SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Libenter ex iis qui a te veniunt cognovi familiariter te 47.1.1
cum servis tuis vivere: hoc prudentiam tuam, hoc erudi-
tionem decet. 'Servi sunt.' Immo homines. 'Servi sunt.'
Immo contubernales. 'Servi sunt.' Immo humiles amici.
'Servi sunt.' Immo conservi, si cogitaveris tantundem in 5
utrosque licere fortunae. Itaque rideo istos qui turpe existi- 2.1
mant cum servo suo cenare: quare, nisi quia superbissima
consuetudo cenanti domino stantium servorum turbam cir-
cumdedit? Est ille plus quam capit, et ingenti aviditate
onerat distentum ventrem ac desuetum iam ventris officio, 5
ut maiore opera omnia egerat quam ingessit. At infelicibus 3.1
servis movere labra ne in hoc quidem, ut loquantur, licet;
virga murmur omne conpescitur, et ne fortuita quidem
verberibus excepta sunt, tussis, sternumenta, singultus;
magno malo ulla voce interpellatum silentium luitur; nocte 5
tota ieiuni mutique perstant. Sic fit ut isti de domino loquan- 4.1
tur quibus coram domino loqui non licet. At illi quibus non
tantum coram dominis sed cum ipsis erat sermo, quorum os
non consuebatur, parati erant pro domino porrigere cervi-
cem, periculum inminens in caput suum avertere; in con- 5
viviis loquebantur, sed in tormentis tacebant. Deinde eiusdem 5.1
adrogantiae proverbium iactatur, totidem hostes esse quot
servos: non habemus illos hostes sed facimus. Alia interim
crudelia, inhumana praetereo, quod ne tamquam hominibus
quidem sed tamquam iumentis abutimur. [quod] Cum ad 5
cenandum discubuimus, alius sputa deterget, alius reliquias
temulentorum <toro> subditus colligit. Alius pretiosas aves 6.1
scindit; per pectus et clunes certis ductibus circumferens
eruditam manum frusta excutit, infelix, qui huic uni rei
vivit, ut altilia decenter secet, nisi quod miserior est qui hoc
voluptatis causa docet quam qui necessitatis discit. Alius 7.1
vini minister in muliebrem modum ornatus cum aetate
luctatur: non potest effugere pueritiam, retrahitur, iamque
militari habitu glaber retritis pilis aut penitus evulsis tota
nocte pervigilat, quam inter ebrietatem domini ac libidinem 5
dividit et in cubiculo vir, in convivio puer est. Alius, cui 8.1
convivarum censura permissa est, perstat infelix et expectat
quos adulatio et intemperantia aut gulae aut linguae revo-
cet in crastinum. Adice obsonatores quibus dominici palati
notitia subtilis est, qui sciunt cuius illum rei sapor excitet, 5
cuius delectet aspectus, cuius novitate nauseabundus erigi
possit, quid iam ipsa satietate fastidiat, quid illo die esuriat.
Cum his cenare non sustinet et maiestatis suae deminutionem
putat ad eandem mensam cum servo suo accedere. Di melius!
quot ex istis dominos habet! Stare ante limen Callisti domi- 9.1
num suum vidi et eum qui illi inpegerat titulum, qui inter
reicula manicipia produxerat, aliis intrantibus excludi. Ret-
tulit illi gratiam servus ille in primam decuriam coniectus,
in qua vocem praeco experitur: et ipse illum invicem apolo- 5
gavit, et ipse non iudicavit domo sua dignum. Dominus
Callistum vendidit: sed domino quam multa Callistus!
  Vis tu cogitare istum quem servum tuum vocas ex isdem 10.1
seminibus ortum eodem frui caelo, aeque spirare, aeque vivere,
aeque mori! tam tu illum videre ingenuum potes quam ille
te servum. Variana clade multos splendidissime natos, sena-
torium per militiam auspicantes gradum, fortuna depressit: 5
alium ex illis pastorem, alium custodem casae fecit. Contemne
nunc eius fortunae hominem in quam transire dum contemnis
potes.
