SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  A gestatione cum maxime venio, non minus fatigatus 55.1.1
quam si tantum ambulassem quantum sedi; labor est enim
et diu ferri, ac nescio an eo maior quia contra naturam est,
quae pedes dedit ut per nos ambularemus, oculos ut per nos
videremus. Debilitatem nobis indixere deliciae, et quod diu 5
noluimus posse desîmus. Mihi tamen necessarium erat con- 2.1
cutere corpus, ut, sive bilis insederat faucibus, discuteretur,
sive ipse ex aliqua causa spiritus densior erat, extenuaret
illum iactatio, quam profuisse mihi sensi. Ideo diutius vehi
perseveravi invitante ipso litore, quod inter Cumas et Servili 5
Vatiae villam curvatur et hinc mari, illinc lacu velut angu-
stum iter cluditur. Erat autem a recenti tempestate spissum;
fluctus enim illud, ut scis, frequens et concitatus exaequat,
longior tranquillitas solvit, cum harenis, quae umore alligan-
tur, sucus abscessit. 10
  Ex consuetudine tamen mea circumspicere coepi an ali- 3.1
quid illic invenirem quod mihi posset bono esse, et derexi
oculos in villam quae aliquando Vatiae fuit. In hac ille prae-
torius dives, nulla alia re quam otio notus, consenuit, et ob
hoc unum felix habebatur. Nam quotiens aliquos amicitiae 5
Asinii Galli, quotiens Seiani odium, deinde amor merserat
(aeque enim offendisse illum quam amasse periculosum fuit),
exclamabant homines, 'o Vatia, solus scis vivere'. At ille 4.1
latere sciebat, non vivere; multum autem interest utrum
vita tua otiosa sit an ignava. Numquam aliter hanc villam
Vatia vivo praeteribam quam ut dicerem, 'Vatia hic situs
est'. Sed adeo, mi Lucili, philosophia sacrum quiddam est et 5
venerabile ut etiam si quid illi simile est mendacio placeat.
Otiosum enim hominem seductum existimat vulgus et secu-
rum et se contentum, sibi viventem, quorum nihil ulli con-
tingere nisi sapienti potest. Ille solus scit sibi vivere; ille
enim, quod est primum, scit vivere. Nam qui res et homines 5.1
fugit, quem cupiditatum suarum infelicitas relegavit, qui
alios feliciores videre non potuit, qui velut timidum atque
iners animal metu oblituit, ille sibi non vivit, sed, quod est
turpissimum, ventri, somno, libidini; non continuo sibi vivit 5
qui nemini. Adeo tamen magna res est constantia et in pro-
posito suo perseverantia ut habeat auctoritatem inertia quo-
que pertinax.
  De ipsa villa nihil tibi possum certi scribere; frontem enim 6.1
eius tantum novi et exposita, quae ostendit etiam transeun-
tibus. Speluncae sunt duae magni operis, cuivis laxo atrio
pares, manu factae, quarum altera solem non recipit, altera
usque in occidentem tenet. Platanona medius rivus et a mari 5
et ab Acherusio lacu receptus euripi modo dividit, alendis
piscibus, etiam si adsidue exhauriatur, sufficiens. Sed illi,
cum mare patet, parcitur: cum tempestas piscatoribus dedit
ferias, manus ad parata porrigitur. Hoc tamen est com- 7.1
modissimum in villa, quod Baias trans parietem habet: in-
commodis illarum caret, voluptatibus fruitur. Has laudes
eius ipse novi: esse illam totius anni credo; occurrit enim
Favonio et illum adeo excipit ut Bais neget. Non stulte 5
videtur elegisse hunc locum Vatia in quem otium suum
pigrum iam et senile conferret.
  Sed non multum ad tranquillitatem locus confert: animus 8.1
est qui sibi commendet omnia. Vidi ego in villa hilari et
amoena maestos, vidi in media solitudine occupatis similes.
Quare non est quod existimes ideo parum bene compositum
esse te quod in Campania non es. Quare autem non es? huc 5
usque cogitationes tuas mitte. Conversari cum amicis absen- 9.1
tibus licet, et quidem quotiens velis, quamdiu velis. Magis
hac voluptate, quae maxima est, fruimur dum absumus;
praesentia enim nos delicatos facit, et quia aliquando una
loquimur, ambulamus, consedimus, cum diducti sumus nihil 5
de iis quos modo vidimus cogitamus. Et ideo aequo animo 10.1
ferre debemus absentiam, quia nemo non multum etiam
praesentibus abest. Pone hic primum noctes separatas, deinde
occupationes utrique diversas, deinde studia secreta, sub-
urbanas profectiones: videbis non multum esse quod nobis 5
peregrinatio eripiat. Amicus animo possidendus est; hic 11.1
autem numquam abest; quemcumque vult cotidie videt.
Itaque mecum stude, mecum cena, mecum ambula: in an-
gusto vivebamus, si quicquam esset cogitationibus clusum.
Video te, mi Lucili; cum maxime audio; adeo tecum sum 5
ut dubitem an incipiam non epistulas sed codicellos tibi
scribere. Vale.