SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Quod frequenter mihi scribis gratias ago; nam quo uno 40.1.1
modo potes te mihi ostendis. Numquam epistulam tuam
accipio ut non protinus una simus. Si imagines nobis ami-
corum absentium iucundae sunt, quae memoriam renovant
et desiderium [absentiae] falso atque inani solacio levant, 5
quanto iucundiores sunt litterae, quae vera amici absentis
vestigia, veras notas adferunt? Nam quod in conspectu dul-
cissimum est, id amici manus epistulae inpressa praestat,
agnoscere.
  Audisse te scribis Serapionem philosophum, cum istuc 2.1
adplicuisset: 'solet magno cursu verba convellere, quae non
effundit †ima† sed premit et urguet; plura enim veniunt
quam quibus vox una sufficiat'. Hoc non probo in philosopho,
cuius pronuntiatio quoque, sicut vita, debet esse composita; 5
nihil autem ordinatum est quod praecipitatur et properat.
Itaque oratio illa apud Homerum concitata et sine inter-
missione in morem nivis superveniens oratori data est,
lenis et melle dulcior seni profluit. Sic itaque habe: [ut] 3.1
istam vim dicendi rapidam atque abundantem aptiorem
esse circulanti quam agenti rem magnam ac seriam docen-
tique. Aeque stillare illum nolo quam currere; nec extendat
aures nec obruat. Nam illa quoque inopia et exilitas minus 5
intentum auditorem habet taedio interruptae tarditatis; faci-
lius tamen insidit quod expectatur quam quod praetervolat.
Denique tradere homines discipulis praecepta dicuntur: non
traditur quod fugit. Adice nunc quod quae veritati 4.1
operam dat oratio incomposita esse debet et simplex: haec
popularis nihil habet veri. Movere vult turbam et incon-
sultas aures impetu rapere, tractandam se non praebet,
aufertur: quomodo autem regere potest quae regi non 5
potest? Quid quod haec oratio quae sanandis mentibus
adhibetur descendere in nos debet? remedia non prosunt
nisi inmorantur. Multum praeterea habet inanitatis et vani, 5.1
plus sonat quam valet. Lenienda sunt quae me exterrent,
conpescenda quae inritant, discutienda quae fallunt, in-
hibenda luxuria, corripienda avaritia: quid horum raptim
potest fieri? quis medicus aegros in transitu curat? Quid 5
quod ne voluptatem quidem ullam habet talis verborum
sine dilectu ruentium strepitus? Sed ut pleraque quae fieri 6.1
posse non crederes cognovisse satis est, ita istos qui verba
exercuerunt abunde est semel audisse. Quid enim quis di-
scere, quid imitari velit? quid de eorum animo iudicet quo-
rum oratio perturbata et inmissa est nec potest reprimi? 5
Quemadmodum per proclive currentium non ubi visum est 7.1
gradus sistitur, sed incitato corporis ponderi servit ac
longius quam voluit effertur, sic ista dicendi celeritas nec
in sua potestate est nec satis decora philosophiae, quae
ponere debet verba, non proicere, et pedetemptim pro- 5
cedere. 'Quid ergo? non aliquando et insurget?' Quidni? 8.1
sed salva dignitate morum, quam violenta ista et nimia vis
exuit. Habeat vires magnas, moderatas tamen; perennis sit
unda, non torrens. Vix oratori permiserim talem dicendi
velocitatem inrevocabilem ac sine lege vadentem: quemad- 5
modum enim iudex subsequi poterit aliquando etiam in-
peritus et rudis? Tum quoque, cum illum aut ostentatio
abstulerit aut adfectus inpotens sui, tantum festinet atque
ingerat quantum aures pati possunt.
  Recte ergo facies si non audieris istos qui quantum dicant, 9.1
non quemadmodum quaerunt, et ipse malueris, si necesse est,
†vel P. Vinicium dicere qui itaque†. Cum quaereretur quo-
modo P. Vinicius diceret, Asellius ait 'tractim'. Nam Ge-
minus Varius ait, 'quomodo istum disertum dicatis nescio: 5
tria verba non potest iungere'. Quidni malis tu sic dicere
quomodo Vinicius? Aliquis tam insulsus intervenerit quam 10.1
qui illi singula verba vellenti, tamquam dictaret, non di-
ceret, ait 'dic, †numquam dicas†?' Nam Q. Hateri cursum,
suis temporibus oratoris celeberrimi, longe abesse ab homine
sano volo: numquam dubitavit, numquam intermisit; semel 5
incipiebat, semel desinebat.
  Quaedam tamen et nationibus puto magis aut minus 11.1
convenire. In Graecis hanc licentiam tuleris: nos etiam cum
scribimus interpungere adsuevimus. Cicero quoque noster,
a quo Romana eloquentia exiluit, gradarius fuit. Romanus
sermo magis se circumspicit et aestimat praebetque aesti- 5
mandum. Fabianus, vir egregius et vita et scientia et, quod 12.1
post ista est, eloquentia quoque, disputabat expedite magis
quam concitate, ut posses dicere facilitatem esse illam, non
celeritatem. Hanc ego in viro sapiente recipio, non exigo; ut
oratio eius sine inpedimento exeat, proferatur tamen malo 5
quam profluat. Eo autem magis te deterreo ab isto morbo 13.1
quod non potest tibi ista res contingere aliter quam si te
pudere desierit: perfrices frontem oportet et te ipse non
audias; multa enim inobservatus ille cursus feret quae repren-
dere velis. Non potest, inquam, tibi contingere res ista 14.1
salva verecundia. Praeterea exercitatione opus est cotidiana
et a rebus studium transferendum est ad verba. Haec autem
etiam si aderunt et poterunt sine ullo tuo labore decurrere,
tamen temperanda sunt; nam quemadmodum sapienti viro 5
incessus modestior convenit, ita oratio pressa, non audax.
Summa ergo summarum haec erit: tardilocum esse te
iubeo. Vale.