LIBER SEXTVS
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Quid non potest mihi persuaderi, cui persuasum est ut 53.1.1
navigarem? Solvi mari languido; erat sine dubio caelum
grave sordidis nubibus, quae fere aut in aquam aut in ventum
resolvuntur, sed putavi tam pauca milia a Parthenope tua
usque Puteolos subripi posse, quamvis dubio et inpendente 5
caelo. Itaque quo celerius evaderem, protinus per altum ad
Nesida derexi praecisurus omnes sinus. Cum iam eo proces- 2.1
sissem ut mea nihil interesset utrum irem an redirem, pri-
mum aequalitas illa quae me corruperat periit; nondum erat
tempestas, sed iam inclinatio maris ac subinde crebrior flu-
ctus. Coepi gubernatorem rogare ut me in aliquo litore ex- 5
poneret: aiebat ille aspera esse et inportuosa nec quicquam se
aeque in tempestate timere quam terram. Peius autem vexa- 3.1
bar quam ut mihi periculum succurreret; nausia enim me
segnis haec et sine exitu torquebat, quae bilem movet nec
effundit. Institi itaque gubernatori et illum, vellet nollet,
coegi, peteret litus. Cuius ut viciniam attigimus, non expecto 5
ut quicquam ex praeceptis Vergilii fiat,
    obvertunt pelago proras
aut
    ancora de prora iacitur:
memor artificii mei vetus frigidae cultor mitto me in mare, 10
quomodo psychrolutam decet, gausapatus. Quae putas me 4.1
passum dum per aspera erepo, dum viam quaero, dum facio?
Intellexi non inmerito nautis terram timeri. Incredibilia
sunt quae tulerim, cum me ferre non possem: illud scito,
Ulixem non fuisse tam irato mari natum ut ubique naufragia 5
faceret: nausiator erat. Et ego quocumque navigare debuero
vicensimo anno perveniam.
  Ut primum stomachum, quem scis non cum mari nausiam 5.1
effugere, collegi, ut corpus unctione recreavi, hoc coepi
mecum cogitare, quanta nos vitiorum nostrorum sequeretur
oblivio, etiam corporalium, quae subinde admonent sui,
nedum illorum quae eo magis latent quo maiora sunt. Levis 6.1
aliquem motiuncula decipit; sed cum crevit et vera febris
exarsit, etiam duro et perpessicio confessionem exprimit.
Pedes dolent, articuli punctiunculas sentiunt: adhuc dissimu-
lamus et aut talum extorsisse dicimus nos aut in exercitatione 5
aliqua laborasse. Dubio et incipiente morbo quaeritur nomen,
qui ubi ut talaria coepit intendere et utrosque distortos pedes
fecit, necesse est podagram fateri.
  Contra evenit in his morbis quibus adficiuntur animi: quo 7.1
quis peius se habet, minus sentit. Non est quod mireris,
Lucili carissime; nam qui leviter dormit, et species secundum
quietem capit et aliquando dormire se dormiens cogitat: gra-
vis sopor etiam somnia extinguit animumque altius mergit 5
quam ut in ullo intellectu sui sit. Quare vitia sua nemo con- 8.1
fitetur? quia etiamnunc in illis est: somnium narrare vigilan-
tis est, et vitia sua confiteri sanitatis indicium est. Expergi-
scamur ergo, ut errores nostros coarguere possimus. Sola
autem nos philosophia excitabit, sola somnum excutiet 5
gravem: illi te totum dedica. Dignus illa es, illa digna te est:
ite in complexum alter alterius. Omnibus aliis rebus te nega,
fortiter, aperte; non est quod precario philosopheris. Si aeger 9.1
esses, curam intermisisses rei familiaris et forensia tibi
negotia excidissent nec quemquam tanti putares cui advoca-
tus in remissione descenderes; toto animo id ageres ut quam
primum morbo liberareris. Quid ergo? non et nunc idem 5
facies? omnia inpedimenta dimitte et vaca bonae menti:
nemo ad illam pervenit occupatus. Exercet philosophia
regnum suum; dat tempus, non accipit; non est res subsiciva;
ordinaria est, domina est, adest et iubet. Alexander cuidam 10.1
civitati partem agrorum et dimidium rerum omnium pro-
mittenti 'eo' inquit 'proposito in Asiam veni, ut non id
acciperem quod dedissetis, sed ut id haberetis quod reli-
quissem'. Idem philosophia rebus omnibus: 'non sum hoc 5
tempus acceptura quod vobis superfuerit, sed id vos habe-
bitis quod ipsa reiecero'. Totam huc converte mentem, huic 11.1
adside, hanc cole: ingens intervallum inter te et ceteros fiet;
omnes mortales multo antecedes, non multo te dii antecedent.
Quaeris quid inter te et illos interfuturum sit? diutius erunt.
At mehercules magni artificis est clusisse totum in exiguo; 5
tantum sapienti sua quantum deo omnis aetas patet. Est
aliquid quo sapiens antecedat deum: ille naturae beneficio
non timet, suo sapiens. Ecce res magna, habere inbecillita- 12.1
tem hominis, securitatem dei. Incredibilis philosophiae vis
est ad omnem fortuitam vim retundendam. Nullum telum
in corpore eius sedet; munita est, solida; quaedam defetigat
et velut levia tela laxo sinu eludit, quaedam discutit et in 5
eum usque qui miserat respuit. Vale.