SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Quod frequenter mihi scribis gratias ago; nam quo uno
|
40.1.1
|
modo potes te mihi ostendis. Numquam epistulam tuam
|
|
accipio ut non protinus una simus. Si imagines nobis ami-
|
|
corum absentium iucundae sunt, quae memoriam renovant
|
|
et desiderium [absentiae] falso atque inani solacio levant,
|
5
|
quanto iucundiores sunt litterae, quae vera amici absentis
|
|
vestigia, veras notas adferunt? Nam quod in conspectu dul-
|
|
cissimum est, id amici manus epistulae inpressa praestat,
|
|
agnoscere.
|
|
Audisse te scribis Serapionem philosophum, cum istuc
|
2.1
|
adplicuisset: 'solet magno cursu verba convellere, quae non
|
|
effundit †ima† sed premit et urguet; plura enim veniunt
|
|
quam quibus vox una sufficiat'. Hoc non probo in philosopho,
|
|
cuius pronuntiatio quoque, sicut vita, debet esse composita;
|
5
|
nihil autem ordinatum est quod praecipitatur et properat.
|
|
Itaque oratio illa apud Homerum concitata et sine inter-
|
|
missione in morem nivis superveniens oratori data est,
|
|
lenis et melle dulcior seni profluit. Sic itaque habe: [ut]
|
3.1
|
istam vim dicendi rapidam atque abundantem aptiorem
|
|
esse circulanti quam agenti rem magnam ac seriam docen-
|
|
tique. Aeque stillare illum nolo quam currere; nec extendat
|
|
aures nec obruat. Nam illa quoque inopia et exilitas minus
|
5
|
intentum auditorem habet taedio interruptae tarditatis; faci-
|
|
lius tamen insidit quod expectatur quam quod praetervolat.
|
|
Denique tradere homines discipulis praecepta dicuntur: non
|
|
traditur quod fugit. Adice nunc quod quae veritati
|
4.1
|
operam dat oratio incomposita esse debet et simplex: haec
|
|
popularis nihil habet veri. Movere vult turbam et incon-
|
|
sultas aures impetu rapere, tractandam se non praebet,
|
|
aufertur: quomodo autem regere potest quae regi non
|
5
|
potest? Quid quod haec oratio quae sanandis mentibus
|
|
adhibetur descendere in nos debet? remedia non prosunt
|
|
nisi inmorantur. Multum praeterea habet inanitatis et vani,
|
5.1
|
plus sonat quam valet. Lenienda sunt quae me exterrent,
|
|
conpescenda quae inritant, discutienda quae fallunt, in-
|
|
hibenda luxuria, corripienda avaritia: quid horum raptim
|
|
potest fieri? quis medicus aegros in transitu curat? Quid
|
5
|
quod ne voluptatem quidem ullam habet talis verborum
|
|
sine dilectu ruentium strepitus? Sed ut pleraque quae fieri
|
6.1
|
posse non crederes cognovisse satis est, ita istos qui verba
|
|
exercuerunt abunde est semel audisse. Quid enim quis di-
|
|
scere, quid imitari velit? quid de eorum animo iudicet quo-
|
|
rum oratio perturbata et inmissa est nec potest reprimi?
|
5
|
Quemadmodum per proclive currentium non ubi visum est
|
7.1
|
gradus sistitur, sed incitato corporis ponderi servit ac
|
|
longius quam voluit effertur, sic ista dicendi celeritas nec
|
|
in sua potestate est nec satis decora philosophiae, quae
|
|
ponere debet verba, non proicere, et pedetemptim pro-
|
5
|
cedere. 'Quid ergo? non aliquando et insurget?' Quidni?
|
8.1
|
sed salva dignitate morum, quam violenta ista et nimia vis
|
|
exuit. Habeat vires magnas, moderatas tamen; perennis sit
|
|
unda, non torrens. Vix oratori permiserim talem dicendi
|
|
velocitatem inrevocabilem ac sine lege vadentem: quemad-
|
5
|
modum enim iudex subsequi poterit aliquando etiam in-
|
|
peritus et rudis? Tum quoque, cum illum aut ostentatio
|
|
abstulerit aut adfectus inpotens sui, tantum festinet atque
|
|
ingerat quantum aures pati possunt.
|
|
Recte ergo facies si non audieris istos qui quantum dicant,
|
9.1
|
non quemadmodum quaerunt, et ipse malueris, si necesse est,
|
|
†vel P. Vinicium dicere qui itaque†. Cum quaereretur quo-
|
|
modo P. Vinicius diceret, Asellius ait 'tractim'. Nam Ge-
|
|
minus Varius ait, 'quomodo istum disertum dicatis nescio:
|
5
|
tria verba non potest iungere'. Quidni malis tu sic dicere
|
|
quomodo Vinicius? Aliquis tam insulsus intervenerit quam
|
10.1
|
qui illi singula verba vellenti, tamquam dictaret, non di-
|
|
ceret, ait 'dic, †numquam dicas†?' Nam Q. Hateri cursum,
|
|
suis temporibus oratoris celeberrimi, longe abesse ab homine
|
|
sano volo: numquam dubitavit, numquam intermisit; semel
|
5
|
incipiebat, semel desinebat.
|
|
Quaedam tamen et nationibus puto magis aut minus
|
11.1
|
convenire. In Graecis hanc licentiam tuleris: nos etiam cum
|
|
scribimus interpungere adsuevimus. Cicero quoque noster,
|
|
a quo Romana eloquentia exiluit, gradarius fuit. Romanus
|
|
sermo magis se circumspicit et aestimat praebetque aesti-
|
5
|
mandum. Fabianus, vir egregius et vita et scientia et, quod
|
12.1
|
post ista est, eloquentia quoque, disputabat expedite magis
|
|
quam concitate, ut posses dicere facilitatem esse illam, non
|
|
celeritatem. Hanc ego in viro sapiente recipio, non exigo; ut
|
|
oratio eius sine inpedimento exeat, proferatur tamen malo
|
5
|
quam profluat. Eo autem magis te deterreo ab isto morbo
|
13.1
|
quod non potest tibi ista res contingere aliter quam si te
|
|
pudere desierit: perfrices frontem oportet et te ipse non
|
|
audias; multa enim inobservatus ille cursus feret quae repren-
|
|
dere velis. Non potest, inquam, tibi contingere res ista
|
14.1
|
salva verecundia. Praeterea exercitatione opus est cotidiana
|
|
et a rebus studium transferendum est ad verba. Haec autem
|
|
etiam si aderunt et poterunt sine ullo tuo labore decurrere,
|
|
tamen temperanda sunt; nam quemadmodum sapienti viro
|
5
|
incessus modestior convenit, ita oratio pressa, non audax.
|
|
Summa ergo summarum haec erit: tardilocum esse te
|
|
iubeo. Vale.
|
|