducatur in tutum.'
|
|
Inpressit deinde mortiferum corpori vulnus; quo obligato
|
8.1
|
a medicis cum minus sanguinis haberet, minus virium, animi
|
|
idem, iam non tantum Caesari sed sibi iratus nudas in vulnus
|
|
manus egit et generosum illum contemptoremque omnis
|
|
potentiae spiritum non emisit sed eiecit.
|
5
|
Non in hoc exempla nunc congero ut ingenium exerceam,
|
9.1
|
sed ut te adversus id quod maxime terribile videtur exhorter;
|
|
facilius autem exhortabor, si ostendero non fortes tantum
|
|
viros hoc momentum efflandae animae contempsisse sed
|
|
quosdam ad alia ignavos in hac re aequasse animum fortis-
|
5
|
simorum, sicut illum Cn. Pompei socerum Scipionem, qui
|
|
contrario in Africam vento relatus cum teneri navem suam
|
|
vidisset ab hostibus, ferro se transverberavit et quaerentibus
|
|
ubi imperator esset, 'imperator' inquit 'se bene habet'. Vox
|
10.1
|
haec illum parem maioribus fecit et fatalem Scipionibus in
|
|
Africa gloriam non est interrumpi passa. Multum fuit Cartha-
|
|
ginem vincere, sed amplius mortem. 'Imperator' inquit
|
|
'se bene habet': an aliter debebat imperator, et quidem
|
5
|
Catonis, mori? Non revoco te ad historias nec ex omnibus
|
11.1
|
saeculis contemptores mortis, qui sunt plurimi, colligo;
|
|
respice ad haec nostra tempora, de quorum languore ac
|
|
delicis querimur: omnis ordinis homines suggerent, omnis
|
|
fortunae, omnis aetatis, qui mala sua morte praeciderint.
|
5
|
Mihi crede, Lucili, adeo mors timenda non est ut beneficio
|
|
eius nihil timendum sit. Securus itaque inimici minas audi;
|
12.1
|
et quamvis conscientia tibi tua fiduciam faciat, tamen, quia
|
|
multa extra causam valent, et quod aequissimum est spera
|
|
et ad id te quod est iniquissimum compara. Illud autem ante
|
|
omnia memento, demere rebus tumultum ac videre quid in
|
5
|
quaque re sit: scies nihil esse in istis terribile nisi ipsum
|
|
timorem. Quod vides accidere pueris, hoc nobis quoque
|
13.1
|
maiusculis pueris evenit: illi quos amant, quibus adsueverunt,
|
|
cum quibus ludunt, si personatos vident, expavescunt: non
|
|
hominibus tantum sed rebus persona demenda est et red-
|
|
denda facies sua. Quid mihi gladios et ignes ostendis et turbam
|
14.1
|
carnificum circa te frementem? Tolle istam pompam sub
|
|
qua lates et stultos territas: mors es, quam nuper servus meus,
|
|
quam ancilla contempsit. Quid tu rursus mihi flagella et ecu-
|
|
leos magno apparatu explicas? quid singulis articulis singula
|
5
|
machinamenta quibus extorqueantur aptata et mille alia
|
|
instrumenta excarnificandi particulatim hominis? Pone ista
|
|
quae nos obstupefaciunt; iube conticiscere gemitus et excla-
|
|
mationes et vocum inter lacerationem elisarum acerbitatem:
|
|
nempe dolor es, quem podagricus ille contemnit, quem sto-
|
10
|
machicus ille in ipsis delicis perfert, quem in puerperio puella
|
|
perpetitur. Levis es si ferre possum; brevis es si ferre non
|
|
possum.
|
|
Haec in animo voluta, quae saepe audisti, saepe dixisti;
|
15.1
|
sed an vere audieris, an vere dixeris, effectu proba; hoc enim
|
|
turpissimum est quod nobis obici solet, verba nos philo-
|
|
sophiae, non opera tractare. Quid? tu nunc primum tibi
|
|
mortem inminere scisti, nunc exilium, nunc dolorem? in
|
5
|
haec natus es; quidquid fieri potest quasi futurum cogitemus.
|
|
Quod facere te moneo scio certe fecisse: nunc admoneo ut
|
16.1
|
animum tuum non mergas in istam sollicitudinem; hebeta-
|
|
bitur enim et minus habebit vigoris cum exsurgendum erit.
|
|
Abduc illum a privata causa ad publicam; dic mortale tibi
|
|
et fragile corpusculum esse, cui non ex iniuria tantum aut ex
|
5
|
potentioribus viribus denuntiabitur dolor: ipsae voluptates
|
|
in tormenta vertuntur, epulae cruditatem adferunt, ebrie-
|
|
tates nervorum torporem tremoremque, libidines pedum,
|
|
manuum, articulorum omnium depravationes. Pauper fiam:
|
17.1
|
inter plures ero. Exul fiam: ibi me natum putabo quo mittar.