  Nolo in ingentem me locum inmittere et de usu servorum 11.1
disputare, in quos superbissimi, crudelissimi, contumeliosis-
simi sumus. Haec tamen praecepti mei summa est: sic cum
inferiore vivas quemadmodum tecum superiorem velis
vivere. Quotiens in mentem venerit quantum tibi in servum 5
<tuum> liceat, veniat in mentem tantundem in te domino
tuo licere. 'At ego' inquis 'nullum habeo dominum.' Bona 12.1
aetas est: forsitan habebis. Nescis qua aetate Hecuba servire
coeperit, qua Croesus, qua Darei mater, qua Platon, qua
Diogenes? Vive cum servo clementer, comiter quoque, et in 13.1
sermonem illum admitte et in consilium et in convictum.
  Hoc loco adclamabit mihi tota manus delicatorum 'nihil
hac re humilius, nihil turpius'. Hos ego eosdem deprehendam
alienorum servorum osculantes manum. Ne illud quidem 14.1
videtis, quam omnem invidiam maiores nostri dominis,
omnem contumeliam servis detraxerint? Dominum patrem
familiae appellaverunt, servos, quod etiam in mimis adhuc
durat, familiares; instituerunt diem festum, non quo solo 5
cum servis domini vescerentur, sed quo utique; honores illis
in domo gerere, ius dicere permiserunt et domum pusillam
rem publicam esse iudicaverunt. 'Quid ergo? omnes servos 15.1
admovebo mensae meae?' Non magis quam omnes liberos.
Erras si existimas me quosdam quasi sordidioris operae
reiecturum, ut puta illum mulionem et illum bubulcum.
Non ministeriis illos aestimabo sed moribus: sibi quisque dat 5
mores, ministeria casus adsignat. Quidam cenent tecum quia
digni sunt, quidam ut sint; si quid enim in illis ex sordida
conversatione servile est, honestiorum convictus excutiet.
Non est, mi Lucili, quod amicum tantum in foro et in curia 16.1
quaeras: si diligenter adtenderis, et domi invenies. Saepe
bona materia cessat sine artifice: tempta et experire. Quem-
admodum stultus est qui equum empturus non ipsum
inspicit sed stratum eius ac frenos, sic stultissimus est qui 5
hominem aut ex veste aut ex condicione, quae vestis modo
nobis circumdata est, aestimat. 'Servus est.' Sed fortasse liber 17.1
animo. 'Servus est.' Hoc illi nocebit? Ostende quis non sit: alius
libidini servit, alius avaritiae, alius ambitioni, <omnes spei>,
omnes timori. Dabo consularem aniculae servientem, dabo
ancillulae divitem, ostendam nobilissimos iuvenes mancipia 5
pantomimorum: nulla servitus turpior est quam voluntaria.
Quare non est quod fastidiosi isti te deterreant quominus
servis tuis hilarem te praestes et non superbe superiorem:
colant potius te quam timeant.
  Dicet aliquis nunc me vocare ad pilleum servos et dominos 18.1
de fastigio suo deicere, quod dixi, 'colant potius dominum
quam timeant'. 'Ita' inquit 'prorsus? colant tamquam clien-
tes, tamquam salutatores?' Hoc qui dixerit obliviscetur id
dominis parum non esse quod deo sat est. Qui colitur, et 5
amatur: non potest amor cum timore misceri. Rectissime 19.1
ergo facere te iudico quod timeri a servis tuis non vis, quod
verborum castigatione uteris: verberibus muta admonentur.
Non quidquid nos offendit et laedit; sed ad rabiem cogunt
pervenire deliciae, ut quidquid non ex voluntate respondit 5
iram evocet. Regum nobis induimus animos; nam illi quoque 20.1
obliti et suarum virium et inbecillitatis alienae sic excan-
descunt, sic saeviunt, quasi iniuriam acceperint, a cuius rei
periculo illos fortunae suae magnitudo tutissimos praestat.
Nec hoc ignorant, sed occasionem nocendi captant queren- 5
do; acceperunt iniuriam ut facerent.
  Diutius te morari nolo; non est enim tibi exhortatione 21.1
opus. Hoc habent inter cetera boni mores: placent sibi,
permanent. Levis est malitia, saepe mutatur, non in melius
sed in aliud. Vale.