LIBER QVARTVS
|
|
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Bassum Aufidium, virum optimum, vidi quassum, aetati
|
30.1.1
|
obluctantem. Sed iam plus illum degravat quam quod possit
|
|
attolli; magno senectus et universo pondere incubuit. Scis
|
|
illum semper infirmi corporis et exsucti fuisse; diu illud
|
|
continuit et, ut verius dicam, concinnavit: subito defecit.
|
5
|
Quemadmodum in nave quae sentinam trahit uni rimae aut
|
2.1
|
alteri obsistitur, ubi plurimis locis laxari coepit et cedere,
|
|
succurri non potest navigio dehiscenti, ita in senili corpore
|
|
aliquatenus inbecillitas sustineri et fulciri potest. Ubi tam-
|
|
quam in putri aedificio omnis iunctura diducitur, et dum alia
|
5
|
excipitur, alia discinditur, circumspiciendum est quomodo
|
|
exeas. Bassus tamen noster alacer animo est: hoc philosophia
|
3.1
|
praestat, in conspectu mortis hilarem <esse> et in quocumque
|
|
corporis habitu fortem laetumque nec deficientem quamvis
|
|
deficiatur. Magnus gubernator et scisso navigat velo et, si
|
|
exarmavit, tamen reliquias navigii aptat ad cursum. Hoc facit
|
5
|
Bassus noster et eo animo vultuque finem suum spectat quo
|
|
alienum spectare nimis securi putares. Magna res est, Lucili,
|
4.1
|
haec et diu discenda, cum adventat hora illa inevitabilis, aequo
|
|
animo abire. Alia genera mortis spei mixta sunt: desinit
|
|
morbus, incendium extinguitur, ruina quos videbatur oppres-
|
|
sura deposuit; mare quos hauserat eadem vi qua sorbebat
|
5
|
eiecit incolumes; gladium miles ab ipsa perituri cervice re-
|
|
vocavit: nil habet quod speret quem senectus ducit ad mor-
|
|
tem; huic uni intercedi non potest. Nullo genere homines
|
|
mollius moriuntur sed nec diutius. Bassus noster videbatur
|
5.1
|
mihi prosequi se et componere et vivere tamquam superstes
|
|
sibi et sapienter ferre desiderium sui. Nam de morte multa
|
|
loquitur et id agit sedulo ut nobis persuadeat, si quid in-
|
|
commodi aut metus in hoc negotio est, morientis vitium esse,
|
5
|
non mortis; non magis in ipsa quicquam esse molestiae quam
|
|
post ipsam. Tam demens autem est qui timet quod non est
|
6.1
|
passurus quam qui timet quod non est sensurus. An quis-
|
|
quam hoc futurum credit, ut per quam nihil sentiatur, ea
|
|
sentiatur? 'Ergo' inquit 'mors adeo extra omne malum est
|
|
ut sit extra omnem malorum metum.' Haec ego scio et saepe
|
7.1
|
dicta et saepe dicenda, sed neque cum legerem aeque mihi
|
|
profuerunt neque cum audirem iis dicentibus qui negabant
|
|
timenda a quorum metu aberant: hic vero plurimum apud
|
|
me auctoritatis habuit, cum loqueretur de morte vicina.
