SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Cum a Bais deberem Neapolim repetere, facile credidi 57.1.1
tempestatem esse, ne iterum navem experirer; et tantum
luti tota via fuit ut possim videri nihilominus navigasse.
Totum athletarum fatum mihi illo die perpetiendum fuit:
a ceromate nos haphe excepit in crypta Neapolitana. Nihil 2.1
illo carcere longius, nihil illis facibus obscurius, quae nobis
praestant non ut per tenebras videamus, sed ut ipsas. Ceterum
etiam si locus haberet lucem, pulvis auferret, in aperto quo-
que res gravis et molesta: quid illic, ubi in se volutatur et, 5
cum sine ullo spiramento sit inclusus, in ipsos a quibus ex-
citatus est recidit? Duo incommoda inter se contraria simul
pertulimus: eadem via, eodem die et luto et pulvere labora-
vimus.
  Aliquid tamen mihi illa obscuritas quod cogitarem dedit: 3.1
sensi quendam ictum animi et sine metu mutationem quam
insolitae rei novitas simul ac foeditas fecerat. Non de me nunc
tecum loquor, qui multum ab homine tolerabili, nedum a
perfecto absum, sed de illo in quem fortuna ius perdidit: 5
huius quoque ferietur animus, mutabitur color. Quaedam 4.1
enim, mi Lucili, nulla effugere virtus potest; admonet illam
natura mortalitatis suae. Itaque et vultum adducet ad tristia
et inhorrescet ad subita et caligabit, si vastam altitudinem
in crepidine eius constitutus despexerit: non est hoc timor, 5
sed naturalis adfectio inexpugnabilis rationi. Itaque fortes 5.1
quidam et paratissimi fundere suum sanguinem alienum
videre non possunt; quidam ad vulneris novi, quidam ad
veteris et purulenti tractationem inspectionemque succidunt
ac linquuntur animo; alii gladium facilius recipiunt quam 5
vident. Sensi ergo, ut dicebam, quandam non quidem pertur- 6.1
bationem, sed mutationem: rursus ad primum conspectum
redditae lucis alacritas rediit incogitata et iniussa. Illud
deinde mecum loqui coepi, quam inepte quaedam magis
aut minus timeremus, cum omnium idem finis esset. Quid 5
enim interest utrum supra aliquem vigilarium ruat an mons?
nihil invenies. Erunt tamen qui hanc ruinam magis timeant,
quamvis utraque mortifera aeque sit; adeo non effectus, sed
efficientia timor spectat.
  Nunc me putas de Stoicis dicere, qui existimant animam 7.1
hominis magno pondere extriti permanere non posse et sta-
tim spargi, quia non fuerit illi exitus liber? Ego vero non
facio: qui hoc dicunt videntur mihi errare. Quemadmodum 8.1
flamma non potest opprimi (nam circa id diffugit quo urge-
tur), quemadmodum aer verbere atque ictu non laeditur,
ne scinditur quidem, sed circa id cui cessit refunditur, sic
animus, qui ex tenuissimo constat, deprehendi non potest 5
nec intra corpus effligi, sed beneficio subtilitatis suae per ipsa
quibus premitur erumpit. Quomodo fulmini, etiam cum
latissime percussit ac fulsit, per exiguum foramen est reditus,
sic animo, qui adhuc tenuior est igne, per omne corpus fuga
est. Itaque de illo quaerendum est, an possit inmortalis esse. 9.1
Hoc quidem certum habe: si superstes est corpori, opteri
illum nullo genere posse, [propter quod non perit] quoniam
nulla inmortalitas cum exceptione est, nec quicquam noxium
aeterno est. Vale. 5