SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Quanta verborum nobis paupertas, immo egestas sit, num-
|
58.1.1
|
quam magis quam hodierno die intellexi. Mille res inciderunt,
|
|
cum forte de Platone loqueremur, quae nomina desiderarent
|
|
nec haberent, quaedam vero <quae> cum habuissent fastidio
|
|
nostro perdidissent. Quis autem ferat in egestate fastidium?
|
5
|
Hunc quem Graeci 'oestron' vocant, pecora peragentem et
|
2.1
|
totis saltibus dissipantem, 'asilum' nostri vocabant. Hoc
|
|
Vergilio licet credas:
|
|
est lucum Silari iuxta ilicibusque virentem
|
|
plurimus Alburnum volitans, cui nomen asilo
|
5
|
Romanum est, oestrum Grai vertere vocantes,
|
|
asper, acerba sonans, quo tota exterrita silvis
|
|
diffugiunt armenta.
|
|
Puto intellegi istud verbum interisse. Ne te longe differam,
|
3.1
|
quaedam simplicia in usu erant, sicut 'cernere ferro inter se'
|
|
dicebant. Idem Vergilius hoc probabit tibi:
|
|
ingentis, genitos diversis partibus orbis,
|
|
inter se coiisse viros et cernere ferro.
|
5
|
Quod nunc 'decernere' dicimus: simplicis illius verbi usus
|
|
amissus est. Dicebant antiqui 'si iusso', id est 'iussero'. Hoc
|
4.1
|
nolo mihi credas, sed eidem Vergilio:
|
|
cetera, qua iusso, mecum manus inferat arma.
|
|
Non id ago nunc hac diligentia ut ostendam quantum
|
5.1
|
tempus apud grammaticum perdiderim, sed ut ex hoc
|
|
intellegas quantum apud Ennium et Accium verborum situs
|
|
occupaverit, cum apud hunc quoque, qui cotidie excutitur,
|
|
aliqua nobis subducta sint. 'Quid sibi' inquis 'ista praeparatio
|
6.1
|
vult? quo spectat?' Non celabo te: cupio, si fieri potest,
|
|
propitiis auribus tuis 'essentiam' dicere; si minus, dicam et
|
|
iratis. Ciceronem auctorem huius verbi habeo, puto locu-
|
|
pletem; si recentiorem quaeris, Fabianum, disertum et
|
5
|
elegantem, orationis etiam ad nostrum fastidium nitidae.
|
|
Quid enim fiet, mi Lucili? quomodo dicetur οὐσία, res
|
|
necessaria, natura continens fundamentum omnium? Rogo
|
|
itaque permittas mihi hoc verbo uti. Nihilominus dabo ope-
|
|
ram ut ius a te datum parcissime exerceam; fortasse conten-
|
10
|
tus ero mihi licere. Quid proderit facilitas tua, cum ecce id
|
7.1
|
nullo modo Latine exprimere possim propter quod linguae
|
|
nostrae convicium feci? Magis damnabis angustias Romanas,
|
|
si scieris unam syllabam esse quam mutare non possum. Quae
|
|
sit haec quaeris? τὸ ὄν. Duri tibi videor ingenii: in medio
|
5
|
positum, posse sic transferri ut dicam 'quod est'. Sed multum
|
|
interesse video: cogor verbum pro vocabulo ponere; sed si
|
|
ita necesse est, ponam 'quod est'.
|
|
Sex modis hoc a Platone dici amicus noster, homo eru-
|
8.1
|
ditissimus, hodierno die dicebat. Omnes tibi exponam, si
|
|
ante indicavero esse aliquid genus, esse et speciem. Nunc
|
|
autem primum illud genus quaerimus ex quo ceterae species
|
|
suspensae sunt, a quo nascitur omnis divisio, quo universa
|
5
|
conprensa sunt. Invenietur autem si coeperimus singula retro
|
|
legere; sic enim perducemur ad primum. Homo species est,
|
9.1
|
ut Aristoteles ait; equus species est; canis species est. Ergo
|
|
commune aliquod quaerendum est his omnibus vinculum,
|
|
quod illa conplectatur et sub se habeat. Hoc quid est? animal.
|
|
Ergo genus esse coepit horum omnium quae modo rettuli—
|
5
|
hominis, equi, canis—animal. Sed quaedam [quae] animum
|
10.1
|
habent nec sunt animalia; placet enim satis et arbustis
|
|
animam inesse; itaque et vivere illa et mori dicimus. Ergo
|
|
animantia superiorem tenebunt locum, quia et animalia in
|
|
hac forma sunt et sata. Sed quaedam anima carent, ut saxa;
|
5
|
itaque erit aliquid animantibus antiquius, corpus scilicet.