|
5
|
Dicam enim quid sentiam: puto fortiorem esse eum qui in
|
8.1
|
ipsa morte est quam qui circa mortem. Mors enim admota
|
|
etiam inperitis animum dedit non vitandi inevitabilia; sic
|
|
gladiator tota pugna timidissimus iugulum adversario prae-
|
|
stat et errantem gladium sibi adtemperat. At illa quae in pro-
|
5
|
pinquo est utique ventura desiderat lentam animi firmitatem,
|
|
quae est rarior nec potest nisi a sapiente praestari. Liben-
|
9.1
|
tissime itaque illum audiebam quasi ferentem de morte
|
|
sententiam et qualis esset eius natura velut propius inspectae
|
|
indicantem. Plus, ut puto, fidei haberet apud te, plus pon-
|
|
deris, si quis revixisset et in morte nihil mali esse narraret
|
5
|
expertus: accessus mortis quam perturbationem adferat
|
|
optime tibi hi dicent qui secundum illam steterunt, qui
|
|
venientem et viderunt et receperunt. Inter hos Bassum licet
|
10.1
|
numeres, qui nos decipi noluit. Is ait tam stultum esse qui
|
|
mortem timeat quam qui senectutem; nam quemadmodum
|
|
senectus adulescentiam sequitur, ita mors senectutem. Vivere
|
|
noluit qui mori non vult; vita enim cum exceptione mortis
|
5
|
data est; ad hanc itur. Quam ideo timere dementis est quia
|
|
certa expectantur, dubia metuuntur. Mors necessitatem ha-
|
11.1
|
bet aequam et invictam: quis queri potest in ea condicione
|
|
se esse in qua nemo non est? prima autem pars est aequitatis
|
|
aequalitas. Sed nunc supervacuum est naturae causam agere,
|
|
quae non aliam voluit legem nostram esse quam suam: quid-
|
5
|
quid composuit resolvit, et quidquid resolvit componit
|
|
iterum. Iam vero si cui contigit ut illum senectus leviter
|
12.1
|
emitteret, non repente avulsum vitae sed minutatim sub-
|
|
ductum, o ne ille agere gratias diis omnibus debet quod
|
|
satiatus ad requiem homini necessariam, lasso gratam per-
|
|
ductus est. Vides quosdam optantes mortem, et quidem
|
5
|
magis quam rogari solet vita. Nescio utros existimem maio-
|
|
rem nobis animum dare, qui deposcunt mortem an qui
|
|
hilares eam quietique opperiuntur, quoniam illud ex rabie
|
|
interdum ac repentina indignatione fit, haec ex iudicio certo
|
|
tranquillitas est. Venit aliquis ad mortem iratus: mortem
|
10
|
venientem nemo hilaris excepit nisi qui se ad illam diu
|
|
composuerat.
|
|
Fateor ergo ad hominem mihi carum ex pluribus me causis
|
13.1
|
frequentius venisse, ut scirem an illum totiens eundem in-
|
|
venirem, numquid cum corporis viribus minueretur animi
|
|
vigor; qui sic crescebat illi quomodo manifestior notari solet
|
|
agitatorum laetitia cum septimo spatio palmae adpropinquant.
|
5
|
Dicebat quidem ille Epicuri praeceptis obsequens, primum
|
14.1
|
sperare se nullum dolorem esse in illo extremo anhelitu; si
|
|
tamen esset, habere aliquantum in ipsa brevitate solacii;
|
|
nullum enim dolorem longum esse qui magnus est. Ceterum
|
|
succursurum sibi etiam in ipsa distractione animae corporis-
|
5
|
que, si cum cruciatu id fieret, post illum dolorem se dolere
|
|
non posse. Non dubitare autem se quin senilis anima in
|
|
primis labris esset nec magna vi distraheretur a corpore.
|
|
'Ignis qui alentem materiam occupavit aqua et interdum
|
|
ruina extinguendus est: ille qui alimentis deficitur sua sponte
|
10
|
subsidit.' Libenter haec, mi Lucili, audio non tamquam nova,
|
15.1
|
sed tamquam in rem praesentem perductus. Quid ergo? non
|
|
multos spectavi abrumpentes vitam? Ego vero vidi, sed plus
|
|
momenti apud me habent qui ad mortem veniunt sine odio
|
|
vitae et admittunt illam, non adtrahunt. Illud quidem aiebat
|
16.1
|
tormentum nostra nos sentire opera, quod tunc trepidamus
|
|
cum prope a nobis esse credimus mortem: a quo enim non
|
|
prope est, parata omnibus locis omnibusque momentis? 'Sed
|
|
consideremus' inquit 'tunc cum aliqua causa moriendi videtur
|
5
|
accedere, quanto aliae propiores sint quae non timentur.'
|
|
Hostis alicui mortem minabatur, hanc cruditas occupavit. Si
|
17.1
|
distinguere voluerimus causas metus nostri, inveniemus alias
|
|
esse, alias videri. Non mortem timemus sed cogitationem
|
|
mortis; ab ipsa enim semper tantundem absumus. Ita si ti-
|
|
menda mors est, semper timenda est: quod enim morti tem-
|
5
|
pus exemptum est?
|
|
Sed vereri debeo ne tam longas epistulas peius quam
|
18.1
|
mortem oderis. Itaque finem faciam: tu tamen mortem ut
|
|
numquam timeas semper cogita. Vale.
|
|