SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Amicum tuum hortare ut istos magno animo contemnat 36.1.1
qui illum obiurgant quod umbram et otium petierit, quod
dignitatem suam destituerit et, cum plus consequi posset,
praetulerit quietem omnibus; quam utiliter suum negotium
gesserit cotidie illis ostentet. Hi quibus invidetur non desinent 5
transire: alii elidentur, alii cadent. Res est inquieta felicitas;
ipsa se exagitat. Movet cerebrum non uno genere: alios in
aliud inritat, hos in inpotentiam, illos in luxuriam; hos in-
flat, illos mollit et totos resolvit. 'At bene aliquis illam fert.' 2.1
Sic, quomodo vinum. Itaque non est quod tibi isti persuadeant
eum esse felicem qui a multis obsidetur: sic ad illum quemad-
modum ad lacum concurritur, quem exhauriunt et turbant.
'Nugatorium et inertem vocant.' Scis quosdam perverse loqui 5
et significare contraria. Felicem vocabant: quid ergo? erat?
Ne illud quidem curo, quod quibusdam nimis horridi animi 3.1
videtur et tetrici. Ariston aiebat malle se adulescentem tristem
quam hilarem et amabilem turbae; vinum enim bonum fieri
quod recens durum et asperum visum est; non pati aetatem
quod in dolio placuit. Sine eum tristem appellent et inimi- 5
cum processibus suis: bene se dabit in vetustate ipsa tristitia,
perseveret modo colere virtutem, perbibere liberalia studia,
non illa quibus perfundi satis est, sed haec quibus tingendus
est animus. Hoc est discendi tempus. 'Quid ergo? aliquod 4.1
est quo non sit discendum?' Minime; sed quemadmodum
omnibus annis studere honestum est, ita non omnibus institui.
Turpis et ridicula res est elementarius senex: iuveni paran-
dum, seni utendum est. Facies ergo rem utilissimam tibi, si 5
illum quam optimum feceris; haec aiunt beneficia esse ex-
petenda tribuendaque, non dubie primae sortis, quae tam
dare prodest quam accipere. Denique nihil illi iam liberi est, 5.1
spopondit; minus autem turpe est creditori quam spei bonae
decoquere. Ad illud aes alienum solvendum opus est nego-
tianti navigatione prospera, agrum colenti ubertate eius quam
colit terrae, caeli favore: ille quod debet sola potest voluntate 5
persolvi. In mores fortuna ius non habet. Hos disponat ut 6.1
quam tranquillissimus ille animus ad perfectum veniat, qui
nec ablatum sibi quicquam sentit nec adiectum, sed in eodem
habitu est quomodocumque res cedunt; cui sive adgeruntur
vulgaria bona, supra res suas eminet, sive aliquid ex istis vel 5
omnia casus excussit, minor non fit.
  Si in Parthia natus esset, arcum infans statim tenderet; si 7.1
in Germania, protinus puer tenerum hastile vibraret; si
avorum nostrorum temporibus fuisset, equitare et hostem
comminus percutere didicisset. Haec singulis disciplina gentis
suae suadet atque imperat. Quid ergo huic meditandum est? 8.1
quod adversus omnia tela, quod adversus omne hostium genus
bene facit, mortem contemnere, quae quin habeat aliquid in
se terribile, ut et animos nostros quos in amorem sui natura
formavit offendat, nemo dubitat; nec enim opus esset in id 5
comparari et acui in quod instinctu quodam voluntario ire-
mus, sicut feruntur omnes ad conservationem sui. Nemo discit 9.1
ut si necesse fuerit aequo animo in rosa iaceat, sed in hoc
duratur, ut tormentis non summittat fidem, ut si necesse
fuerit stans etiam aliquando saucius pro vallo pervigilet et ne
pilo quidem incumbat, quia solet obrepere interim somnus 5
in aliquod adminiculum reclinatis. Mors nullum habet in-
commodum; esse enim debet aliquid cuius sit incommodum.
Quod si tanta cupiditas te longioris aevi tenet, cogita nihil 10.1
eorum quae ab oculis abeunt et in rerum naturam, ex qua
prodierunt ac mox processura sunt, reconduntur consumi:
desinunt ista, non pereunt, et mors, quam pertimescimus ac
recusamus, intermittit vitam, non eripit; veniet iterum qui 5
nos in lucem reponat dies, quem multi recusarent nisi oblitos
reduceret. Sed postea diligentius docebo omnia quae videntur 11.1
perire mutari. Aequo animo debet rediturus exire. Observa
orbem rerum in se remeantium: videbis nihil in hoc mundo
extingui sed vicibus descendere ac surgere. Aestas abît, sed
alter illam annus adducet; hiemps cecidit, referent illam sui 5
menses; solem nox obruit, sed ipsam statim dies abiget.
Stellarum iste discursus quidquid praeterît repetit; pars caeli
levatur adsidue, pars mergitur.
  Denique finem faciam, si hoc unum adiecero, nec infantes 12.1
[nec] pueros nec mente lapsos timere mortem et esse turpissi-
mum si eam securitatem nobis ratio non praestat ad quam
stultitia perducit. Vale.