SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Peream si est tam necessarium quam videtur silentium in 56.1.1
studia seposito. Ecce undique me varius clamor circumsonat:
supra ipsum balneum habito. Propone nunc tibi omnia genera
vocum quae in odium possunt aures adducere: cum fortiores
exercentur et manus plumbo graves iactant, cum aut labo- 5
rant aut laborantem imitantur, gemitus audio, quotiens
retentum spiritum remiserunt, sibilos et acerbissimas re-
spirationes; cum in aliquem inertem et hac plebeia unctione
contentum incidi, audio crepitum inlisae manus umeris,
quae prout plana pervenit aut concava, ita sonum mutat. Si 10
vero pilicrepus supervenit et numerare coepit pilas, actum
est. Adice nunc scordalum et furem deprensum et illum cui 2.1
vox sua in balineo placet, adice nunc eos qui in piscinam
cum ingenti inpulsae aquae sono saliunt. Praeter istos quo-
rum, si nihil aliud, rectae voces sunt, alipilum cogita tenuem
et stridulam vocem quo sit notabilior subinde exprimentem 5
nec umquam tacentem nisi dum vellit alas et alium pro se
clamare cogit; iam biberari varias exclamationes et botu-
larium et crustularium et omnes popinarum institores
mercem sua quadam et insignita modulatione vendentis.
  'O te' inquis 'ferreum aut surdum, cui mens inter tot 3.1
clamores tam varios, tam dissonos constat, cum Chrysippum
nostrum adsidua salutatio perducat ad mortem.' At meher-
cules ego istum fremitum non magis curo quam fluctum aut
deiectum aquae, quamvis audiam cuidam genti hanc unam 5
fuisse causam urbem suam transferendi, quod fragorem Nili
cadentis ferre non potuit. Magis mihi videtur vox avocare 4.1
quam crepitus; illa enim animum adducit, hic tantum aures
implet ac verberat. In his quae me sine avocatione circum-
strepunt essedas transcurrentes pono et fabrum inquilinum
et serrarium vicinum, aut hunc qui ad Metam Sudantem 5
tubulas experitur et tibias, nec cantat sed exclamat: etiam-
nunc molestior est mihi sonus qui intermittitur subinde quam 5.1
qui continuatur. Sed iam me sic ad omnia ista duravi ut
audire vel pausarium possim voce acerbissima remigibus
modos dantem. Animum enim cogo sibi intentum esse nec
avocari ad externa; omnia licet foris resonent, dum intus 5
nihil tumultus sit, dum inter se non rixentur cupiditas et
timor, dum avaritia luxuriaque non dissideant nec altera
alteram vexet. Nam quid prodest totius regionis silentium,
si adfectus fremunt?
    Omnia noctis erant placida composta quiete. 6.1
Falsum est: nulla placida est quies nisi quam ratio composuit;
nox exhibet molestiam, non tollit, et sollicitudines mutat.
Nam dormientium quoque insomnia tam turbulenta sunt
quam dies: illa tranquillitas vera est in quam bona mens 5
explicatur. Aspice illum cui somnus laxae domus silentio 7.1
quaeritur, cuius aures ne quis agitet sonus, omnis servorum
turba conticuit et suspensum accedentium propius vestigium
ponitur: huc nempe versatur atque illuc, somnum inter
aegritudines levem captans; quae non audit audisse se que- 5
ritur. Quid in causa putas esse? Animus illi obstrepit. Hic 8.1
placandus est, huius conpescenda seditio est, quem non est
quod existimes placidum, si iacet corpus: interdum quies
inquieta est; et ideo ad rerum actus excitandi ac tractatione
bonarum artium occupandi sumus, quotiens nos male habet 5
inertia sui inpatiens. Magni imperatores, cum male parere 9.1
militem vident, aliquo labore conpescunt et expeditionibus
detinent: numquam vacat lascivire districtis, nihilque tam
certum est quam otii vitia negotio discuti. Saepe videmur
taedio rerum civilium et infelicis atque ingratae stationis 5
paenitentia secessisse; tamen in illa latebra in quam nos
timor ac lassitudo coniecit interdum recrudescit ambitio.
Non enim excisa desît, sed fatigata aut etiam obirata rebus
parum sibi cedentibus. Idem de luxuria dico, quae videtur 10.1
aliquando cessisse, deinde frugalitatem professos sollicitat
atque in media parsimonia voluptates non damnatas sed
relictas petit, et quidem eo vehementius quo occultius.
Omnia enim vitia in aperto leniora sunt; morbi quoque tunc 5
ad sanitatem inclinant cum ex abdito erumpunt ac vim sui
proferunt. Et avaritiam itaque et ambitionem et cetera mala
mentis humanae tunc perniciosissima scias esse cum simulata
sanitate subsidunt. Otiosi videmur, et non sumus. Nam si 11.1
bona fide sumus, si receptui cecinimus, si speciosa contem-
psimus, ut paulo ante dicebam, nulla res nos avocabit, nullus
hominum aviumque concentus interrumpet cogitationes
bonas, solidasque iam et certas. Leve illud ingenium est nec 12.1
sese adhuc reduxit introsus quod ad vocem et accidentia
erigitur; habet intus aliquid sollicitudinis et habet aliquid
concepti pavoris quod illum curiosum facit, ut ait Vergilius
noster: 5
    et me, quem dudum non ulla iniecta movebant
    tela neque adverso glomerati ex agmine Grai,
    nunc omnes terrent aurae, sonus excitat omnis
    suspensum et pariter comitique onerique timentem.
Prior ille sapiens est, quem non tela vibrantia, non arietata 13.1
inter <se> arma agminis densi, non urbis inpulsae fragor
territat: hic alter inperitus est, rebus suis timet ad omnem
crepitum expavescens, quem una quaelibet vox pro fremitu
accepta deiecit, quem motus levissimi exanimant; timidum 5
illum sarcinae faciunt. Quemcumque ex istis felicibus elegeris, 14.1
multa trahentibus, multa portantibus, videbis illum 'comiti-
que onerique timentem'. Tunc ergo te scito esse compositum
cum ad te nullus clamor pertinebit, cum te nulla vox tibi
excutiet, non si blandietur, non si minabitur, non si inani 5
sono vana circumstrepet. 'Quid ergo? non aliquando com- 15.1
modius est et carere convicio?' Fateor; itaque ego ex hoc
loco migrabo. Experiri et exercere me volui: quid necesse est
diutius torqueri, cum tam facile remedium Ulixes sociis
etiam adversus Sirenas invenerit? Vale. 5