|
|
Hoc sic dividam ut dicam corpora omnia aut animantia esse
|
|
aut inanima. Etiamnunc est aliquid superius quam corpus;
|
11.1
|
dicimus enim quaedam corporalia esse, quaedam incorporalia.
|
|
Quid ergo erit ex quo haec deducantur? illud cui nomen
|
|
modo parum proprium inposuimus, 'quod est'. Sic enim in
|
|
species secabitur ut dicamus: 'quod est' aut corporale est aut
|
5
|
incorporale. Hoc ergo est genus primum et antiquissimum
|
12.1
|
et, ut ita dicam, generale; cetera genera quidem sunt, sed
|
|
specialia. Tamquam homo genus est; habet enim in se na-
|
|
tionum species, Graecos, Romanos, Parthos; colorum, albos,
|
|
nigros, flavos; habet singulos, Catonem, Ciceronem, Lucre-
|
5
|
tium. Ita qua multa continet, in genus cadit; qua sub alio
|
|
est, in speciem. Illud genus 'quod est' generale supra se nihil
|
|
habet; initium rerum est; omnia sub illo sunt. Stoici volunt
|
13.1
|
superponere huic etiamnunc aliud genus magis principale;
|
|
de quo statim dicam, si prius illud genus de quo locutus sum
|
|
merito primum poni docuero, cum sit rerum omnium capax.
|
|
'Quod est' in has species divido, ut sint corporalia aut in-
|
14.1
|
corporalia; nihil tertium est. Corpus quomodo divido? ut
|
|
dicam: aut animantia sunt aut inanima. Rursus animantia
|
|
quemadmodum divido? ut dicam: quaedam animum habent,
|
|
quaedam tantum animam, aut sic: quaedam impetum habent,
|
5
|
incedunt, transeunt, quaedam solo adfixa radicibus aluntur,
|
|
crescunt. Rursus animalia in quas species seco? aut mortalia
|
|
sunt aut inmortalia. Primum genus Stoicis quibusdam videtur
|
15.1
|
'quid'; quare videatur subiciam. 'In rerum' inquiunt 'natura
|
|
quaedam sunt, quaedam non sunt, et haec autem quae non
|
|
sunt rerum natura conplectitur, quae animo succurrunt,
|
|
tamquam Centauri, Gigantes et quidquid aliud falsa cogita-
|
5
|
tione formatum habere aliquam imaginem coepit, quamvis
|
|
non habeat substantiam.'
|
|
Nunc ad id quod tibi promisi revertor, quomodo quaecum-
|
16.1
|
que sunt in sex modos Plato partiatur. Primum illud 'quod
|
|
est' nec visu nec tactu nec ullo sensu conprenditur: cogitabile
|
|
est. Quod generaliter est, tamquam homo generalis, sub oculos
|
|
non venit; sed specialis venit, ut Cicero et Cato. Animal non
|
5
|
videtur: cogitatur. Videtur autem species eius, equus et
|
|
canis. Secundum ex his quae sunt ponit Plato quod eminet
|
17.1
|
et exsuperat omnia; hoc ait per excellentiam esse. Poeta com-
|
|
muniter dicitur (omnibus enim versus facientibus hoc nomen
|
|
est) sed iam apud Graecos in unius notam cessit: Homerum
|
|
intellegas, cum audieris poetam. Quid ergo hoc est? deus
|
5
|
scilicet, maior ac potentior cunctis. Tertium genus est eorum
|
18.1
|
quae proprie sunt; innumerabilia haec sunt, sed extra no-
|
|
strum posita conspectum. Quae sint interrogas? Propria
|
|
Platonis supellex est: 'ideas' vocat, ex quibus omnia quae-
|
|
cumque videmus fiunt et ad quas cuncta formantur. Hae
|
5
|
inmortales, inmutabiles, inviolabiles sunt. Quid sit idea, id
|
19.1
|
est quid Platoni esse videatur, audi: 'idea est eorum quae
|
|
natura fiunt exemplar aeternum'. Adiciam definitioni inter-
|
|
pretationem, quo tibi res apertior fiat. Volo imaginem tuam
|
|
facere. Exemplar picturae te habeo, ex quo capit aliquem
|
5
|
habitum mens nostra quem operi suo inponat; ita illa quae
|
|
me docet et instruit facies, a qua petitur imitatio, idea est.
