SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Facis rem optimam et tibi salutarem si, ut scribis, per- 41.1.1
severas ire ad bonam mentem, quam stultum est optare cum
possis a te inpetrare. Non sunt ad caelum elevandae manus
nec exorandus aedituus ut nos ad aurem simulacri, quasi
magis exaudiri possimus, admittat: prope est a te deus, 5
tecum est, intus est. Ita dico, Lucili: sacer intra nos spiritus 2.1
sedet, malorum bonorumque nostrorum observator et cu-
stos; hic prout a nobis tractatus est, ita nos ipse tractat.
Bonus vero vir sine deo nemo est: an potest aliquis supra
fortunam nisi ab illo adiutus exsurgere? Ille dat consilia 5
magnifica et erecta. In unoquoque virorum bonorum
    (quis deus incertum est) habitat deus.
Si tibi occurrerit vetustis arboribus et solitam altitudinem 3.1
egressis frequens lucus et conspectum caeli <densitate> ra-
morum aliorum alios protegentium summovens, illa pro-
ceritas silvae et secretum loci et admiratio umbrae in aperto
tam densae atque continuae fidem tibi numinis faciet. Si 5
quis specus saxis penitus exesis montem suspenderit, non
manu factus, sed naturalibus causis in tantam laxitatem
excavatus, animum tuum quadam religionis suspicione per-
cutiet. Magnorum fluminum capita veneramur; subita ex
abdito vasti amnis eruptio aras habet; coluntur aquarum 10
calentium fontes, et stagna quaedam vel opacitas vel immensa
altitudo sacravit. Si hominem videris interritum periculis, 4.1
intactum cupiditatibus, inter adversa felicem, in mediis tem-
pestatibus placidum, ex superiore loco homines videntem, ex
aequo deos, non subibit te veneratio eius? non dices, 'ista
res maior est altiorque quam ut credi similis huic in quo est 5
corpusculo possit'? Vis isto divina descendit; animum excel- 5.1
lentem, moderatum, omnia tamquam minora transeuntem,
quidquid timemus optamusque ridentem, caelestis potentia
agitat. Non potest res tanta sine adminiculo numinis stare;
itaque maiore sui parte illic est unde descendit. Quem- 5
admodum radii solis contingunt quidem terram sed ibi
sunt unde mittuntur, sic animus magnus ac sacer et in hoc
demissus, ut propius [quidem] divina nossemus, conversatur
quidem nobiscum sed haeret origini suae; illinc pendet, illuc
spectat ac nititur, nostris tamquam melior interest. Quis est 6.1
ergo hic animus? qui nullo bono nisi suo nitet. Quid enim
est stultius quam in homine aliena laudare? quid eo demen-
tius qui ea miratur quae ad alium transferri protinus possunt?
Non faciunt meliorem equum aurei freni. Aliter leo aurata 5
iuba mittitur, dum contractatur et ad patientiam recipiendi
ornamenti cogitur fatigatus, aliter incultus, integri spiritus:
hic scilicet impetu acer, qualem illum natura esse voluit,
speciosus ex horrido, cuius hic decor est, non sine timore
aspici, praefertur illi languido et bratteato. Nemo gloriari 7.1
nisi suo debet. Vitem laudamus si fructu palmites onerat, si
ipsa pondere [ad terram] eorum quae tulit adminicula de-
ducit: num quis huic illam praeferret vitem cui aureae uvae,
aurea folia dependent? Propria virtus est in vite fertilitas; 5
in homine quoque id laudandum est quod ipsius est. Fami-
liam formonsam habet et domum pulchram, multum serit,
multum fenerat: nihil horum in ipso est sed circa ipsum.
Lauda in illo quod nec eripi potest nec dari, quod proprium 8.1
hominis est. Quaeris quid sit? animus et ratio in animo
perfecta. Rationale enim animal est homo; consummatur
itaque bonum eius, si id inplevit cui nascitur. Quid est
autem quod ab illo ratio haec exigat? rem facillimam, secun- 5
dum naturam suam vivere. Sed hanc difficilem facit com-
munis insania: in vitia alter alterum trudimus. Quomodo
autem revocari ad salutem possunt quos nemo retinet, popu-
lus inpellit? Vale.