SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Epistulam tuam accepi post multos menses quam miseras;
|
50.1.1
|
supervacuum itaque putavi ab eo qui adferebat quid ageres
|
|
quaerere. Valde enim bonae memoriae est, si meminit; et
|
|
tamen spero te sic iam vivere ut, ubicumque eris, sciam quid
|
|
agas. Quid enim aliud agis quam ut meliorem te ipse cotidie
|
5
|
facias, ut aliquid ex erroribus ponas, ut intellegas tua vitia
|
|
esse quae putas rerum? Quaedam enim locis et temporibus
|
|
adscribimus; at illa, quocumque transierimus, secutura sunt.
|
|
Harpasten, uxoris meae fatuam, scis hereditarium onus in
|
2.1
|
domo mea remansisse. Ipse enim aversissimus ab istis pro-
|
|
digiis sum; si quando fatuo delectari volo, non est mihi longe
|
|
quaerendus: me rideo. Haec fatua subito desiit videre. In-
|
|
credibilem rem tibi narro, sed veram: nescit esse se caecam;
|
5
|
subinde paedagogum suum rogat ut migret, ait domum
|
|
tenebricosam esse. Hoc quod in illa ridemus omnibus nobis
|
3.1
|
accidere liqueat tibi: nemo se avarum esse intellegit, nemo
|
|
cupidum. Caeci tamen ducem quaerunt, nos sine duce
|
|
erramus et dicimus, 'non ego ambitiosus sum, sed nemo aliter
|
|
Romae potest vivere; non ego sumptuosus sum, sed urbs ipsa
|
5
|
magnas inpensas exigit; non est meum vitium quod iracun-
|
|
dus sum, quod nondum constitui certum genus vitae:
|
|
adulescentia haec facit'.
|
|
Quid nos decipimus? non est extrinsecus malum nostrum:
|
4.1
|
intra nos est, in visceribus ipsis sedet, et ideo difficulter ad
|
|
sanitatem pervenimus quia nos aegrotare nescimus. Si curari
|
|
coeperimus, quando tot morborum tantas vires discutiemus?
|
|
Nunc vero ne quaerimus quidem medicum, qui minus negotii
|
5
|
haberet si adhiberetur ad recens vitium; sequerentur teneri
|
|
et rudes animi recta monstrantem. Nemo difficulter ad natu-
|
5.1
|
ram reducitur nisi qui ab illa defecit: erubescimus discere
|
|
bonam mentem. At mehercules, <si> turpe est magistrum
|
|
huius rei quaerere, illud desperandum est, posse nobis casu
|
|
tantum bonum influere: laborandum est et, ut verum di-
|
5
|
cam, ne labor quidem magnus est, si modo, ut dixi, ante
|
|
animum nostrum formare incipimus et recorrigere quam
|
|
indurescat pravitas eius. Sed nec indurata despero: nihil
|
6.1
|
est quod non expugnet pertinax opera et intenta ac diligens
|
|
cura. Robora in rectum quamvis flexa revocabis; curvatas
|
|
trabes calor explicat et aliter natae in id finguntur quod usus
|
|
noster exigit: quanto facilius animus accipit formam, flexi-
|
5
|
bilis et omni umore obsequentior! Quid enim est aliud
|
|
animus quam quodam modo se habens spiritus? vides autem
|
|
tanto spiritum esse faciliorem omni alia materia quanto
|
|
tenuior est. Illud, mi Lucili, non est quod te inpediat quo-
|
7.1
|
minus de nobis bene speres, quod malitia nos iam tenet, quod
|
|
diu in possessione nostri est: ad neminem ante bona mens
|
|
venit quam mala; omnes praeoccupati sumus; virtutes di-
|
|
scere vitia dediscere <est>. Sed eo maiore animo ad emenda-
|
8.1
|
tionem nostri debemus accedere quod semel traditi nobis boni
|
|
perpetua possessio est; non dediscitur virtus. Contraria enim
|
|
male in alieno haerent, ideo depelli et exturbari possunt;
|
|
fideliter sedent quae in locum suum veniunt. Virtus secun-
|
5
|
dum naturam est, vitia inimica et infesta sunt. Sed quemad-
|
9.1
|
modum virtutes receptae exire non possunt facilisque earum
|
|
tutela est, ita initium ad illas eundi arduum, quia hoc pro-
|
|
prium inbecillae mentis atque aegrae est, formidare inex-
|
|
perta; itaque cogenda est ut incipiat. Deinde non est acerba
|
5
|
medicina; protinus enim delectat, dum sanat. Aliorum reme-
|
|
diorum post sanitatem voluptas est, philosophia pariter et
|
|
salutaris et dulcis est. Vale.
|
|