|
|
Talia ergo exemplaria infinita habet rerum natura, hominum,
|
|
piscium, arborum, ad quae quodcumque fieri ab illa debet
|
|
exprimitur. Quartum locum habebit idos. Quid sit hoc idos
|
20.1
|
adtendas oportet, et Platoni inputes, non mihi, hanc rerum
|
|
difficultatem; nulla est autem sine difficultate subtilitas.
|
|
Paulo ante pictoris imagine utebar. Ille cum reddere Vergi-
|
|
lium coloribus vellet, ipsum intuebatur. Idea erat Vergilii
|
5
|
facies, futuri operis exemplar; ex hac quod artifex trahit et
|
|
operi suo inposuit idos est. Quid intersit quaeris? Alterum
|
21.1
|
exemplar est, alterum forma ab exemplari sumpta et operi
|
|
inposita; alteram artifex imitatur, alteram facit. Habet
|
|
aliquam faciem statua: haec est idos. Habet aliquam faciem
|
|
exemplar ipsum quod intuens opifex statuam figuravit: haec
|
5
|
idea est. Etiamnunc si aliam desideras distinctionem, idos in
|
|
opere est, idea extra opus, nec tantum extra opus est, sed
|
|
ante opus. Quintum genus est eorum quae communiter sunt;
|
22.1
|
haec incipiunt ad nos pertinere; hic sunt omnia, homines,
|
|
pecora, res. Sextum genus <est> eorum quae quasi sunt, tam-
|
|
quam inane, tamquam tempus.
|
|
Quaecumque videmus aut tangimus Plato in illis non
|
5
|
numerat quae esse proprie putat; fluunt enim et in adsidua
|
|
deminutione atque adiectione sunt. Nemo nostrum idem est
|
|
in senectute qui fuit iuvenis; nemo nostrum est idem mane
|
|
qui fuit pridie. Corpora nostra rapiuntur fluminum more.
|
|
Quidquid vides currit cum tempore; nihil ex iis quae videmus
|
10
|
manet; ego ipse, dum loquor mutari ista, mutatus sum. Hoc
|
23.1
|
est quod ait Heraclitus: 'in idem flumen bis descendimus et
|
|
non descendimus'. Manet enim idem fluminis nomen, aqua
|
|
transmissa est. Hoc in amne manifestius est quam in homine;
|
|
sed nos quoque non minus velox cursus praetervehit, et ideo
|
5
|
admiror dementiam nostram, quod tantopere amamus rem
|
|
fugacissimam, corpus, timemusque ne quando moriamur,
|
|
cum omne momentum mors prioris habitus sit: vis tu non
|
|
timere ne semel fiat quod cotidie fit! De homine dixi, fluvida
|
24.1
|
materia et caduca et omnibus obnoxia causis: mundus quo-
|
|
que, aeterna res et invicta, mutatur nec idem manet. Quam-
|
|
vis enim omnia in se habeat quae habuit, aliter habet quam
|
|
habuit: ordinem mutat.
|
5
|
'Quid ista' inquis 'mihi subtilitas proderit?' Si me inter-
|
25.1
|
rogas, nihil; sed quemadmodum ille caelator oculos diu inten-
|
|
tos ac fatigatos remittit atque avocat et, ut dici solet, pascit,
|
|
sic nos animum aliquando debemus relaxare et quibusdam
|
|
oblectamentis reficere. Sed ipsa oblectamenta opera sint; ex
|
5
|
his quoque, si observaveris, sumes quod possit fieri salutare.
|
|
Hoc ego, Lucili, facere soleo: ex omni notione, etiam si a
|
26.1
|
philosophia longissime aversa est, eruere aliquid conor et
|
|
utile efficere. Quid istis quae modo tractavimus remotius a
|
|
reformatione morum? quomodo meliorem me facere ideae
|
|
Platonicae possunt? quid ex istis traham quod cupiditates
|
5
|
meas conprimat? Vel hoc ipsum, quod omnia ista quae sensi-
|
|
bus serviunt, quae nos accendunt et inritant, negat Plato
|
|
ex iis esse quae vere sint. Ergo ista imaginaria sunt et ad
|
27.1
|
tempus aliquam faciem ferunt, nihil horum stabile nec
|
|
solidum est; et nos tamen cupimus tamquam aut semper
|
|
futura aut semper habituri. Inbecilli fluvidique inter vana
|
|
constitimus: ad illa mittamus animum quae aeterna sunt.