|
|
Alligabor: quid enim? nunc solutus sum? ad hoc me natura
|
|
grave corporis mei pondus adstrinxit. Moriar: hoc dicis,
|
|
desinam aegrotare posse, desinam alligari posse, desinam mori
|
5
|
posse.
|
|
Non sum tam ineptus ut Epicuream cantilenam hoc loco
|
18.1
|
persequar et dicam vanos esse inferorum metus, nec Ixionem
|
|
rota volvi nec saxum umeris Sisyphi trudi in adversum nec
|
|
ullius viscera et renasci posse cotidie et carpi: nemo tam puer
|
|
est ut Cerberum timeat et tenebras et larvalem habitum
|
5
|
nudis ossibus cohaerentium. Mors nos aut consumit aut exuit;
|
|
emissis meliora restant onere detracto, consumptis nihil
|
|
restat, bona pariter malaque summota sunt. Permitte mihi
|
19.1
|
hoc loco referre versum tuum, si prius admonuero ut te
|
|
iudices non aliis scripsisse ista sed etiam tibi. Turpe est aliud
|
|
loqui, aliud sentire: quanto turpius aliud scribere, aliud
|
|
sentire! Memini te illum locum aliquando tractasse, non
|
5
|
repente nos in mortem incidere sed minutatim procedere.
|
|
Cotidie morimur; cotidie enim demitur aliqua pars vitae, et
|
20.1
|
tunc quoque cum crescimus vita decrescit. Infantiam amisi-
|
|
mus, deinde pueritiam, deinde adulescentiam. Usque ad
|
|
hesternum quidquid transît temporis perît; hunc ipsum
|
|
quem agimus diem cum morte dividimus. Quemadmodum
|
5
|
clepsydram non extremum stilicidium exhaurit sed quid-
|
|
quid ante defluxit, sic ultima hora qua esse desinimus non sola
|
|
mortem facit sed sola consummat; tunc ad illam pervenimus,
|
|
sed diu venimus. Haec cum descripsisses quo soles ore, semper
|
21.1
|
quidem magnus, numquam tamen acrior quam ubi veritati
|
|
commodas verba, dixisti,
|
|
mors non una venit, sed quae rapit ultima mors est.
|
|
Malo te legas quam epistulam meam; apparebit enim tibi
|
5
|
hanc quam timemus mortem extremam esse, non solam.
|
|
Video quo spectes: quaeris quid huic epistulae infulserim,
|
22.1
|
quod dictum alicuius animosum, quod praeceptum utile.
|
|
Ex hac ipsa materia quae in manibus fuit mittetur aliquid.
|
|
Obiurgat Epicurus non minus eos qui mortem concupiscunt
|
|
quam eos qui timent, et ait: 'ridiculum est currere ad mor-
|
5
|
tem taedio vitae, cum genere vitae ut currendum ad mortem
|
|
esset effeceris'. Item alio loco dicit: 'quid tam ridiculum
|
23.1
|
quam adpetere mortem, cum vitam inquietam tibi feceris
|
|
metu mortis?' His adicias et illud eiusdem notae licet, tantam
|
|
hominum inprudentiam esse, immo dementiam, ut quidam
|
|
timore mortis cogantur ad mortem. Quidquid horum tra-
|
24.1
|
ctaveris, confirmabis animum vel ad mortis vel ad vitae patien-
|
|
tiam; [at] in utrumque enim monendi ac firmandi sumus, et
|
|
ne nimis amemus vitam et ne nimis oderimus. Etiam cum
|
|
ratio suadet finire se, non temere nec cum procursu capiendus
|
5
|
est impetus. Vir fortis ac sapiens non fugere debet e vita sed
|
25.1
|
exire; et ante omnia ille quoque vitetur adfectus qui multos
|
|
occupavit, libido moriendi. Est enim, mi Lucili, ut ad alia,
|
|
sic etiam ad moriendum inconsulta animi inclinatio, quae
|
|
saepe generosos atque acerrimae indolis viros corripit, saepe
|
5
|
ignavos iacentesque: illi contemnunt vitam, hi gravantur.
|
|
Quosdam subit eadem faciendi videndique satietas et vitae
|
26.1
|
non odium sed fastidium, in quod prolabimur ipsa inpellente
|
|
philosophia, dum dicimus 'quousque eadem? nempe ex-
|
|
pergiscar dormiam, <edam> esuriam, algebo aestuabo. Nullius
|
|
rei finis est, sed in orbem nexa sunt omnia, fugiunt ac sequun-
|
5
|
tur; diem nox premit, dies noctem, aestas in autumnum
|
|
desinit, autumno hiemps instat, quae vere conpescitur;
|
|
omnia sic transeunt ut revertantur. Nihil novi facio, nihil
|
|
novi video: fit aliquando et huius rei nausia.' Multi sunt qui
|
|
non acerbum iudicent vivere sed supervacuum. Vale.
|
10
|