SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Agnosco Lucilium meum: incipit quem promiserat ex-
|
31.1.1
|
hibere. Sequere illum impetum animi quo ad optima quaeque
|
|
calcatis popularibus bonis ibas: non desidero maiorem melio-
|
|
remque te fieri quam moliebaris. Fundamenta tua multum
|
|
loci occupaverunt: tantum effice quantum conatus es, et
|
5
|
illa quae tecum in animo tulisti tracta. Ad summam sapiens
|
2.1
|
eris, si cluseris aures, quibus ceram parum est obdere: firmiore
|
|
spissamento opus est quam in sociis usum Ulixem ferunt.
|
|
Illa vox quae timebatur erat blanda, non tamen publica: at
|
|
haec quae timenda est non ex uno scopulo sed ex omni
|
5
|
terrarum parte circumsonat. Praetervehere itaque non unum
|
|
locum insidiosa voluptate suspectum, sed omnes urbes. Sur-
|
|
dum te amantissimis tuis praesta: bono animo mala precantur.
|
|
Et si esse vis felix, deos ora ne quid tibi ex his quae optantur
|
|
eveniat. Non sunt ista bona quae in te isti volunt congeri:
|
3.1
|
unum bonum est, quod beatae vitae causa et firmamentum
|
|
est, sibi fidere. Hoc autem contingere non potest, nisi con-
|
|
temptus est labor et in eorum numero habitus quae neque
|
|
bona sunt neque mala; fieri enim non potest ut una ulla res
|
5
|
modo mala sit, modo bona, modo levis et perferenda, modo
|
|
expavescenda. Labor bonum non est: quid ergo est bonum?
|
4.1
|
laboris contemptio. Itaque in vanum operosos culpaverim:
|
|
rursus ad honesta nitentes, quanto magis incubuerint minus-
|
|
que sibi vinci ac strigare permiserint, admirabor et clamabo,
|
|
'tanto melior, surge et inspira et clivum istum uno si potes
|
5
|
spiritu exsupera'. Generosos animos labor nutrit. Non est
|
5.1
|
ergo quod ex illo <voto> vetere parentum tuorum eligas quid
|
|
contingere tibi velis, quid optes; et in totum iam per maxima
|
|
acto viro turpe est etiamnunc deos fatigare. Quid votis opus
|
|
est? fac te ipse felicem; facies autem, si intellexeris bona esse
|
5
|
quibus admixta virtus est, turpia quibus malitia coniuncta
|
|
est. Quemadmodum sine mixtura lucis nihil splendidum est,
|
|
nihil atrum nisi quod tenebras habet aut aliquid in se traxit
|
|
obscuri, quemadmodum sine adiutorio ignis nihil calidum
|
|
est, nihil sine aëre frigidum, ita honesta et turpia virtutis ac
|
10
|
malitiae societas efficit. Quid ergo est bonum? rerum scientia.
|
6.1
|
Quid malum est? rerum imperitia. Ille prudens atque artifex
|
|
pro tempore quaeque repellet aut eliget; sed nec quae repellit
|
|
timet nec miratur quae eligit, si modo magnus illi et invictus
|
|
animus est. Summitti te ac deprimi veto. Laborem si non
|
5
|
recuses, parum est: posce. 'Quid ergo?' inquis 'labor frivolus
|
7.1
|
et supervacuus et quem humiles causae evocaverunt non est
|
|
malus?' Non magis quam ille qui pulchris rebus inpenditur,
|
|
quoniam animi est ipsa tolerantia quae se ad dura et aspera
|
|
hortatur ac dicit, 'quid cessas? non est viri timere sudorem'.
|
5
|
Huc et illud accedat, ut perfecta virtus sit, aequalitas ac tenor
|
8.1
|
vitae per omnia consonans sibi, quod non potest esse nisi
|
|
rerum scientia contingit et ars per quam humana ac divina
|
|
noscantur. Hoc est summum bonum; quod si occupas, incipis
|
|
deorum socius esse, non supplex. 'Quomodo' inquis 'isto
|
9.1
|
pervenitur?' Non per Poeninum Graiumve montem nec per
|
|
deserta Candaviae; nec Syrtes tibi nec Scylla aut Charybdis
|
|
adeundae sunt, quae tamen omnia transisti procuratiunculae
|
|
pretio: tutum iter est, iucundum est, ad quod natura te
|
5
|
instruxit. Dedit tibi illa quae si non deserueris, par deo surges.
|
|
Parem autem te deo pecunia non faciet: deus nihil habet.
|
10.1
|
Praetexta non faciet: deus nudus est. Fama non faciet nec
|
|
ostentatio tui et in populos nominis dimissa notitia: nemo
|
|
novit deum, multi de illo male existimant, et inpune. Non
|
|
turba servorum lecticam tuam per itinera urbana ac peregrina
|
5
|
portantium: deus ille maximus potentissimusque ipse vehit
|
|
omnia. Ne forma quidem et vires beatum te facere possunt:
|
|
nihil horum patitur vetustatem. Quaerendum est quod non
|
11.1
|
fiat in dies peius, cui non possit obstari. Quid hoc est? animus,
|
|
sed hic rectus, bonus, magnus. Quid aliud voces hunc quam
|
|
deum in corpore humano hospitantem? Hic animus tam in
|
|
equitem Romanum quam in libertinum, quam in servum
|
5
|
potest cadere. Quid est enim eques Romanus aut libertinus
|
|
aut servus? nomina ex ambitione aut iniuria nata. Subsilire
|
|
in caelum ex angulo licet: exsurge modo
|
|
et te quoque dignum
|
|
finge deo.
|
10
|
Finges autem non auro vel argento: non potest ex hac materia
|
|
imago deo exprimi similis; cogita illos, cum propitii essent,
|
|
fictiles fuisse. Vale.
|
|