|
5
|
Miremur in sublimi volitantes rerum omnium formas deum-
|
|
que inter illa versantem et hoc providentem, quemadmodum
|
|
quae inmortalia facere non potuit, quia materia prohibebat,
|
|
defendat a morte ac ratione vitium corporis vincat. Manent
|
28.1
|
enim cuncta, non quia aeterna sunt, sed quia defenduntur
|
|
cura regentis: inmortalia tutore non egerent. Haec conser-
|
|
vat artifex fragilitatem materiae vi sua vincens. Contemna-
|
|
mus omnia quae adeo pretiosa non sunt ut an sint omnino
|
5
|
dubium sit. Illud simul cogitemus, si mundum ipsum, non
|
29.1
|
minus mortalem quam nos sumus, providentia periculis exi-
|
|
mit, posse aliquatenus nostra quoque providentia longiorem
|
|
prorogari huic corpusculo moram, si voluptates, quibus pars
|
|
maior perit, potuerimus regere et coercere. Plato ipse ad
|
30.1
|
senectutem se diligentia protulit. Erat quidem corpus vali-
|
|
dum ac forte sortitus et illi nomen latitudo pectoris fecerat,
|
|
sed navigationes ac pericula multum detraxerant viribus;
|
|
parsimonia tamen et eorum quae aviditatem evocant modus
|
5
|
et diligens sui tutela perduxit illum ad senectutem multis
|
|
prohibentibus causis. Nam hoc scis, puto, Platoni diligentiae
|
31.1
|
suae beneficio contigisse quod natali suo decessit et annum
|
|
unum atque octogensimum implevit sine ulla deductione.
|
|
Ideo magi, qui forte Athenis erant, immolaverunt defuncto,
|
|
amplioris fuisse sortis quam humanae rati, quia consummasset
|
5
|
perfectissimum numerum, quem novem novies multiplicata
|
|
componunt. Non dubito quin paratus sis et paucos dies ex
|
|
ista summa et sacrificium remittere. Potest frugalitas pro-
|
32.1
|
ducere senectutem, quam ut non puto concupiscendam, ita
|
|
ne recusandam quidem; iucundum est secum esse quam
|
|
diutissime, cum quis se dignum quo frueretur effecit.
|
|
Itaque de isto feremus sententiam, an oporteat fastidire
|
5
|
senectutis extrema et finem non opperiri sed manu facere.
|
|
Prope est a timente qui fatum segnis expectat, sicut ille
|
|
ultra modum deditus vino est qui amphoram exsiccat et
|
|
faecem quoque exsorbet. De hoc tamen quaeremus, pars
|
33.1
|
summa vitae utrum faex sit an liquidissimum ac purissimum
|
|
quiddam, si modo mens sine iniuria est et integri sensus
|
|
animum iuvant nec defectum et praemortuum corpus est;
|
|
plurimum enim refert, vitam aliquis extendat an mortem.
|
5
|
At si inutile ministeriis corpus est, quidni oporteat educere
|
34.1
|
animum laborantem? et fortasse paulo ante quam debet
|
|
faciendum est, ne cum fieri debebit facere non possis; et
|
|
cum maius periculum sit male vivendi quam cito moriendi,
|
|
stultus est qui non exigua temporis mercede magnae rei aleam
|
5
|
redimit. Paucos longissima senectus ad mortem sine iniuria
|
|
pertulit, multis iners vita sine usu sui iacuit: quanto deinde
|
|
crudelius iudicas aliquid ex vita perdidisse quam ius finien-
|
|
dae? Noli me invitus audire, tamquam ad te iam pertineat
|
35.1
|
ista sententia, et quid dicam aestima: non relinquam sene-
|
|
ctutem, si me totum mihi reservabit, totum autem ab illa
|
|
parte meliore; at si coeperit concutere mentem, si partes
|
|
eius convellere, si mihi non vitam reliquerit sed animam,
|
5
|
prosiliam ex aedificio putri ac ruenti. Morbum morte non
|
36.1
|
fugiam, dumtaxat sanabilem nec officientem animo. Non
|
|
adferam mihi manus propter dolorem: sic mori vinci est.
|
|
Hunc tamen si sciero perpetuo mihi esse patiendum, exibo,
|
|
non propter ipsum, sed quia inpedimento mihi futurus est
|
5
|
ad omne propter quod vivitur; inbecillus est et ignavus qui
|
|
propter dolorem moritur, stultus qui doloris causa vivit.
|
|
Sed in longum exeo; est praeterea materia quae ducere
|
37.1
|
diem possit: et quomodo finem inponere vitae poterit qui
|
|
epistulae non potest? Vale ergo: quod libentius quam mortes
|
|
meras lecturus es. Vale.
|
|