SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Quid est hoc, Lucili, quod nos alio tendentes alio trahit
|
52.1.1
|
et eo unde recedere cupimus inpellit? quid conluctatur cum
|
|
animo nostro nec permittit nobis quicquam semel velle?
|
|
Fluctuamur inter varia consilia; nihil libere volumus, nihil
|
|
absolute, nihil semper. 'Stultitia' inquis 'est cui nihil constat,
|
2.1
|
nihil diu placet.' Sed quomodo nos aut quando ab illa revel-
|
|
lemus? Nemo per se satis valet ut emergat; oportet manum
|
|
aliquis porrigat, aliquis educat. Quosdam ait Epicurus ad
|
3.1
|
veritatem sine ullius adiutorio exisse, fecisse sibi ipsos viam;
|
|
hos maxime laudat quibus ex se impetus fuit, qui se ipsi
|
|
protulerunt: quosdam indigere ope aliena, non ituros si nemo
|
|
praecesserit, sed bene secuturos. Ex his Metrodorum ait esse;
|
5
|
egregium hoc quoque, sed secundae sortis ingenium. Nos ex
|
|
illa prima nota non sumus; bene nobiscum agitur, si in secun-
|
|
dam recipimur. Ne hunc quidem contempseris hominem qui
|
|
alieno beneficio esse salvus potest; et hoc multum est, velle
|
|
servari. Praeter haec adhuc invenies genus aliud hominum
|
4.1
|
ne ipsum quidem fastidiendum eorum qui cogi ad rectum
|
|
conpellique possunt, quibus non duce tantum opus sit sed
|
|
adiutore et, ut ita dicam, coactore; hic tertius color est. Si
|
|
quaeris huius quoque exemplar, Hermarchum ait Epicurus
|
5
|
talem fuisse. Itaque alteri magis gratulatur, alterum magis
|
|
suspicit; quamvis enim ad eundem finem uterque pervenerit,
|
|
tamen maior est laus idem effecisse in difficiliore materia.
|
|
Puta enim duo aedificia excitata esse, ambo paria, aeque
|
5.1
|
excelsa atque magnifica. Alter puram aream accepit, illic
|
|
protinus opus crevit; alterum fundamenta lassarunt in mol-
|
|
lem et fluvidam humum missa multumque laboris exhaustum
|
|
est dum pervenitur ad solidum: intuentibus quidquid fecit
|
5
|
<alter> * * * alterius magna pars et difficilior latet. Quaedam
|
6.1
|
ingenia facilia, expedita, quaedam manu, quod aiunt, facien-
|
|
da sunt et in fundamentis suis occupata. Itaque illum ego
|
|
feliciorem dixerim qui nihil negotii secum habuit, hunc
|
|
quidem melius de se meruisse qui malignitatem naturae suae
|
5
|
vicit et ad sapientiam se non perduxit sed extraxit.
|
|
Hoc durum ac laboriosum ingenium nobis datum scias
|
7.1
|
licet; imus per obstantia. Itaque pugnemus, aliquorum in-
|
|
vocemus auxilium. 'Quem' inquis 'invocabo? Hunc aut illum?'
|
|
Tu vero etiam ad priores revertere, qui vacant; adiuvare nos
|
|
possunt non tantum qui sunt, sed qui fuerunt. Ex his autem
|
8.1
|
qui sunt eligamus non eos qui verba magna celeritate prae-
|
|
cipitant et communes locos volvunt et in privato circulantur,
|
|
sed eos qui vita docent, qui cum dixerunt quid faciendum sit
|
|
probant faciendo, qui docent quid vitandum sit nec umquam
|
5
|
in eo quod fugiendum dixerunt deprehenduntur; eum elige
|
|
adiutorem quem magis admireris cum videris quam cum
|
|
audieris. Nec ideo te prohibuerim hos quoque audire quibus
|
9.1
|
admittere populum ac disserere consuetudo est, si modo hoc
|
|
proposito in turbam prodeunt, ut meliores fiant faciantque
|
|
meliores, si non ambitionis hoc causa exercent. Quid enim
|
|
turpius philosophia captante clamores? numquid aeger laudat
|
5
|
medicum secantem? Tacete, favete et praebete vos cura-
|
10.1
|
tioni; etiam si exclamaveritis, non aliter audiam quam si ad
|
|
tactum vitiorum vestrorum ingemescatis. Testari vultis ad-
|
|
tendere vos moverique rerum magnitudine? sane liceat: ut
|
|
quidem iudicetis et feratis de meliore suffragium, quidni
|
5
|
non permittam? Apud Pythagoram discipulis quinque annis
|
|
tacendum erat: numquid ergo existimas statim illis et loqui
|
|
et laudare licuisse?
|
|
Quanta autem dementia eius est quem clamores inperi-
|
11.1
|
torum hilarem ex auditorio dimittunt! Quid laetaris quod
|
|
ab hominibus his laudatus es quos non potes ipse laudare?
|
|
Disserebat populo Fabianus, sed audiebatur modeste; erum-
|
|
pebat interdum magnus clamor laudantium, sed quem rerum
|
5
|
magnitudo evocaverat, non sonus inoffense ac molliter ora-
|
|
tionis elapsae. Intersit aliquid inter clamorem theatri et
|
12.1
|
scholae: est aliqua et laudandi elegantia. Omnia rerum
|
|
omnium, si observentur, indicia sunt, et argumentum morum
|
|
ex minimis quoque licet capere: inpudicum et incessus osten-
|
|
dit et manus mota et unum interdum responsum et relatus
|
5
|
ad caput digitus et flexus oculorum; inprobum risus, insanum
|
|
vultus habitusque demonstrat. Illa enim in apertum per notas
|
|
exeunt: qualis quisque sit scies, si quemadmodum laudet,
|
|
quemadmodum laudetur aspexeris. Hinc atque illinc philo-
|
13.1
|
sopho manus auditor intentat et super ipsum caput miran-
|
|
tium turba consistit: non laudatur ille nunc, si intellegis, sed
|
|
conclamatur. Relinquantur istae voces illis artibus quae
|
|
propositum habent populo placere: philosophia adoretur.
|
5
|
Permittendum erit aliquando iuvenibus sequi impetum
|
14.1
|
animi, tunc autem cum hoc ex impetu facient, cum silen-
|
|
tium sibi imperare non poterunt; talis laudatio aliquid
|
|
exhortationis adfert ipsis audientibus et animos adulescen-
|
|
tium exstimulat. <At> ad rem commoveantur, non ad verba
|
5
|
composita; alioquin nocet illis eloquentia, si non rerum cupi-
|
|
ditatem facit sed sui.
|
|
Differam hoc in praesentia; desiderat enim propriam et
|
15.1
|
longam exsecutionem, quemadmodum populo disserendum,
|
|
quid sibi apud populum permittendum sit, quid populo
|
|
apud se. Damnum quidem fecisse philosophiam non erit
|
|
dubium postquam prostituta est; sed potest in penetralibus
|
5
|
suis ostendi, si modo non institorem sed antistitem nancta
|
|
est. Vale.
|
|