SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Modo dicebam tibi in conspectu esse me senectutis: iam
|
26.1.1
|
vereor ne senectutem post me reliquerim. Aliud iam his annis,
|
|
certe huic corpori, vocabulum convenit, quoniam quidem
|
|
senectus lassae aetatis, non fractae nomen est: inter decrepitos
|
|
me numera et extrema tangentis. Gratias tamen mihi apud te
|
2.1
|
ago: non sentio in animo aetatis iniuriam, cum sentiam in cor-
|
|
pore. Tantum vitia et vitiorum ministeria senuerunt: viget
|
|
animus et gaudet non multum sibi esse cum corpore; magnam
|
|
partem oneris sui posuit. Exultat et mihi facit controversiam
|
5
|
de senectute: hunc ait esse florem suum. Credamus illi: bono
|
|
suo utatur. Ire in cogitationem iubet et dispicere quid ex hac
|
3.1
|
tranquillitate ac modestia morum sapientiae debeam, quid
|
|
aetati, et diligenter excutere quae non possim facere, quae
|
|
nolim, proinde habiturus atque si nolim quidquid non posse
|
|
me gaudeo: quae enim querela est, quod incommodum, si
|
5
|
quidquid debebat desinere defecit? 'Incommodum summum
|
4.1
|
est' inquis 'minui et deperire et, ut proprie dicam, liquescere.
|
|
Non enim subito inpulsi ac prostrati sumus: carpimur, singuli
|
|
dies aliquid subtrahunt viribus.' Ecquis exitus est melior quam
|
|
in finem suum natura solvente dilabi? non quia aliquid mali
|
5
|
ictus <est> et e vita repentinus excessus, sed quia lenis haec
|
|
est via, subduci. Ego certe, velut adpropinquet experimentum
|
|
et ille laturus sententiam de omnibus annis meis dies venerit,
|
|
ita me observo et adloquor: 'nihil est' inquam 'adhuc quod
|
5.1
|
aut rebus aut verbis exhibuimus; levia sunt ista et fallacia
|
|
pignora animi multisque involuta lenociniis: quid profecerim
|
|
morti crediturus sum. Non timide itaque componor ad illum
|
|
diem quo remotis strophis ac fucis de me iudicaturus sum,
|
5
|
utrum loquar fortia an sentiam, numquid simulatio fuerit et
|
|
mimus quidquid contra fortunam iactavi verborum con-
|
|
tumacium. Remove existimationem hominum: dubia semper
|
6.1
|
est et in partem utramque dividitur. Remove studia tota vita
|
|
tractata: mors de te pronuntiatura est. Ita dico: disputationes
|
|
et litterata colloquia et ex praeceptis sapientium verba col-
|
|
lecta et eruditus sermo non ostendunt verum robur animi;
|
5
|
est enim oratio etiam timidissimis audax. Quid egeris tunc
|
|
apparebit cum animam ages. Accipio condicionem, non
|
|
reformido iudicium.' Haec mecum loquor, sed tecum quoque
|
7.1
|
me locutum puta. Iuvenior es: quid refert? non dinumerantur
|
|
anni. Incertum est quo loco te mors expectet; itaque tu
|
|
illam omni loco expecta.
|
|
Desinere iam volebam et manus spectabat ad clausulam,
|
8.1
|
sed conficienda sunt aera et huic epistulae viaticum dandum
|
|
est. Puta me non dicere unde sumpturus sim mutuum: scis
|
|
cuius arca utar. Expecta me pusillum, et de domo fiet
|
|
numeratio; interim commodabit Epicurus, qui ait 'meditare
|
5
|
mortem', vel si commodius sic transire ad nos hic potest
|
|
sensus: 'egregia res est mortem condiscere'. Supervacuum
|
9.1
|
forsitan putas id discere quod semel utendum est. Hoc est
|
|
ipsum quare meditari debeamus: semper discendum est quod
|
|
an sciamus experiri non possumus. 'Meditare mortem': qui
|
10.1
|
hoc dicit meditari libertatem iubet. Qui mori didicit servire
|
|
dedidicit; supra omnem potentiam est, certe extra omnem.
|
|
Quid ad illum carcer et custodia et claustra? liberum ostium
|
|
habet. Una est catena quae nos alligatos tenet, amor vitae,
|
5
|
qui ut non est abiciendus, ita minuendus est, ut si quando
|
|
res exiget, nihil nos detineat nec inpediat quominus parati
|
|
simus quod quandoque faciendum est statim facere. Vale.
|
|